بازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالی


بازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالی

بجنورد- ایرنا- مادر دکمه‌های لباس فرم مدرسه را دوباره جانمایی کرده و می‌دوزد، لباس را برای چندمین بار، در میان غرولندهای فرزندش بر تن او می‌کند، اما باز هم راضی نمی شود و در دل به او حق می‌دهد که چندین بار گفته باشد «هرگز این لباس را نخواهد پوشید».

این مادر بجنوردی به خبرنگار ایرنا می‌گوید: به درخواست مدرسه ۸۵۰ هزار ریال برای خرید لباس فرم مدرسه فرزندم هزینه کرده‌ام اما نه پارچه جنس خوبی دارد و نه رنگ و دوختش چنگی به دل می‌زند و مانده‌ام که وقتی دل خودم صاف نمی شود چرا باید فرزندم را به پوشیدن چنین لباسی وادار کنم.

زهرا حصاری می افزاید: البته برای خانواده ما بهای پرداختی برای این لباس شاید چندان اهمیت نداشته باشد اما این لباس به قدری نافرم و بی ریخت است که نمی توانیم یک سال فرزندمان را در این لباس ببینیم.

وی می گوید: این در حالی است که لباس فرم مدارس باید زیبا باشد، رنگ‌های آن با توجه به سن و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان انتخاب شده و قیمت آن نیز متعارف و به اندازه ای باشد که خانواده ها در تهیه آن دچار مشکل نشوند.

لباس‌های نازک در استانی سردسیر

محمد باقری که امسال فرزند کلاس اولی‌اش را در یکی از مدارس غیرانتفاعی بجنورد ثبت نام کرده، گفت: در دوخت لباس فرم فرزندم از پارچه ای بسیار نازک که عمدتا از مواد مصنوعی است استفاده شده، که اصلا برای استان سردسیری مانند خراسان شمالی مناسب نیست.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن رنگ لباس نیز با روحیه بچه کلاس‌اولی تناسبی ندارد و در دوخت لباس نیز ذوق و مهارت چندانی به کار نرفته است.

وی با بیان اینکه لباس فرم بچه ها تنها در سه اندازه دوخته می شود، افزود: همین محدودیت خانواده ها را در یافتن لباس برای فرزندانشان دچار می کند.

قط فرم ها در ۳ سایز دوخته می شود یکی از مشکلات خانواده هاست.

رنگ‌بندی‌های عجیب

بازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالیبازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالییکی دیگر از والدین بجنوردی نیز اظهار داشت: رنگ‌بندی لباس‌های فرم دانش‌آموزان اصلا متناسب با سن و سال آنان نیست و از سوی دیگر اجباری که مدیران در همسان بودن لباس دانش آموزان دارند، به مشکلی برای خانواده ها تبدیل شده است.

تابان رضایی که ۲ دانش آموز دبیرستانی دارد با بیان اینکه تهیه لباس فرم مدارس دغدغه این روزهای خانواده ها شده است، گفت: تغییر رنگ و طرح هر ساله لباس فرمها، کیفیت آن و هم چنین دوخت و سایزبندی نامناسب لباس های فرم هر سال برای خانواده ها مشکل ساز است و هیچ فردی هم به آن توجه نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: این جای سئوال است که چرا مدیران مدارس با برخی تولیدی ها قرارداد می بندند که سال قبل عملکردشان موجب اعتراض خانواده ها بوده و با وجود این که در انجمن اولیا و مربیان بر حذف این تولیدی ها تاکید شده، اما امسال هم با همان تولیدی قرارداد بسته شده و این موضوع نشان از زد و بند برخی مدیران با تولیدی ها دارد.

وی با گلایه از برخی مدیران اظهار داشت: مدیران برخی مدارس در کنار لباس فرم، مواردی چون مقنعه، سربند و ساق بند و لباس ورزشی بسته بندی شده هم به خانواده ها ارائه و خانواده ها را ملزم به خرید می کنند که تهیه آن در مجموع رقم بالایی را شامل می شود.

اختلاف طبقاتی

این زن بجنوردی با اشاره به اینکه قرار شده بود لباس مدارس همسان باشد، اظهار داشت: هم اکنون طرح و رنگ لباس های فرم مدارس نمونه، غیرانتفاعی با مدارس دولتی متفاوت است و با نگاهی به آنها می توان دریافت که کدام دانشآموز به کدام مدرسه می رود.

رضایی افزود: این لباس های فرم نشان می دهد که هر دانش‌آموزی به کدام مدرسه می رود و در چه طبقه اجتماعی قرار دارد.

وی افزود: براساس قوانین وزارت آموزش و پرورش، لباس فرم دانش آموزان اختیاری است و نه اجباری و این در حالی است که مدیران مدارس همه اولیای دانش آموزان را در هنگام ثبت نام برای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ به تولیدی هایی که با آنها قرارداد بسته اند، هدایت می کنند.

برخی از خانواده ها نیز معتقدند که گاه لباس فرم فرزندانشان شبیه به آن چیزی نیست که در شورای دانش آموزی مدرسه مصوب شده است. درحالی که رنگ، مدل، کیفیت پارچه در مدرسه مصوب، سپس برای دوخت به تولیدی ها ارائه می شود اما محصول نهایی با آن چه مصوب شده تفاوت دارد و برخی تولیدی‌ها به بهانه نبود پارچه  مورد نظر مدرسه، از پارچه دیگری که ارزانتر است، استفاده می کنند و مدرسه هم خیلی روی طرح مصوب پافشاری ندارد.

اگرچه گفته می شود مدیران مدرسه ها از صفر تا صد لباس فرم مدارس را مدیریت می کنند اما مدیر یکی از مدارس غیرانتفاعی بجنورد بدون پاسخ به سئوالات خبرنگار ایرنا، وی را برای دریافت جواب به سازمان دانش آموزی ارجاع داد.

بازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالی

هزینه‌هایی که کاهش نداشت

بازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالیبا این وجود رئیس اتحادیه پوشاک شهرستان بجنورد اگر چه گفت سفارش دوخت فرم مدارس به منظور مدیریت هزینه تولید در فصل تابستان امسال به اتحادیه خیاطان شهرستان سپرده شده اما گویا این کار بر کاهش هزینه ها تأثیر زیادی نداشته است.

سهراب خطیب، از توافق این اتحادیه و اتحادیه خیاطان و اتوکشان با اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خبر داد و افزود: دوخت لباس های فرم دخترانه و پسرانه دانش آموزان بجنورد به اتحادیه خیاطان شهرستان سپرده شده است تا هزینه دوخت و فروش این لباس ها در این شرایط تورمی اقتصادی، خیلی گران تمام نشود.

وی در پاسخ به این سئوال که گفته می شود اداره کل آموزش و پرورش استان سفارش لباس های فرم مدارس را به انحصار خود درآورده است، عنوان کرد: این موضوع صحت ندارد بلکه این اداره کل سفارش دوخت و عرضه لباس ها را به ۲ اتحادیه خیاطان و پوشاک فروشان شهرستان بجنورد سپرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه پارچه های تهیه شده برای دوخت فرم مدارس با کیفیت های درجه یک، دو و سه بوده، افزود: به این صورت خانواده ها با توجه به توان مالی خود می‌توانند لباس های فرم مورد نظر برای دانش آموزان خود را تهیه کنند.

در عین حال خطیب از افزایش ۲۰ درصدی قیمت لباس فرم مدارس در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: این افزایش متاثر از وضعیت تورم است.

وی به این نکته نیز اشاره کرد که اتحادیه خیاطان استان برای اینکه قیمت تمام شده لباس های فرم مدارس مناسب باشد، دوخت فرم ها را با کمترین اجرت متقبل شده است.

با این وجود سرپرست معاونت بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از آنالیز قیمت ها خبر داد و اظهار داشت: با کمک کارشناسان و آموزش و پرورش خراسان شمالی، لباس فرم مدارس در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده، قیمت‌گذاری شده است.

امین قربانی افزود: قیمت ها کارشناسی شده، اما اینکه خیاط ها و تولید کنندگان به شکلی که مد نظر ماست کار نکرده باشند موضوعی دیگر است که در بازدیدها و نظارت ها مشخص خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهای لباس فرم مدارس به تبع وضعیت اقتصادی افزایش دارد، اظهار داشت: قیمت پارچه، دوخت و دوز، اجاره ها و حتی آب و برق افزایش یافته است و به تبع لباس فرم نیز با افزایش قیمت مواجه است.

فرم بپوشیم یا نه؟

یکی از موضوعاتی که خانوده ها مطرح می کنند اجباری یا اختیاری بودن پوشیدن لباس فرم است که رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا گفت: پوشیدن یا نپوشیدن لباس فرم مدرسه، موضوعی داخلی است و شورای مدرسه در این باره تصمیم گیری می کند.

سیدمحمد سیدی با تاکید بر اینکه پوشیدن لباس هم‌شکل موجب می شود تا دانش آموز غنی و فقیر با هم فرقی نکنند، می افزاید: چندین سال است که در این مورد فرهنگ سازی شده است و خانواده ها نیز از پوشیدن فرم مدرسه استقبال می کنند اما با این وجود پوشیدن این لباس اجباری نیست.

وی در مورد قراردادهای مدارس با تولیدی ها، نیز گفت: در این مورد شورای مدرسه تصمیم گیری می کند و ورود اداره کل آموزش و پرورش به این مقوله ضرورتی ندارد.

سیدی، تغییر هر ساله طرح و رنگ لباس فرم مدارس را نیز منوط به تصمیم شورای مدرسه دانست و افزود: شورای مدرسه مهم ترین رکن تصمیم گیری در این مورد است که معمولا با هماهنگی انجمن اولیا اقدام می کند تا برای خانواده های ضعیف تر از نظر مالی نیز تدبیری اندیشیده شود و معمولا برای آنان تخفیفاتی لحاظ می شود.

بازار لباس‌ نافرم مدارس خراسان‌ شمالی

استفاده از لباس فرم اجباری نیست

مدیر سازمان دانش‌آموزی خراسان شمالی گفت: در زمینه خرید و استفاده از لباس فرم دانش آموزی هیچ اجباری برای خانواده ها وجود ندارد.

مجید مصباح با بیان اینکه در بجنورد ۱۳ تولیدی در زمینه لباس فرم دانش آموزی فعالیت دارند اظهار داشت: در صورت تغییر نیافتن رنگ لباس فرم از سوی مدیر مدرسه، دانش آموزان می توانند از لباس فرم سال گذشته خود استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه تولیدی های لباس فرم دانش آموزی تا ۱۰ مهرماه موظف هستند تا نیازهای مرتبط با لباس فرم دانش آموزان را پاسخ دهند، گفت: تعیین نرخ لباس فرم دانش آموزی استان را کمیته ای با حضور نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، و اتحادیه خیاطان استان عهده دار شده و با توجه به گرانتر شدن پارچه و ملزومات آن، قیمت لباس فرم نسبت به پارسال حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

هیچ تخلفی گزارش نشده است

سرپرست معاونت بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان اینکه، جلسات کارشناسی لباس فرم مدارس از آبان سال گذشته کلید خورده است، افزود: تا کنون در این مورد ۱۰ جلسه برگزار و قیمت ها در این جلسات تعیین شده است.

محمد کرمیان فر، کمترین قیمت برای لباس های فرم را ۷۰۰ هزار ریال و مربوط به دوره پیش دبستانی ذکر کرد و افزود: این قیمت ها در هر مقطع متفاوت است و تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال نیز با اندکی افزایش و کاهش تعیین می شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که به ازای افزایش هر سایز ۱۰۰ هزار ریال هم به قیمت لباس فرم افزوده خواهد شد.

وی افزود: تا کنون ۱۵ مرحله بازدید و نظارت مشترک با اداراتی مانند تعزیرات و اتاق اصناف از تولیدی ها انجام شده است و حتی فاکتورهای خرید را هم کنترل کرده ایم اما تخلفی در این زمینه دیده نشده است.

کرمیان فر در مورد متناسب نبودن کیفیت لباس های فرم و قیمت آنها نیز گفت: تولیدی ها را تعهد کرده اند که اگر هر لباس فرمی تا اردیبهشت ماه سال آینده دوام نداشت، باید پاسخگو باشند و لباس جدیدی جایگزین آن کنند.

وی اظهار داشت: تولیدی ها به ازای هر صد دست لباس فرم مدرسه، ۳ دست لباس فرم هم رایگان به مدارس طرف قرارداد می دهند تا به افراد کمتوان مالی کمک شود.

وی در مورد لباس فرم مدارس غیرانتفاعی نیز گفت: نمونه ای از لباس فرم در شورای مدرسه به اولیا نشان داده می شود که در صورت موافقت آنها به صورت انبوه تولید می شود و البته ممکن است تولیدی ها در مرحله دوخت تغییراتی با نظر مدیران مدارس در آن اعمال کنند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۸ درصد از دانش آموزان این استان در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند که این رقم به دلیل محرومیت استان و استقبال کمتر خانواده ها ۳.۵ درصد پایین تر از میانگین کشوری آن است.

سال تحصیلی گذشته در خراسان شمالی، در دوره ابتدایی ۹ هزار و ۸۹۶ دانش آموز در ۱۰۲ مدرسه، در دوره متوسطه اول ۲ هزار و ۵۳۶ دانش آموز در ۳۳ مدرسه و در دوره متوسطه دوم هزار و ۶ نفر در ۲۱ مدرسه غیردولتی تحصیل می کردند.

در خراسان شمالی، ۱۶۵ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار باب آموزشگاه تحصیل می کنند.

ب/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد