هر سوپرکار جدیدی طبیعتاً سریعتر، سبکتر و آئرودینامیکتر از مدل قبلی خود خواهد بود؛ بنابراین جای تعجبی ندارد که جدیدترین محصول فراری نیز تئوری تکاملی این برند را به بهترین وجه ممکن به نمایش میگذارد.
و تکامل دقیقاً همان چیزی است که F8 تریبوتو را توصیف میکند. اول از همه بیایید نگاهی به برگه مشخصات فنی بیندازیم. پیشرانهی 8 سیلندر 3.9 لیتری این خودرو قدرت 710 اسب بخاری دارد که 49 واحد بیشتر از 488 GTB بوده و گشتاور آن نیز 770 نیوتون متر میباشد. این خودرو 40 کیلوگرم سبکتر و 10 درصد آئرودینامیک تر بوده و بدون ایجاد درگ اضافی داون فورس بیشتری تولید میکند. تمامی این موارد به معنی ثبت شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 2.9 ثانیهای است؛ اما مهمتر از شتاب اولیه باید به شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت 7.8 ثانیهای و حداکثر سرعت 340 کیلومتر در ساعتی اشاره کنیم.
اگرچه فراری در هدف خود که همانا بهتر بودن F8 تریبوتو نسبت به 488 است رسیده اما کلیدیترین جنبهی این خودرو سیستم بهبود دهندهی دینامیکی است که تکامل یافته و بنابراین این خودرو سواری لذتبخشتری دارد.
سیستم FDE فراری در 488 پیستا معرفی شده بود. این سیستم میتواند بصورت جداگانه کالیپرهای ترمز را کنترل کنند تا توازن و رفتار بهتری داشته باشند بنابراین لایهی دیگری از درگیری راننده با خودرو ایجاد شده است. این سیستم هماکنون در حالت ریس هم فعال میشود که حداکثر پرفورمنس را به دنبال دارد. FDE بخشی از تکنولوژی کنترل لغزش جانبی فراری است که همهچیز از دامپرهای تطبیقی گرفته تا دیفرانسیل الکترونیکی و خروجی پیشرانه را بصورت یکپارچه کنترل میکند.
یکپارچگی، کلید سواری F8 تریبوتو است. سیستمهای الکترونیکی شاسی باهم همکاری نزدیکی داشته و همین امر باعث واکنشهای نرم به دستورات راننده میشود و بنابراین F8 را در محدودیتهای خود نگه میدارد. این خودرو اعتمادبهنفس زیادی را به راننده میدهد تا رانندگی خشنتری داشته باشد. شما میتوانید با ایمنی بسیار خودرو را به محدودیتهای خود برسانید چراکه میدانید سیستمهای ایمنی در حال کار در پسزمینه هستند تا بتوانند فاکتور هیجان بیشتری را ایجاد نمایند.
این موضوع با کار سخت پیشرانه میسر شده است. دور پیشرانه درست همانند آنچه از نیروگاههای 8 سیلندر فراری انتظار دارید بالا میرسد اما نباید هیچ ترسی داشته باشد.
سیستم مدیریت گشتاور متغیر فراری بار دیگر ظاهر شده تا احساس یک پیشرانهی تنفس طبیعی را بازسازی کند. حداکثر گشتاور 770 نیوتون متری F8 تریبوتو تنها در دندهی آخر قابلدستیابی است اما خب در دورهای میانی هم گشتاور زیادی وجود داشته و پاسخ پدال گاز نیز بدون هرگونه تأخیری حس میشود. فراری تلاشهای زیادی روی بهبود پاسخ پدال گاز داشته و این موضوع را مشاهده میکنیم.
با وجود چنین گشتاور عظیمی، گیربکس نیز باید تحسین شود. تعویضهای دنده در کسری از ثانیه انجام میشود و از این نظر هیچ مشکلی وجود ندارد.
میزان چسبندگی و چابکی برای خودرویی که باید بین درگیر کنندگی، هیجان یک سوپرکار و استفادهی روزمره توازن ایجاد کند فوقالعاده خوب است. فرمان نیز از نظر سرعت و تنظیمات خاص محصولات فراری بوده و بسیار سریع و دقیق است و اگرچه توزیع وزن خوبی دارد اما اطلاعات زیادی را به راننده منتقل نمیکند.
احساس جادهی F8 تریبوتو با مک لارن 720S قابلمقایسه نیست بنابراین موضوع خوب اینکه سیستمهای الکترونیکی پوششی روی توازن شاسی ایجاد نکردهاند. سیستم FDE پلاس نیز به شما اجازه میدهد تا تواناییهای خودرو را کاملاً موردبررسی قرار دهید. شما حس میکنید که خودرو شروع به چرخش در پیچ میکند و لاستیکهای عقب نیز همراه با گاز دادن شما دود میکنند و گشتاور هم به کشش غلبه میکند؛ اما چیزی که حس نمیکنیم ایجاد اختلال در سیستمهای شاسی و از بین بردن حس ناب چرخش بخش عقب خودروست. نتیجهی نهایی اینکه فراری بدون راننده را بترساند او را درگیر میکند.
میزان قابلیت استفادهی روزمرهی F8 تریبوتو هم احساسبرانگیز است چراکه حالت جادهی پر از دستانداز در سیستم تعلیق وجود دارد که باعث نرمتر شدن دامپرها میشود و چالهها و ناهمواریها تأثیر زیادی روی شاسی ندارند.
البته همهچیز در حد بسیار خوب و عالی قرار ندارد. از آنجایی که ریشهی کابین این خودرو به مدل 458 بازمیگردد بنابراین کار کردن با برخی موارد خیلی ساده نیست. البته کیفیت کابین در حد خودرویی با این برچسب قیمتی است.
همچنین صدای تولیدی پیشرانه نیز میتوانست بهتر باشد اما خب باید به فراری احترام گذاشت چراکه تلاش داشته صدای طبیعیتری را روانهی کابین کند.
با توجه به نام خودرو میتوان گفت F8 تریبوتو میتوانست خودرویی خاصتر هم باشد. اینگونه حس میشود که ما منتظر عصر خودروهای هیبریدی بودهایم اما در این حالت هم شتاب گیری این خودرو همانند سایر محصولات 8 سیلندر فراری میباشد. F8 تریبوتو خودروی سریع و درعینحال تواناست که در این میان سیستمهای الکترونیکی نقش مهمی بازی میکنند. البته این خودرو بدون عیب نیست اما روشی تکاملی برای ارائهی پرفورمنسی عالی را انتخاب کرده است. یک محصول برجستهی دیگر از فراری…
مشخصات فراری F8 تریبوتو
قیمت: 203476 پوند پیشرانه: 8 سیلندر 3.9 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 710 اسب بخار/770 نیوتون متر گیربکس: 7 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 2.9 ثانیه حداکثر سرعت: 340 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 10.8 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress