راکتوری که 400 بار بهتر از درخت کربن هوا را جذب می کند


راکتوری که 400 بار بهتر از درخت کربن هوا را جذب می کند
راکتور زیستی ابداع شده که با کمک جلبک کربن موجود در اتمسفر را جذب و به سوخت زیستی تبدیل می کند. شرکت تولید کننده ادعا می کند فناوری این راکتور در جذب کربن ۴۰۰ بار کارآمدتر از درختان است.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، به اعتقاد دانشمندان قابلیت جذب کربن جلبک یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با تغییرات آب وهوایی است. سال ها دانشمندان فرایند جذب کربن توسط جلبک را مطالعه کردند تا با کمک آن بتوانند روش هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بیابند و سوخت های زیستی تولید کنند.

اکنون شرکت Hypergiant Industries یک ماشین جعبه ای شکل ابداع کرده که می تواند کربن را جذب کند. قابلیت این دستگاه برای جذب کربن معادل ۴۰۴۶مترمربع زمین درختکاری شده است.

جلبک با فرایند فتوسنتز، دی اکسید کربن، آب و نورخورشید را جذب و انرژی تولید می کند. به طور معمول جلبک از این انرژی برای رشد و تکثیر استفاده می کند اما دانشمندان مشغول بررسی روش هایی برای جذب این انرژی و تبدیل آن به سوخت های زیستی هستند و در این زمینه به موفقیت هایی نیز دست یافته اند.

این شرکت راکتورزیستی Eos را ابداع کرده که شبیه یک دستگاه ایکس باکس بزرگ است. این راکتور در ابعاد ۹۰ در ۹۰ در ۲۱۰ سانتیمتر طوری طراحی شده تا پس از نصب در محیط های شهری، کربن را از اتمسفر جذب و سوخت زیستی پاک تولید کند.

این راکتور با استفاده از نوعی جلبک به نام chlorella vulgaris کار می کند. قابلیت جذب کربن این جلبک از بقیه انواع آن بیشتر است. جلبک درون یک سیستم لوله مانند و تانک آبی در دستگاه نگهداری می شود و در معرض نور مصنوعی قرار می گیرد.به این ترتیب می تواند مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن و تولید سوخت زیستی را تامین کند.

شرکت تولید کننده راکتور ادعا می کند فناوری آن برای جذب کربن در هوا ۴۰۰ بار کارآمدتر از درختان است، زیرا دستگاه مجهز به نرم افزار یادگیری ماشینی است که کل فرایند جذب کربن، مدیریت نور، دما و سطح pH را کنترل می کند.

این شرکت تصمیم دارد تا جزئیات بیشتری از عرضه این راکتور به بازار در ۲۰۲۰ میلادی اعلام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو