25 درصد جمعیت روستایی استان اردبیل تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار ندارد


25 درصد جمعیت روستایی استان اردبیل تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار ندارد

اردبیل- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل اعلام کرد: 25 درصد از جمعیت روستایی استان اردبیل ساکن در 700 روستا تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار ندارند.

فرامرز بهنژاد روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با اشاره به آبرسانی به ۹۷۸ روستای استان از مجموع یک هزار و ۶۹۶ روستای دارای سکنه گفت: بسیاری از این روستاهای تحت پوشش نیز کمبود آب داشته و تنها ۶۰ درصد از این روستاها به صورت ۲۴ ساعته آب دارند.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی به این روستاهای برخوردار نیز در سال‌های گذشته به صورت پروژه‌های تک روستایی اجرا شده و تاسیسات بسیاری از آنها فرسوده شده و یا دیگر جوابگوی نیاز جمعیت نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان اردبیل اظهار کرد: امسال در قالب اعتبارات ملی ۵۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاهای استان اختصاص یافته در حالی که نیاز استان اختصاص حدود هفت هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: برای تامین آب روستاهای استان ۱۵مجتمع بزرگ آبرسانی در حال اجراست و سه مجتمع نیز در حال مطالعه قرار دارد ولی بدون اختصاص اعتبارات ویژه، تامین نیاز استان با اعتبارات کنونی مقدور نیست.

بهنژاد اضافه کرد: برای تامین نیاز اعتباری آبرسانی روستایی استان با رایزنی استاندار و نمایندگان شهرستان‌های مختلف استان، اختصاص پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد موافقت قرار گرفته که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آن در قالب ماده ۵۶، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب وزارت نیرو و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات آبرسانی به مناطق عشایری تامین خواهد شد.

وی گفت: این خط اعتباری در مدت سه سال اختصاص یافته و با اجرا، تکمیل و بهسازی طرح‌های آبرسانی روستایی در حال اجرا و بهره‌برداری، سطح پوشش آبرسانی روستایی استان از ۷۵ درصد کنونی به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید و در کنار آن روستاهای برخوردار قبلی نیز از منبع مطمئن به شبکه آبرسانی متصل خواهند شد.

به گزارش ایرنا، حدود ۹۶ هزار و ۱۵۸ خانوار در استان اردبیل با ۳۲۲ هزار نفر جمعیت تحت پوشش شبکه آبرسانی روستایی قرار دارند.

میزان مصرف آب شبکه آبرسانی روستاهای استان اردبیل حدود ۲۷ میلیون متر مکعب است که چهار میلیون متر مکعب از این میزان آب از محل سدهای استان، هفت میلیون متر مکعب از طریق آب سطحی ذخیره شده در تصفیه خانه های روستایی و ۱۶ میلیون متر مکعب نیز از طریق برداشت از مخازن زیر زمینی و چاه ها تامین می‌شود.

هم اکنون بخشی از آب مورد نیاز جمعیت روستایی متصل به شبکه آبرسانی روستایی استان اردبیل نیز از طریق ۲۷۲ حلقه چاه، ۴۶۰ چشمه و ۲۶ رشته قنات و ۱۲ نقطه برداشت آب سطحی تامین می‌شود.

استان اردبیل ۱۱ شهرستان و یک هزار و ۶۹۶ روستا با ۱۲۰ هزار خانوار و حدود ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۱۹۰۵/۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس