اختصاص بیش از 25 میلیارد تومان برای آبخیزداری در غرب مازندران


اختصاص بیش از 25 میلیارد تومان برای آبخیزداری در غرب مازندران

نوشهر- ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر از اختصاص 25 میلیارد و 500 میلیون تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در این منطقه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، آبخیزداری یکی از راههای کارشناسی برای تامین بخشی از آب ، جلوگیری از فرسایش خاک و ... در حوزه منابع طبیعی است که اجرای این فرآیند در سال های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته و در چند سال اخیر دولت تدبیر و امید با توجه به ضرورت اجرای این طرح ها اعتبارات ویژه ای را برای این منظور تخصیص داده است.

عبدالرضا سنگاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مبلغ اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تامین و ماه گذشته ابلاغ شده و قرار است در ۱۴ حوزه مدیریت آبخیز منطقه غرب مازندران هزینه شود.

وی توضیح داد: حدود ۲۵ میلیارد تومان از این اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری و بقیه نیز در بخش کاداستر ، جنگل کاری ، بنج مارک گذاری ، حفاظت و قرق هزینه خواهد شد .

این مسئول گفت: هم اکنون زمینه برای عملیاتی شدن این طرح از جمله تشریفات مناقصه ای و انتخاب و معرفی پیمانکار شروع شده و بر اساس بررسی های به عمل آمده در برخی از حوزه های آبخیز این طرح حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر گستره حوزه آبخیز این منطقه را حدود ۱۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت که سال گذشته نیز حدود ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح آبخیزداری در شش حوزه مدیریت آبخیزداری این منطقه اختصاص یافت و تمامی این طرح ها به بهره برداری رسید.

سنگاری از کنترل سیل ، جلوگیری از فرسایش خاک ، ذخیره سازی آب ، کاداستر اراضی ، مبارزه با آفات و امراض ،‌بنج مارک ، سوخت رسانی ، استفاده از انرژی خورشیدی (گرمایش ) ، حفاظت و مشارکت های مردمی ، تولید نهال ، بذرکاری ، بذرپاشی ، تثبیت بیولوژیکی ، مکانیکی ، مستندسازی و استفاده از توان و ظرفیت جوامع محلی را جزو طرح های زیرمجموعه پروژه های آبخیزداری در این مناطق نام برد.

وی گسترش دائمی روستاها و مناطق بالادست و بهره گیری از ظرفیت های مردمی را از مهم ترین اهداف اجرای چنین طرح هایی در این مناطق ذکر کرد و گفت که دراین حوزه باید فرهنگ سازی بیشتری انجام گیرد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ، چنین اقداماتی با صرف این میزان اعتبار به مدت پنج سال در شهرستان های تنکابن ، عباس اباد ، رامسر ، کلاردشت ،‌چالوس و نوشهر انجام خواهد گرفت.

مازندران دارای ۲ حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یکی در ساری مرکز این استان و دیگری نیز در نوشهر غرب مازندران است

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۲ هزار هکتار ، معادل ۹/۲۷ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد.
۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۶۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق