«سه مکتب فلسفی اسلامی»


«سه مکتب فلسفی اسلامی»

قشم - ایرنا - کتاب «سه مکتب فلسفی اسلامی» نوشته «سَها بَعنونی» نحله‌های مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را در تاریخ فلسفه اسلامی مورد بررسی قرار می دهد.

این کتاب در سه بخش تدوین شده‌است که بخش اول به فلسفه اشراق اختصاص یافته و ضمن معرفی این مکتب به بررسی ریشه‌ها، مبانی و برخی اصطلاحات آن پرداخته می‌شود.

مولف در بخش دوم به فلسفه مشاء می پردازد و ضمن توضیح بعضی اصطلاحات این نحله فلسفی، چهره‌های شاخص این مکتب را در تاریخ اسلامی معرفی می‌کند.

بعنونی در بخش سوم حکمت متعالیه را مطرح می‌کند و با معرفی ملاصدرا به عنوان سردمدار آن مکتب، توضیحاتی درباره کتاب اسفار اربعه ارائه و اصطلاحاتی از فلسفه صدرا از جمله اصالت وجود، وحدت تشکیکی آن و حرکت جوهری را برای مخاطب تشریح می‌کند.

قلم سلیس نویسنده در توضیح اصطلاحات پیچیده در فلسفه اسلامی از ویژگی های این کتاب است و مخاطبانی که قصد آشنایی مختصر با فلسفه اسلامی دارند، می‌توانند از آن توشه‌ای بگیرند.

کتاب «سه مکتب فلسفی اسلامی» ۶۴ صفحه دارد که در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات «امیرصدرا» در یکهزار جلد منتشر شد و به بهای ۱۲۰ هزار ریال در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

«سه مکتب فلسفی اسلامی»

برش هایی از کتاب:

...از نظر شیخ اشراق منابع معرفتی عبارتند از فلسفه ایران باستان، فلسفه یونان باستان، فلسفه مشاء و سینوی، عرفان و تصوف، کتاب آسمانی اسلام و سنت انبیاء و اولیاء الهی...

...فرق فلسفه مشائی و اشراقی در این است که در روش اشراقی برای تحقیق در مسائل فلسفی و مخصوصا حکمت الهی تنها استدلال و تفکرات عقلی کافی نیست، سلوک قلبی و مجاهدت نفس و تصفیه آن نیز برای کشف حقایق ضروری و لازم است، اما در روش مشائی تکیه فقط بر استدلال است...

حکمت متعالیه، اندیشه اصالت ماهیت را کنار گذارد و به جای آن بینشی نو ایجاد نمود. از نظر ملاصدرا چون وجود اشیا اصیل است و ماهیت آن‌ها امری اعتباری است هر تغییر و دگرگونی باید در متن واقعیت یعنی در وجود اشیا ایجاد شود...

۷۵۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن