توکریوم پولیوم و خواص ضد قارچی آن


توکریوم پولیوم یا کلپوره گیاه دارویی قدیمی است که به علت خواص ضد میکروبی و ضد قارچی استفاده می شود. اخیرا تحقیقات…

توکریوم پولیوم و خواص ضد قارچی آن

فواید گیاهان دارویی را بشناسیم؛

توکریوم پولیوم و خواص ضد قارچی آن
سیناپرس: توکریوم پولیوم یا کلپوره گیاه دارویی قدیمی است که به علت خواص ضد میکروبی و ضد قارچی استفاده می شود. اخیرا تحقیقات در مورد ترکیبات ضد قارچی آن افزایش یافته است.

در حال حاضر گونه های دارویی گیاه توکریوم پولیوم (Teucrium polium ) یا کلپوره بیش از دو هزار سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارویی قدیمی به علت خواص ضد میکروبی و ضد قارچی استفاده می شود. اخیرا تحقیقات در مورد ترکیبات ضد قارچی آن افزایش یافته است.

این گیاه ترکیبات مونوپرن، پلی فنیک، استرول، ساپونین، ایریدول، فلاونوئیدها، پلی فنولی، الکالوئیدها و روغن های ضروری دارد. این ترکیبات ضدالتهاب، کاهش دهنده درد، قند و چربی خون است. همچنین سر شاخه‌ های گل دار این گیاه حاوی عصاره و اسانس فرار است؛ بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتا کاریوفیلن، همولن و کاریوفیلن اکساید هستند.

مصارف کلپوره تنها برای کوتاه مدت مجاز است. مصرف آن را با بررسی‌ هایی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، رفع بیماری های قارچی دستگاه تناسلی ـ ادراری موثر است.

هم اکنون شناسایی سریع کاندیدا گالبراتا ( یکی از شایع ترین گونه های قارچی جنس کاندید) به دلیل توانایی کسب مقاومت دارویی، برای درمان عفونت ها ضروری است.

همچنین این گیاه اثر ضد تشنج نیز دارد. ترکیبات فلاونوئیدی آن قادر به تحریک ایمنی سلولی و همورال است. این امر به کاهش تعداد کاندیدا گلابراتا در بافت های مختلف می انجامد. فلاونوئیدها ترکیبی به نام 7 -هیدروکسی-3 و 4 -فلاون دارد که بر ضد مخمر کاندیدا آلبیکنس موثر است.

*دکتر نسیم زرین پنجه، محقق پژوهشکده گیاهان دارویی

لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا