300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکست


300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکست

طی روزهای اخیر بوگاتی سروصدای زیادی به پا کرده است زیرا این شرکت موفق شد با نسخهٔ ویژه‌ای از شیرون که سوپراسپرت 300 نام گرفته است، به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و اولین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد که توانسته از سد 300 مایل بر ساعت عبور کند اما جالب است... The post 300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکست appeared first on مجله پدال.

طی روزهای اخیر بوگاتی سروصدای زیادی به پا کرده است زیرا این شرکت موفق شد با نسخهٔ ویژه‌ای از شیرون که سوپراسپرت 300 نام گرفته است، به سرعت 490 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و اولین خودروی تولیدی دنیا لقب گیرد که توانسته از سد 300 مایل بر ساعت عبور کند اما جالب است بدانید که این سد بیش از 80 سال پیش شکسته شده است.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1933

«مالکوم کمبل» (Malcolm Campbell) که در سال 1985 در چیزلهرست در لندن متولد شد، یک روزنامه‌نگار خودرویی و رانندهٔ مسابقهٔ بریتانیایی بود. وی که عاشق سرعت بود، در طول دوران عمر خود چندین رکورد سرعت مختلف را به ثبت رساند. کمبل اولین رکورد سرعت خود را در سال 1924 با خودروی رکوردشکن 350 اسب بخاری ساخت سانبیم با رسیدن به سرعت 235 کیلومتر بر ساعت به ثبت رساند؛ اما او به این سرعت قانع نبود و بین سال‌های 1924 تا 1935 نُه بار رکورد سرعت زمینی را شکست.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1933

خودرویی که تصاویر آن‌را مشاهده می‌کنید، بلوبرد (Blue Bird) نام داشته و آخرین خودروی رکوردشکن کمبل محسوب می‌شود. این خودرو که در سال 1933 ساخته شد، در اصل خودروی رکوردشکن قبلی کمبل بود که تا حد زیادی ارتقاء یافته و از نو طراحی شده بود. در بلوبرد جدید از خودروی قبلی تنها طرح کلی و شاسی باقیمانده بود و تقریباً همهٔ قطعات و اجزای دیگر تغییر کرده بودند. بزرگ‌ترین تغییر این خودرو استفاده از پیشرانهٔ بزرگ‌تر، سنگین‌تر و بسیار قوی‌تری بجای موتور قبلی بود. پیشرانهٔ بلوبرد یک نمونهٔ 37 لیتری V12 سوپرشارژ هواپیمایی ساخت رولزرویس بود که 2300 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1933

اولین آزمایش و رکورد زنی بلوبرد در فوریهٔ سال 1933 در دیتونا انجام شد و کمبل توانست با آن به سرعت 438 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. وی در این رکورد زنی، خودرویی با تمام قدرتی که می‌خواست را در اختیار داشت اما راهی برای استفادهٔ از کل این قدرت عظیم وجود نداشت زیرا خودرو با مشکل بکسوات و هرزگردی چرخ‌ها مواجه بود که 80 کیلومتر بر ساعت از حداکثر سرعت آن‌را کاسته بود. به همین دلیل بلوبرد به کارگاه بازگردانده شد تا تغییراتی در آن صورت گیرد.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1935

ارتقاء و تغییرات فنی بلوبرد اما بجای اینکه صرفاً در افزایش قدرت معطوف شود، روی بهبود کشش تمرکز داشت زیرا در این خودرو قدرت به‌اندازهٔ کافی وجود داشت؛ بنابراین در محور عقب خودرو چرخ‌های دوبل نصب شد تا چسبندگی بهبود پیدا کند. بلوبرد از ترمز هوایی هم برخوردار بود که حالا به سیلندر هوای بزرگ‌تری مجهز شد. در این بازطراحی، ظاهر بلوبرد هم تا حد زیادی تغییر کرد و بدنهٔ خودرو شکلی مستطیلی پیدا کرد. علاوه بر این، عرض خودرو افزایش یافت و درحالی‌که قبلاً چرخ‌ها بیرون از بدنه قرار داشتند، حالا بدنه تا روی چرخ‌ها ادامه پیدا کرده بود. با این تغییرات، بلوبرد جدید به‌وضوح طراحی مدرن دههٔ 30 را نشان می‌داد.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1935

بلوبرد جدید برای اولین بار در مارس 1935 در دیتونا مورد آزمایش قرار گرفت و کمبل توانست رکورد خود را به 445 کیلومتر بر ساعت ارتقاء دهد اما درحالی‌که وی می‌دانست این خودرو توانایی بیشتری دارد، ناهمواری شن‌های مسیر موجب کاهش چسبندگی شده و مانع از رسیدن به سرعت بیشتر گردید. این آزمایش نشان داد که بلوبرد جدید به منطقهٔ بزرگ‌تر و نرم‌تری نیاز دارد و به همین دلیل برای رکورد زنی بعدی به دریاچهٔ نمک بونویل در یوتا برده شد. بدین ترتیب نهایتاً در 3 سپتامبر سال 1935 کمبل توانست با بلوبرد در دو جهت رفت‌وبرگشت در بونویل به میانگین به سرعت 485 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند؛ بنابراین سرانجام تلاش‌ها و ازجان‌گذشتگی‌های مالکوم کمبل نتیجه داد و او به اولین کسی در دنیا تبدیل شد که برای اولین بار سد 300 مایل بر ساعت را شکست.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1935

البته کمبل با خودرویی مخصوص و رکوردشکن از این سد عبور کرد درحالی‌که بوگاتی این کار را با خودرویی تولیدی انجام داده است اما نباید فراموش کرد که رکورد زنی کمبل، 84 سال پیش صورت گرفته است و رسیدن به چنین سرعتی در آن زمان حتی با خودرویی مخصوص هم بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است. بلوبرد هم‌اکنون در تالار مشاهیر موتوراسپرت آمریکا در موزهٔ پیست بین‌المللی دیتونا نگهداری می‌شود. همان‌طور که گفته شد، این آخرین رکورد زنی زمینی کمبل بود اما جنون سرعت او در اینجا به پایان نرسید زیرا وی چندین بار برای ثبت رکورد سرعت روی آب هم تلاش کرد و در آگوست 1939 با رسیدن به سرعت 228 کیلومتر بر ساعت، سریع‌ترین رکورد آبی خود را به ثبت رساند.

300 مایل بر ساعت، سدّی که 80 سال پیش شکستCampbells Blue Bird 1935

مشخصات فنی

Blue Birde 1933
پیشرانه 37 لیتری V12 سوپرشارژ
قدرت 2300 اسب بخار
گیربکس سه سرعته
محور محرک عقب
طول 8.20 متر
فاصلهٔ محوری 4.17 متر
وزن 4.75 تن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس