مصرف بیش از حد ویتامین دی به کاهش توده استخوانی منجر می‌شود


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (http://www.iribnews.ir) به نقل از نشریه جهان دوندگان، محققان علوم پزشکی در...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از نشریه جهان دوندگان، محققان علوم پزشکی در موسسه مک کیگ کانادا اعلام کردند مصرف بیش از مقدار توصیه شده ویتامین دی ممکن است به کاهش توده استخوانی منجر شود.

دانشمندان می‌گویند لازم است که روزانه ۶۰۰ واحد ویتامین دی مصرف کنیم.
ویتامین دی برای داشتن استخوان‌هایی قوی و سالم ضروری است، ولی آیا می‌توان بیش از مقدار توصیه شده نیز آن را مصرف کرد؟
در مطالعه محققان موسسه سلامت استخوان و مفاصل مک کیگ در دانشگاه کلگری کانادا که نتایج آن در شماره اخیر نشریه انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد ۳۰۳ نفر که بین ۵۵ تا ۷۰ سال سن داشتند هر روزانه ۴۰۰ یا ۴۰۰۰ یا ۱۰۰۰۰ واحد ویتامین دی به صورت مکمل دریافت کردند.
آن‌ها همچنین از نظر توده استخوانی مچ پا و دست هر شش و ۱۲ و ۲۴ و ۳۶ ماه مورد بررسی قرار گرفتند و سطوح ویتامین دی و کلسیم آنان نیز هر سه، شش، ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۰ و ۳۶ ماه اندازه گیری شد.
در طول مدت سه سال میزان توده استخوانی در کسانی که روزانه ۱۰ هزار واحد ویتامین دی مصرف می‌کردند به میزان ۳/۶ درصد کاهش یافت.
دکتر استیون بوید و همکارانش می‌گویند مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ویتامین دی با افزایش هورمون پاراتورمون PTH همراه است که این هورمون مسئول حفظ سطح طبیعی کلسیم و قوای استخوانی است.
به گفته دکتر بوید این هورمون همچنین می‌تواند با حذف استخوان‌های پیر و تحریک استخوان سازی به جوان شدن استخوان کمک کند، ولی در صورت افزایش این هورمون میزان، ممکن است توده استخوانی کاهش یابد.
با ورزش‌هایی همچون دویدن یا تمرین‌های تقویتی می‌توان از کاهش توده استخوانی مانع شد و میزان ویتامین دی در رژیم غذایی نیز موثر است.
این ویتامین مهم، در غذا‌هایی همچون ماهی سالمون و تون، شیر، ماست، تخم مرغ و پنیر وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی