بازگشت عشایر سهند به مناطق قشلاقی


بازگشت عشایر سهند به مناطق قشلاقی

تبریز- ایرنا - عشایر سهند پس از سه ماه حضور در ییلاق به مناطق قشلاقی استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی بازگشتند.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان شرقی روز شنبه به ایرنا گفت: بازگشت جمعیت عشایری سهند به قشلاق از اوایل شهریور از منطقه قره بلاغ آغاز شده و در طول ۲۰ روز گذشته همگی به قشلاق ها بازگشتند.

سیدمحمدحسن آل هاشم خاطرنشان کرد: قشلاق های عشایر سهند از شهرهای بناب، ملکان، میانه، عجب شیر و اسکو در آذربایجان شرقی و میاندوآب و مهاباد در آذربایجان غربی هستند.

وی گفت: عشایر در مدت ۳ ماه اقامت خود در ییلاق‌های سهند ۸۰۰ تن شیر، ۲۰۰ تن گوشت و ۲۵ تن پشم و ۴۰۰ متر مربع ورنی و ۱۵۰ متر مربع قالی و قالیچه تولید می‌کنند.

آل هاشم با اشاره به اینکه عشایر در فصل ییلاق با ۱۲۰ هزار راس دام به مراتع سهند کوچ می‌کنند، گفت: مراتع کوه ۳۷۱۰ متری سهند با ۱۲۹ هزار هکتار وسعت از مناطق مهم ییلاقی عشایر در شمال غرب کشور است.

آذربایجان شرقی با اقلیم متنوع، مراتع و جنگل های سرسبز و کوه های مرتفع یکی از استان های عشایرنشین کشور است که جمعیت آن در دوره ییلاق افزون بر ۱۳ هزار و ۵۰۰ خانوار و در دوره قشلاق حدود هشت هزار خانوار می باشد.

از جمعیت سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفری آذربایجان شرقی دو درصد را عشایر تشکیل می دهد که با این جمعیت اندک اما پرکار، حدود ۲۰ درصد جمعیت دام سبک استان را در اختیار داشته و نقش چشمگیری در تولید محصولات دامی و لبنی بر عهده دارند.

۳۰۷۱

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش