روانشناسی بوسه و بوسیدن و معنای انواع بوسه


روانشناسی بوسه و بوسیدن و معنای انواع بوسه

روانشناسی بوسه و بوسیدن با در نظر گرفتن محل بوسه و طول مدت بوسیدن انجام می‌شود، برای مثال بوسه بر پیشنانی نشانه محبت و احترام و بوسه بر گونه نشانه صمیمیت است.

روانشناسی بوسه و بوسیدن و معنای انواع بوسه
ستاره | سرویس روانشناسی - بوسه نشانه ابراز محبت، دوست داشتن یا عشق است. اگر به تاریخچه‌ی بوسیدن نگاهی بیاندازید، بوسیدن در مجامع عمومی تقریبا در چند صد سال پیش وجود نداشته و هنوز هم در بسیاری از فرهنگ‌ها مجاز نیست، اما می‌توان با اطمینان گفت که این عمل به طور کلی هزاران سال است که توسط انسان انجام می‌شود، حتی اگر تنها محدود به موقعیت‌های خصوصی باشد. اگر شما هم به تاریخچه و رازورمز نهفته در بوسیدن علاقه دارید، با ما همراه باشید. در این مطلب روانشناسی بوسه و بوسیدن را در مورد انواع بوسه بررسی می‌کنیم.

تاریخچه‌ بوسه و بوسیدن

دانشجویان روانشناسی معمولا سعی می‌کنند بوسه را از منظر روانکاوی تحلیل کنند. بوسه مانند سیگار کشیدن یا غذاخوردن، دهان را درگیر می‌کند، بنابراین یک فعالیت دهانی است و می‌توان آن را در مرحله دهانی رشد روانی ردیابی کرد.
تئوری تثبیت دهانی (oral fixation) می‌تواند تا حدودی صحیح باشد. این بدان معناست که برخی از افراد به فعالیت‌های دهانی معتاد هستند. آنها لذت را از عصب‌های دهانی دریافت می‌کنند، بنابراین به بوسیدن یا فعالیت‌های مرتبط با دهان نیز معتاد هستند. تثبیت دهانی شخصیت‌های خاصی را توصیف می‌کند، اما در این مقاله ما بیشتر به تجزیه و تحلیل یک بوسه و علم مربوط به آن می‌پردازیم.
بوسیدن شامل فعالیت عصب‌ها و هورمون‌هاست. تحقیقات نشان داده‌اند که هورمون‌های دوپامین، سروتونین، اکسی توسین و هورمون‌های جنسی در طول یک بوسه‌ عاشقانه آزاد می‌شوند. دوپامین و سروتونین مواد شیمیایی (انتقال دهنده‌های عصبی) هستند و اکسی توسین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز آزاد می‌شود. وقتی احساسات نیز درگیر می‌شوند، آمیگدال و هیپوتالاموس، در مغز فعال می‌شوند و این فعالیت منجر به آزادسازی مواد شیمیایی و تحریک غده هیپوفیز و غدد جنسی در طول یک بوسه می‌شود. بوسیدن معمولا میان دوستان، اعضای خانواده و ... تجربه می‌شود. بوسه بر روی گونه در بسیاری از فرهنگ‌ها به نوعی سلام تلقی می‌گردد.
بوسه را می‌توان به روش‌های مختلف تفسیر کرد و ویژگی‌های یک بوسه را می‌توان با توجه به طول مدت بوسیدن، عمق، مکان آن و حالت چهره قبل و بعد از بوسه مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. سپس براساس نتایج به انگیزه‌های پنهان و آشکار بوسه پی برد.

روانشناسی بوسه و بوسیدن

از آنجایی که بوسه بر قسمتی بدن انسان انجام می‌شود، از لحاظ مکانی برای آن محدودیت‌هایی وجود دارد، برای مثالل هیچ کس ناامیدانه یا از روی اشتیاق یک درخت یا یک دیورا را نخواهد بوسید. اگرچه این نوع از فعالیت نیز می‌تواند مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد.
بیایید از بالای سر شروع کنیم. یک بوسه‌ کوتاه و خلاصه در بالای سر نشانگر محبت است. والدین روی سر یا پیشانی فرزندان خود را می‌بوسند، اما اگر همکاران یک مجموعه بر پیشانی یکدیگر بوسه بزنند، ظاهری عجیب و غریب خواهد داشت. بوسیدن پیشانی در بین خانواده‌ها و اقوام مسن بسیار رایج است و آن‌ها اغلب پیشانی کودکان یا نوجوانان رامی‌بوسند.
روانشناسی بوسه و بوسیدن و معنای انواع بوسه

یک بوسه‌ کوتاه روی گونه نیز به عنوان عرف در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان یک حرکت اجتماعی شناخته می‌شود و نشانه‌ احترام است. بوسه‌ای مختصر روی گونه اغلب نشانه‌ ارتباط، محبت، حمایت یا تشویق است.
به محض اینکه بوسه از این دو ناحیه به قسمت‌های دیگر بدن راه پیدا کند، تجزیه و تحلیل آن پیچیده‌تر می‌گردد. به غیر از بوسه‌ سر یا گونه که محبت آمیز تلقی می‌شود، بوسیدن چشم، بینی، گوش یا چانه عاشقانه است. بوسیدن روی بینی یک المان عاطفی را درگیر می‌کند، اما روی چانه، بسیار صمیمی‌تر است.


اصول و مفاهیم طرز بوسیدن

۱. اصل اول
اصل اول این است که هرچه بوسه بر قسمت‌های پایین‌تر بدن باشد، صمیمی‌تر محسوب می‌شود. بنابراین بوسه روی پا، آشکارا بسیار صمیمانه‌تر از بوسه بر دست است. البته بوسیدن لب البته بسیار صمیمانه و عاشقانه است و در این قانون کلی آن را استثناء در نظر می‌گیریم. بوسه روی دست نیز در واقع یک بیان عشق سنتی و رسمی‌تر است. در زمان‌های قدیم، مردان با بوسیدن دست زنان از آن‌ها خواستگاری می‌کردند.
۲. اصل دوم
اصل دوم این است که هرچه بوسه طولانی‌تر شود، صمیمانه‌تر است، بنابراین براساس محل بوسه و مدت زمان بوسه می‌توان به میزان صمیمیت پی برد.
۳. اصل سوم
اصل سوم نیز به این موضوع مربوط می‌شود که محل بوسه و مدت زمانی که طول می‌کشد، انگیزه‌های آن را مشخص می‌کنند. این بدان معناست که یک بوسه می‌تواند معانی مختلفی از جمله عشق، جذابیت جنسی، محبت، حمایت و احترام داشته باشد. به بیان دیگر در این اصل نوع بوسه یا انگیزه آن تا حد زیادی توسط ویژگی‌های مکانی و زمانی تعیین می‌شود.
یک بوسه‌ طولانی در ناحیه‌ جلوی گردن جسورانه‌تر از بوسه‌ای است که بر پشت گردن زده شود. بوسه روی سطوح داخلی پوست مثل کف دست یا قسمت داخلی مچ یا آرنج، صمیمانه‌تر از بوسه روی سطوح خارجی بدن است، به همین علت چنین بوسه‌هایی در مکان‌های عمومی جلوه خوبی ندارد و باید به صورت خصوصی انجام شوند.
اما در مورد جنبه‌های زمانی، فرض کنید یک فرد در پارک مدتی کنار شما می‌نشیند و با شما صحبت می‌کند و در نهایت بوسه‌ کوتاهی بر انگشتان شما می‌زند و دور می‌شود، این رفتار عجیبی است نه؟ اما زوج‌هایی که مدت طولانی با یکدیگر هستند در بوسه‌هایی طولانی‌تر درگیر می‌شوند، که گاهی دهان، زبان و لب‌ها را که تعداد بسیار زیادی عصب دارند را درگیر می‌کند، بنابراین بوسه‌ دهانی یک زوج بسیار رومانتیک است و گاهی مقدمه‌ای برای رابطه‌ جنسی محسوب می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت، تا زمانی که یک بوسه خیلی طولانی نباشد و روی گونه یا صورت اتفاق بیافتد، نشانه‌ حمایت، تشویق و محبت است. بوسیدن ممکن است گاهی معنای جنسی نداشته باشد. محبت میان دونفر، حتی زمانی که زوج نیستند یا حتی اگر از یک جنسیت باشند هم می‌تواند قدر به طول بیانجامد، مانند بوسیدن فرزند توسط مادر یا زمانی که اعضای یک تیم فوتبال هم تیمی‌های خود را در آغوش می‌کشند و می‌بوسند.
روانشناسی بوسه و بوسیدن و معنای انواع بوسه

زمانی که افراد در رابطه با موضوعی هیجان‌زده هستند نیز ممکن است، دوست خود را در آغوش بکشند یا حتی ببوسند، این نیز راهی برای بیان احساسات و تخلیه‌ انرژی است و لزوما به فرد مقابل مربوط نمی‌شود! تا به حال برایتان پیش نیامده که با همکارانتان به تماشای فوتبال بنشینید و بعد از یک گل با هیجان یکدیگر را بغل کنید؟ این قطعا به معنای عشق یا تمایل جنسی شما نیست، بلکه تنها ابراز احساسات و هیجانات را نشان می‌دهد، اما اگر این رفتار به یک عادت تبدیل شود، باید بیشتر مراقب باشید، چون آن فرد آشکارا انگیزه‌های دیگری در ذهن دارد.

سخن پایانی

در نهایت اجازه دهید از نظر فیزیکی صحبت کنیم. تحقیقات نشان می‌دهند که بوسه‌های عاشقانه باعث ترشح هورمون‌های دوپامین، اکسی توسین، سروتونین و هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون می‌شوند. اگرچه اشکال مختلف بوسیدن احساسات را نیز شامل می‌شود و منجر به فعالیت آمیگدال و هیپوتالاموس مغز می‌گردد، اما بوسه‌های عاشقانه به واسطه‌ واکنش‌های شیمیایی شدیدی که در بدن ایجاد می‌کنند، سبب ترشح هورمون‌های جنسی نیز می‌شوند. این موضوع در مورد بغل کردن نیز تا حدودی صدق می‌کند، در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مطلب انواع بغل کردن؛ اهمیت، فواید و انواع را مطالعه فرمایید. نظر شما در مورد روانشناسی بوسه و بوسیدن چیست؟ فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.
برگرفته از: ezinearticles

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج