ناخنک چشم چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان


ناخنک چشم چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

ناخنک چشم یا به اصطلاح علمی پتروژیوم یک عارضه چشمی جدی است که در آن یک زائده در گوشه چشم رشد کرده و در صورت عدم پیگیری، بینایی فرد مبتلا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

ناخنک چشم چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان

ستاره |
سرویس سلامت - بیماران مبتلا به پتروژیوم (ناخنک چشم)، با خارش و سوزش طاقت فرسای چشم حاصل از این بیماری آشنا هستند. ناخنک چشم، یک زائده است که یک سمت چشم (سمت نزدیک بینی) به شکل گوه مکانیکی رشد می‌کند. این زائده می‌تواند روی قرنیه رشد کند و سبب ناراحتی، تاری دید، دید بد و قرمزی چشم شود. هیچ کس نمی‌داند دقیقاً به چه دلیل به این بیماری مبتلا شده؛ اما اعتقاد کلی بر این است که ظهور آن در نتیجه‌ی قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراءبنفش، به ویژه تابش خیره کننده‌ای این اشعه اتفاق می‌افتد. امروز در این مقاله با شما هستیم تا راه‌های درمانی این عارضه‌ی چشمی را باهم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.در این مطلب می‌خوانید:
پتریژیوم یا ناخنک چشم عوامل مؤثر در رشد بیماری علائم بیماری پیشگیری از بیماری درمان بیماری

پتریژیوم یا ناخنک چشم

پتریژیوم، رشد یک زائده یا یک ماده مخاطی است که سفیدی چشم و به اصطلاح قرنیه را می‌پوشاند. ظاهر این زائده‌ی خوش ‌خیم و غیر سرطانی اغلب مانند گوِه است. ناخنک چشم به طور معمول مشکلی برای فرد به وجود نمی‌آورد و به درمان نیاز ندارد؛ اما اگر مانع از دید فرد گردد، باید برداشته شود.


عوامل مؤثر در رشد ناخنک چشم

علت دقیق ظهور پتریژیوم مشخص نیست. برخی معتقدند که قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراءبنفش (UV) می‌تواند منجر به ظهور ناخنک چشم شود. این بیماری بیشتر در افرادی که در آب و هوای گرم زندگی می‌کنند و زمان زیادی را در بیرون از منزل و در محیط‌های آفتابی یا باد می‌گذرانند، رخ می‌دهد. افرادی که چشمشان به طور مرتب در معرض عناصر خاص چون باد، نور خورشید، گرده، دود و شن و ماسه قرار دارد، بیشتر در معرض ابتلا هستند.


علائم ناخنک چشم

پتروژیوم همیشه با علائم همراه نیست و اگر داشته باشد، معمولاً خفیف است. علائم شایع این بیماری شامل قرمزی، تاری دید و تحریک چشم است. همچنین ممکن است کمی سوزش یا خارش احساس کنید. اگر ناخنک چشم به قدری رشد کند که قرنیه را کاملاً بپوشاند، می‌تواند در بینایی فرد اختلال ایجاد کند و وقتی بزرگ و ضخیم شود، گویی که یک شیء خارجی در چشم فرو رفته است.


از بروز ناخنک چشم پیشگیری کنیم...

در صورت امکان، از قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی نامبرده که می‌توانند سبب بروز پتروژیوم شوند، خودداری کنید. اگر پرهیز از چنین عواملی ممکن نیست، با پوشیدن عینک آفتابی یا کلاه لبه‌دار از چشمان خود در مقابل نور خورشید، باد، گرد و غبار و آلاینده‌های شیمیایی از چشمان خود به خوبی محافظت کنید. به خاطر داشته باشید که عینک آفتابی شما باید چشمانتان را از اشعه ماوراءبنفش خورشید (UV) محافظت کند. همچنین در محیط کاری از وسایل ایمنی چشم مناسب استفاده کنید.


درمان ناخنک چشم

درمان این عارضه درمان به اندازه و ماهیت پتریژیوم، علائم و میزان تأثیر آن در بینایی فرد بستگی دارد. به طور کلی برای درمان ناخنک چشم سه راه وجود دارد:

ناخنک چشم چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان


۱. درمان با دارو

یکی از راه‌های درمانی این بیماری استفاده از برخی قطره‌های چشمی به عنوان دارو است که تشخیص، انتخاب و تجویز آن‌ها به عهده‌ی پزشک معالج خواهد بود.

قطره‌های استروئیدی

عموماً برای کاهش التهاب و قرمزی چشم در مدت زمان کوتاه از قطرات کورتیکواستروئید موضعی استفاده می‌شود. قطره‌های استروئیدی گاهی به عنوان مکمل قطره‌های چشم معمولی تجویز می‌شوند. این قطره‌ها به کاهش التهاب کمک می‌کنند که به نوبه خود باعث کاهش علائم دیگر می‌شوند. استفاده از این قطره‌ها صرفاً با مشورت پزشک معالج توصیه می‌شود؛ استفاده خودسرانه می‌تواند احتمال ابتلا به سایر بیماری‌های چشمی را افزایش دهد. اگر خشکی چشم ناشی از ناخنک چشم برای بیمار آزاردهنده باشد، پزشک از اشک مصنوعی برای حفظ رطوبت چشم استفاده خواهد کرد. قطرات استروئیدی اغلب در صورت شدید بودن علائم بیماری تجویز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: استروئید چیست؟ + موارد استفاده از استروئید


قطره‌های غیراستروئیدی

اگر چشم بیمار عفونت کرده باشد، پزشک قطره‌های غیراستروئیدی را تجویز می‌کند که از رایج‌ترین روش‌های درمانی این بیماری است. این قطره‌ها خشکی چشم را برطرف کرده و سایر علائم را تسکین می‌بخشند. این قطره‌ها ممکن است نسخه‌ای یا گاهی بدون قابل تهیه باشند. یک نمونه قطره‌ که بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها می‌توان یافت، قطره جنتیل است. هرچند تهیه برخی از قطرات غیراستروئیدی بدون تجویز پزشک ممکن است، اما توصیه می‌کنیم که انتخاب روش درمانی را به عهده‌ی پزشک بگذارید تا با بررسی شرایط پیشرفت بیماری، راه درمان را تشخیص دهد.

ناخنک چشم چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان


۲. درمان با جراحی

جراحی زمانی توصیه می‌شود که بینایی فرد تحت تأثیر قرار گرفته یا علائم بیماری مشکل ساز شده باشند. در طی عمل جراحی، پترویژیوم با دقت برداشته شده و بخشی از غشای کانجانکتیوا (غشای ظریف و مرطوبی که سطوح داخلی پلک را می‌پوشاند) از زیر پلک به ناحیه‌ای که پتروژیوم قرار داشت، پیوند زده می‌شود. این جراحی با بی‌حسی موضعی انجام شده و تقریباً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از عمل جراحی، قطره و پماد چشم معمولاً برای جلوگیری از عفونت و کمک به بهبودی سریع‌تر تجویز خواهند شد. ناخنک چشم در موارد بسیار معدود پس از جراحی و برداشته شدن کامل، عود می‌کند.

ناخنک چشم چیست؟ + راه های پیشگیری و درمان


3. درمان گیاهی و خانگی

غذاهای سرشار از لوتئین، ویتامین C، امگا۳ و فیبر مصرف کنید و غذاهایی شامل ماهی‌های چرب، آجیل و غلات، سبزیجات برگ‌دار، آووکادو، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، مرکبات و بذر کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. سعی کنید تا حد امکان از قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات اضافه و ورزش تا حد امکان خودداری کنید. بنابر یکی از مطالعات اخیر، زردچوبه می‌تواند سلول‌هایی که سبب رشد پترویژیم می‌شوند را سرکوب و مهار کند. بیمار می‌تواند کپسول زردچوبه را خریداری کرده یا پودر زردچوبه را به وعده‌های غذایی خود اضافه کند. روزی دو مرتبه قطره سرکه سیب حل شده در آب در چشم خود بچکانید. هر شب قبل از خواب یک روغن کرچک در چشم آلوده بچکانید.


کلام آخر

پتریژیوم یا ناخنک چشم یک مسئله کاملا جدی است که در آن یک زائده غیر طبیعی در اطراف چشم رشد کرده و بینایی فرد را تهدید می‌کند. افرادی که زمان زیادی در معرض وزش باد، شن و ماسه و سایر شرایط آب و هوایی سخت می‌باشند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به ناخنک چشم هستند. البته با تحقیق و کسب اطلاعات کافی در مورد راه‌های درمانی و یا حتی با انجام اقدامات پیشگیرانه می‌توان از بروز این مشکل چشمی در آینده جلوگیری کرده و یا آن را درمان کرد. در این مقاله راه‌های پیشگیری و درمان این عارضه را باهم مرور کردیم. یکی دیگر از بیماری‌های شایع چشم، بیماری چشم صورتی است. کارشناسان سلامت ستاره در مطلب علت، علائم و درمان چشم صورتی، به طور مفصل این بیماری را بررسی کرده اند که مطالعه آن نیز برای شما خالی از لطف نخواهد بود. آیا شما هم تجربه این بیماری را داشته‌اید؟ از کدام روش درمانی برای آن استفاده کردید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و همراهان ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه