مشاور وزیر جهاد کشاورزی:تحریم در بخش کشاورزی کارساز نیست


مشاور وزیر جهاد کشاورزی:تحریم در بخش کشاورزی کارساز نیست

اهواز - ایرنا - مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری کشت دانه‌های روغنی با بیان اینکه تحریم‌ها در بخش کشاورزی کارساز و موثر نیست بیان کرد: تحریم‌های چهار دهه اخیر ، بخش کشاورزی کشور را توانمند کرده چرا که از ظرفیت‌های کشور پلی برای عبور از تحریم‌ها ساخته شد.

به گزارش ایرنا علیرضا مهاجر سه شنبه در نشست هم اندیشی و برنامه ریزی توسعه کشت کلزا در سرسرای اداری جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه هنوز بسیاری از ظرفیت های بخش کشاورزی کشور استفاده نشده است افزود:اگر عرق ملی را بالا ببریم و نسبت به تولید ملی تعصب داشته باشیم و به راحتی تن به واردات محصولات کشاورزی ندهیم قادر خواهیم بود نیازهای غذایی کشور را تامین کنیم.
وی یکی از دغدغه ها و کمبودهای اساسی کشور را کمبود علوفه و کنجاله بیان کرد و افزود: میزان واردات سالانه علوفه و کنجاله که حدود ۱۴میلیون تن است باید هر سال کاهش یابد و این با برنامه ریزی و استفاده صحیح از منابع شدنی است.
مشاور وزیر جهادکشاورزی در ادامه افزایش سه برابری سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی ۹۹-۹۸ را گامی مهم برای تولید علوفه و کنجاله مورد نیاز کشور برای تامین غذای دام و طیور بیان کرد و افزود: برای توسعه این محصول راهبردی همه موانع از جمله بذر باکیفیت و نهاده های مورد نیاز برداشته شده است و برای تامین نیاز کشاورزان کلزاکار برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.
مهاجر با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم بذر وارداتی کلزا در سال های گذشته ۱۸ تا ۲۰ یورو بوده است ، افزود: هم اکنون مجتمع کشاورزی شهید رجایی دزفول ، کشت و صنعت مغان و بخش کشاورزی آستان قدس رضوی همه بذر مورد نیاز کلزا کاران به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال را تامین می کنند.
وی بیمه همگانی محصول کلزا ، تناوب کشت ، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ، ایجاد اشتغال ، افزایش درآمد کشاورزان ، تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور که سالانه رو به افزایش است ، تقویت خاک ، افزایش ضریب امنیت غذایی و بهره گیری مناسب از از منابع آب و خاک را از مزایای کشت دانه روغنی کلزا بیان کرد و افزود: پرداخت کرایه حمل ، خرید و قیمت مناسب محصول کلزا می تواند انگیزه ای برای گرایش کشت کلزا در کشور به خصوص خوزستان باشد.
مهاجر افزود: در سال زراعی پیش رو ، هیچ دغدغه ای از نظر کمبود و کیفیت بذر کلزا و سایرعوامل تولید این محصول نداریم ، تنها عامل تعیین کننده در اجرای کامل طرح افزایش تولید کلزا ، کشاورزان و بهره برداران محلی هستند.

واردات ۱.۱میلیون تن روغن خوراکی به کشور
مجری کشت دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ۱.۱ تا ۱.۲ میلیون تن روغن خوراکی وارد کشور می شود و بخش مهمی از ارز کشور صرف واردات کالایی می شود که می توان با همت بالا ، عرق ملی و برنامه ریزی دقیق واردات این محصول را کاهش داد و به سطح خوداتکایی رسید.
مهاجر بیان کرد: زیرکشت بردن ۶۱۳هزار هکتار کلزا در سال زراعی آینده ، که در مقایسه با سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود سه برابر افزایش دارد شدنی است ولی مدیران اداره های کشاورزی باید در کنار کشاورزان باشند تا این برنامه ملی محقق شود.
در این نشست راهکارهای علمی برای مبارزه و پیشگیری از آفات و بیماری های محصول کلزا مطرح و گزارشی نیز از پیش بینی بارندگی های پاییزی در خوزستان بیان شد.

در بخش پایانی این نشست ۱۰ کشاورز نمونه کلزاکارخوزستانی و دست اندرکاران توسعه کشت محصول کلزا تجلیل شدند.
۶۰۶۵/۶۰۶۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی