سازمان نوسازی مدارس رتبه نخست همکاری را با خیرین دارد


سازمان نوسازی مدارس رتبه نخست همکاری را با خیرین دارد

تهران- ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ستان خوزستان، گفت: پس از وقوع سیل برای بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده این استان تفاهم نامه‌های متعددی با خیرین به میزان 650 میلیارد ریال منعقد شد که از این حیث در کشور رتبه اول را داریم.

در سفر به استان خوزستان به ۲ مدرسه در اطراف اهواز سر زدیم. دبستان دخترانه رضوان در ناحیه ۴ اهواز در منطقه عین دو واقع شده بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در این سفر به خبرنگار ایرنا، اظهارداشت: با افزایش سطح آب کرخه و جاری شدن آب، سیل به منطقه عین دو اهواز آمد که ساکنین این منطقه با قایق در سطح شهر تردد می‌کردند.

قربانی افزود: منطقه عین دو با ۳۰ هزار جمعیت روستایی و یک هزار و ۵۰۰ جمعیت دانش آموزی در دو کیلومتری جنوب غرب اهواز واقع شده است.

وی از آسیب رسیدن به ۲ مدرسه در این منطقه اشاره کرد و ادامه داد: کار بازسازی دبستان ضوان از۲۰ تیر آغاز شده و تا پایان شهریور به اتمام می‌رسد که پیشرفت ۹۰ درصدی را با خود به همراه داشته و محل تامین اعتبار آن از کمک‌های شرکت ملی نفت ایران بوده است.

سازمان نوسازی مدارس رتبه نخست همکاری را با خیرین دارد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان درمورد نوع بازسازی این مدارس که در اقلیم گرم و مرطوب واقع است، گفت: این مدارس بازسازی شده با الگوی حیاط مرکزی از طریق رواق و سایه اندازی باعث به وجود آمدن سایه در راهرو مدرسه شده و به این طریق کلاس‌ها خنک می‌شود.

از روستای عین دو به بامدژ رفتیم. این روستا با جمعیت ۲ هزار نفری از مناطق ناحیه ۴ اهواز است.

قربانی در بازدید از این دبستان اظهارداشت: بیشترین مدارس آسیب دیده از سیل را در بخش شاوور شهرستان شوش داشتیم. بعد از آن بخش بامدژ شهرستان اهواز و بعد شادگان، بیشترین آسیب‌ها را دیده بودند و امیدواریم تا مهرماه امسال بتوانیم حدود ۲۳۰ پروژه در قالب ۸۷۰ کلاس درس را تحویل دهیم.

سازمان نوسازی مدارس رتبه نخست همکاری را با خیرین دارد

وی افزود: دبستان سه کلاسه ۱۵ خرداد با جمعیت دانش‌آموزی ۵۷ نفر، از محل کمک‌های شرکت ملی نفت ایران تامین اعتبار شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان یادآور شد: از دهم تیرماه کار بازسازی این دبستان آغاز شده و تا آخر شهریور به اتمام می‌رسد.

دبیرستان ۶ کلاسه غدیر خم دیگر مدرسه روستای بامدژ بود که کار بازسازی آن به روش LSF از تاریخ ۱۵ تیر آغاز شده بود. این دبیرستان با جمعیت دانش‌آموزی یک صد نفرو کمک‌های شرکت ملی نفت ایران در حال ساخت است.

قربانی درخصوص ساخت این مدرسه نیز گفت: مراحل ساخت این دبیرستان تا پایان آبان ماه به اتمام می رسد که تا کنون ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی ادامه داد: روستاهای بخش مرکزی اهواز با بالا آمدن آب دز و کرخه بیش از پیش در معرض خطر قرار گرفتند که در روستای بامدژ در ایستگاه راه آهن برای اسکان روستاییان واگن‌هایی در نظر گرفته شده بود تا به آنها پناه برند.

سازمان نوسازی مدارس رتبه نخست همکاری را با خیرین دارد

دبستان ۴ کلاسه شهید بخارایی در ناحیه ۴ اهواز مدرسه بعدی ما در بازدید از این مناطق بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان درمورد بازسازی این دبستان نیز گفت: این مدرسه با جمعیت دانش‌آموزی ۷۰ نفر و با کمک‌های شرکت ملی نفت ایران در حال بازسازی است.

قربانی افزود: کار بازسازی این دبستان از ۵ تیر ماه آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا آخر شهریور به اتمام رسد.

وی بیان کرد: از همان ابتدای وقوع سیل، اداره کل نوسازی مدارس خوزستان و مشارکت های مردمی این اداره کل رایزنی هایی برای جذب خیرین بازسازی و نوسازی مدارس آسیب دیده صورت گرفت که با استقبال چشمگیر خیرین مدرسه ساز مناطق مختلف کشور خصوصا خیرین تهرانی قرار گرفت تا علاوه بر اعتبارات دولتی از پتانسیل خیرین نیز استفاده شود.

وی افزود: از جمله مناطقی که توانستیم برای آنها جذب منابع خیری داشته باشیم مناطق مختلف بامدژ اهواز، مناطق مختلف الهایی، منطقه شاوور و بخش های دیگری از شوش، شعیبیه شوشتر دشت آزادگان، شادگان است که امیدوارم با جذب اعتبارات دولتی و مشارکت خیرین مدرسه ساز پیش از شروع سال تحصیلی جدید مدارس آسیب دیده را تکمیل و به آموزش و پرورش آن مناطق تحویل دهیم.

مدیرکل نوسازی مدارس استان خوزستان خاطرنشان کرد: پس از وقوع سیل خوزستان، در جهت بازسازی مدارس مناطق سیل زده خوزستان تفاهم نامه های متعددی با خیرین به میزان ۶۵۰ میلیارد ریال منعقد کردیم که از این حیث در کشور رتبه اول را داریم.

در ادامه سفر به استان خوزستان از ساخت مدرسه‌ای بازدید کردیم که به روش LSF (قاب های سرنورد شده) در حال ساخت بود.

سازمان نوسازی مدارس رتبه نخست همکاری را با خیرین دارد

علی امیرزاده مدیر پروژه ساخت مدارس به روش LSF هم درمورد بازسازی مدارس در این استان گفت: ۱۶ پروژه مشابه این مدرسه در استان به روش LSF در حال ساخت است که کاملا تولید ایران بوده و هیچ یک از قطعات آن وارداتی نیست.

وی درخصوص این مدرسه اظهارداشت: این مدرسه سه کلاسه، سازه آن سبک است. همچنین به دلیل عدم موافقت سازمان نوسازی این مدرسه به صورت یک طبقه ساخته می‌شود.

امیرزاده ادامه داد: مدارس LSF ۲۰ درصد نسبت به بقیه سازه‌ها به صرفه تر و تا هشت ریشتر در مقابل زلزله مقاوم بوده و عمر این سازه‌ها چیزی حدود ۱۰۰ سال است. همچنین این مدارس در برابر سیل، زلزله و آتش سوزی نیزمقاوم است.

مدیر پروژه ساخت مدارس به روش LSF گفت: به دلیل رانشی بودن خاک مسجد سلیمان، نمی‌توان در این منطقه مدارس سنتی ساخت.

وی ویژگی مدارس LSF را سرعت در اجرا، کیفیت خوب، سبک بودن مصالح و تولید داخل عنوان کرد و گفت: نیروی کارمتخصص آموزش دیده در این پروژه ‌ها کار می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403