عوارض وازکتومی در مردان، دراز مدت و کوتاه مدت


عوارض وازکتومی در مردان، دراز مدت و کوتاه مدت

وازکتومی روشی است که در آن لوله‌های منتقل کننده اسپرم از بیضه به آلت تناسلی بریده می شوند.

وازکتومی روشی است که در آن لوله‌های منتقل کننده اسپرم از بیضه به آلت تناسلی بریده می شوند. در نتیجه، یک مرد نمی تواند یک زن را باردار کند. به طور کلی از این روش جراحی به عنوان نوعی اقدام جهت ناباروری و پیشگیری از تولد استفاده می‌شود.
وازکتومی به طور معمول در مطب پزشک انجام می شود. اگرچه وازکتومی یک روش ایمن و معمول است، اما عوارض بالقوه ای نیز وجود دارد که می‌توانند حین یا پس از این عمل برای شخص دهد. شما باید درباره هرگونه عوارض احتمالی انجام این عمل با پزشک خود صحبت کنید. ما در این مقاله به تمام عوارض کوتاه مدت و بلند مدت این عمل خواهیم پرداخت.

عوارض طولانی مدت
انجمن ارولوژی آمریکا (AUA) تخمین می زند سالانه ۱۷۵ هزارنفر تا ۵۰۰ هزار نفر در آمریکا تحت عمل جراحی وازکتومی قرار می‌گیرند. اگرچه خطرات ناشی از عوارض بسیار اندک است، اما افراد می‌توانند عوارض جانبی طولانی مدتی را نیز تجربه کنند. برخی از عوارض مزمن ناشی از این عمل عبارتند از:
درد و ناراحتی
برخی از مردان ممکن است پس از این عمل درد مزمن و طولانی مدتی در بیضه خود تجربه کنند. این درد می تواند ملایم تا شدید باشد. انجمن ارولوژی آمریکا تخمین می‌زند که حدود ۱ تا ۲ درصد از مردانیکه وازکتومی انجام داده اند درد مزمن اسکروتوم را تجربه خواهند کرد. آنها به ندرت برای اصلاح درد، به عمل جراحی بیشتری احتیاج دارند.
شکست نتیجه جراحی در دراز مدت
پس از وازکتومی، معمولا تعدادی اسپرم غیر متحرک در در مایع منی بیماران دیده میشود. اما پس از حدود ۲ تا ۳ ماه مقدار این اسپرم ها به صفر می‌رسد. در موارد بسیار نادر این امکان وجود دارد که دو سر بریده شده وازدفران به سمت هم بازگردند و جریان ضعیفی از اسپرم ها دوباره وارد مجرای تناسلی شوند. تحقیقات اخیر تخمین می زند که احتمال شکست وازکتومی در درازمدت چیزی بین نیم تا ۱ درصد است.
اپیدیدیمیت (Epididymitis)
اپی‌دیدیم یک ساختار در بالا و پشت هر کدام از دو بیضه است. این ساختارها اجازه می دهند تا اسپرم به سمت مجرای وازدفران جریان یابد. در روند انجام عمل جراحی وازکتومی یک سر وازدفران مسدود میشود. بنابراین اسپرم‌ها در مواجهه با انسداد دوباره به عقب بازخواهد گشت. این وضعیت میتواند در برخی از مردان باعث بروز التهاب در اپی دیدیم شود. علائم مرتبط با این بیماری شامل درد و تورم است. اپیدیدیمیت بعد از وازکتومی در حدود ۱ تا ۳ درصد از کل مردان را درگیر میکند.
فیستول وازوونوس (Vasovenous fistula)
فیستول وازوونوس یک عارضه جانبی بسیار نادر وازکتومی است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که رگ های خونی متعدد به وازدفران ها متصل میشوند. این مشکل می تواند باعث باز شدن مجرای غیر طیعی بین عروق خونی و وازدفران شود. علائم فیستول وازو ونوس ممکن است شامل مشاهده خون در ادرار یا انزال باشد. اگرچه این عارضه بسیار بسیار نادر است، در صورت داشتن این علائم، فوری باید به پزشک مراجعه کنید.
گرانولوم اسپرم
گرانولوم اسپرم توده ای از اسپرم است که می تواند باعث ایجاد برآمدگی یا کیست کوچکی شود که اندازه آن از ۱ میلی متر تا ۱ سانتی متر باشد. فرد در این وضعیت می تواند ضایعاتی را از روی پوست کیسه بیضه لمس کند. گرانولوم اسپرم خطرناک نیست ولی میتواند در بعضی از مردان باعث بروز درد شود.
کارشناسان تخمین می زنند ۱۵ تا ۴۰ درصد از مردانی که تحت وازکتومی قرار دارند گرانولوم اسپرم را تجربه می‌کنند. در بعضی موارد، ممکن است جراح مجبور شود گرانولوم را با عمل جراحی بردارد.

عوارض جانبی کوتاه مدت
بعضی اوقات ممکن است بعد از انجام وازکتومی، در طی چند ساعت تا چند روز عوارض جانبی را تجربه کنید. این عوارض جانبی اغلب محدود به زمان بهبود و ریکاوری است. برخی از عوارض جانبی کوتاه مدت وازکتومی عبارتند از:
درد و ناراحتی
بروز درد پس از عمل جراحی شایع است اما معمولا تنها چند روز طول می کشد. برای خلاص شدن از درد ناشی از عمل میتوانید داروهای مثل ایبوپروفن مصرف کنید. پوشیدن لباس های حمایتی و تنگ میتواند باعث تسکین درد شما شود.
تغییر رنگ اسکروتوم
کبود شدن و تغییر رنگ کیسه بیضه در برخی از مردان پس از انجام این عمل طبیعی است و جای نگرانتی ندارد. اما با رسیدگی به موقع میتواند به سرعت به حالت اول بازگردد. پزشکان برای کاهش تورم و کبود شدن بیضه ها از کمپرس یخ استفاده میکنند. آنها همچنین ممکن است برای کاهش التهاب، از داروهای ضد التهابی غیر نسخه ای مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنند.
خونریزی و هماتوم
با وارد شدن فشار به ناحیه برش، این امکان وجود دارد که شخص خونریزی کند. تجمع خون زیر پوست میتواند باعث ایجاد هماتوم شود. هماتوم به نوبه خود میتواند به ساختارهای دیگر فشار وارد کند. متخصصان تخمین می زنند که خونریزی یا هماتوم در ۴ تا ۲۰ درصد مردانی که تحت عمل جراحی وازکتومی قرار گرفته اند رخ میدهد.
عفونت محل جراحی
عدم تعویض به موقع پانسمان یا پوشیدن لباس های کثیف میتواند باعث بروزعفونت در محل زخم و برش شود. علاوه بر این آلوده بودن وسایل و ابزار جراحی که پزشک به کار میبرد نیز میتواند پس از عمل باعث ایجاد عفونت شود.
ورم
تورم بعد از وازکتومی می تواند به دلایل زیادی از جمله موارد زیر ایجاد شود:
خون ریزی
هماتوم
به دام افتادن آب
تورم معمولا چند روز پس از عمل فروکش خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد امروز 4 اردیبهشت + فیلم