کاخ ه تخت جمشید


کاخ ه یا کاخ H (به کاخ اردشیر یکم نیز مشهور است) یکی از کاخ‌های تخت جمشید است که در جنوب‌غربی تخت‌گاه و در غرب کاخ هدیش قرار گرفته‌است. پلکان منقوشی که از دو جانب به کاخ ه راهبر است، اکنون حالتی نیمه ویران دارد. پلکان اصلی به گواهی قطعه مکتوبی که از آن به […] نوشته کاخ ه تخت جمشید اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

کاخ ه یا کاخ H (به کاخ اردشیر یکم نیز مشهور است) یکی از کاخ‌های تخت جمشید است که در جنوب‌غربی تخت‌گاه و در غرب کاخ هدیش قرار گرفته‌است. پلکان منقوشی که از دو جانب به کاخ ه راهبر است، اکنون حالتی نیمه ویران دارد. پلکان اصلی به گواهی قطعه مکتوبی که از آن به جای مانده، به بنایی تعلق دارد که خشایارشا آغاز و اردشیر یکم آن را تمام کرده‌است. لبه غربی و جنوبی بنای اصلی کاخ ه دارای کنگره‌ای بوده که حالت شاخ و سر گاو نری را داشته‌است. تیلیا مرمت‌گر تخت جمشید و همسرش چند عدد از این کنگره‌ها را در پایین تخت‌گاه از زیر خاک بیرون آورده و سر جایشان نصب کرده‌اند. تعبیر این کنگره‌های کله گاوی روشن نیست و این که جان‌پناه بوده‌اند یا نماد، هنوز نامشخص است.
کتیبه اردشیر یکم در کاخ ه یکی از چندین کتیبه موجود در تخت جمشید واقع در کاخ ه است که از دوران هخامنشیان به جا مانده‌است. این کتیبه نشان می‌دهد که اردشیر یکم نیز همچون پدر خود خشایارشا و نیایش داریوش بزرگ پیرو کیش اهورایی بوده‌است.
ترجمه قسمتی از کتیبه
اردشیر یکم در کتیبه آورده‌است:
خدای بزرگ است اهورامزدا که آسمان را آفرید،
که این زمین را آفرید،
که مردم را آفرید،
که شادی را از برای مردم آفرید،
که اردشیر را شاه کرد.
به خواست و تأیید اهورامزدا، این کاخ را
که پدرم خشایارشاه بنایش را شروع کرده بود، تمام کردم.
باشد که اهورامزدا، مرا و شهریاری مرا
و آنچه که من کردم، جاودان دارد.

کاخ ه تخت جمشید
کاخ ه تخت جمشید
کاخ ه تخت جمشید

منبع:ویکیپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت