وقتی آپدیت سیستم عامل با گوشی‌های قدیمی ‌سازگار نیست


 وقتی آپدیت سیستم عامل با گوشی‌های قدیمی ‌سازگار نیست

هر بار خبر انتشار به‌روزرسانی سیستم عامل جدید اپل برای دستگاه‌هایش به گوش می‌رسد، به موازات آن اخباری از کند شدن گوشی‌های قدیمی‌ که سال‌های پیش عرضه شده‌اند، یا عدم پشتیبانی گوشی‌های قدیمی‌تر از سیستم عامل جدید هم شنیده می‌شود.

در حالی که خود اپل هم به کند شدن دستگاه‌های قدیمی با دریافت سیستم عامل جدید اعتراف کرده است؛ برخی این اقدامات را یکی از تمهیدات اپل برای وادار کردن کاربران به خرید مدل‌های جدید دستگاه‌های خود می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل، درحالی که اپل اخیرا اعلام کرده که آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزار آیفون یا همان آی‌اواس 13 که به تازگی منتشر شده است، به آیفون‌های قدیمی‌تر از آیفون 6s اضافه نمی‌شود، در گزارش وب‌سایت globalnews، این موضوع با هدف سوق دادن صاحبان گوشی‌های قدیمی‌تر به خریدن دستگاه‌های جدید این شرکت انجام شده است. آپدیت جدید سیستم عامل اپل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهنده شرکت (WWDC 2019) در حالی به همراه تعدادی دیگر از نسخه‌های نرم‌افزاری و محصولات اپل اعلام شد که انتشار آپدیت جدید اپل با سنت پیشین این شرکت همراه است؛ طبق این سنت، تعدادی از دستگاه‌های قدیمی‌تر شرکت اپل از جمله آیفون‌های 5، آیفون 6، آیفون 6 پلاس و نسل ششم iPod Touch نمی‌توانند از آپدیت جدید اپل برخوردار شوند. به علاوه، این آپدیت توسط نسخه‌های اصلی iPad Air و iPad mini 2 که با iOS 12 به‌روز شده‌اند هم پشتیبانی نمی‌شود.

این اولین‌بار نیست که کاربران آیفون با این مشکل روبرو می‌شوند. اپل طی کنفرانسی در سال گذشته نیز اعلام کرده بود که آپدیت iOS 12 تنها توسط گوشی‌هایی که تا زمان عرضه آیفون 5s در سال 2013 خریده شده باشند، پشتیبانی می‌شود. یک سال قبل از آن هم iOS 11 برای مدل‌های آیفون 5 و 5c، تمامی مدل‌های آیفون 4 و نسل چهارم آیپد‌ها محدود شده بود. اگر به قبل‌تر از اینها هم برگردیم، آیفون 3G تنها توانست تا iOS 4 منطبق با سیستم عامل اپل شود، اولین نسل از آی‌پدها و آیفون 4 آخرین بار با iOS 7 سازگار بود و آیفون 4s و 5 هم تنها تا iOS9 با سیستم عامل اپل انطباق یافتند. بدون جدیدترین آپدیت سیستم عامل‌، دستگاه‌های قدیمی نمی‌توانند جدیدترین نسخه‌های نرم‌افزاری و امنیتی را دریافت کنند و بدین‌ترتیب این موضوع آنها را بطور بالقوه در معرض نقض امنیتی قرار می‌دهد. همچنین درصورتی که سیستم عامل دستگاه به‌روز نباشد، ممکن است برخی از اپلیکیشن‌های آیفون نیز کار خود را متوقف کنند.

اپل هنگام ارایه سیستم عامل جدید اعلام کرد که داشت که با این آپدیت جدید، قابلیت Face ID می‌تواند 30 درصد سریع‌تر عمل کند و اپلیکیشن‌ها هم می‌توانند عملکردی دو برابر سریع‌تر داشته باشند. طبق اطلاعات دیجیاتو، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که برای سیستم عامل جدید ذکر شده، افزوده شدن مد سوایپ به صفحه کلید است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدون دردسر بین صفحه کلید استاندارد اپل و صفحه کلیدهای شخص ثالث جابه‌جا شوند و درواقع بتوانند سریع‌تر تایپ کنند. از دیگر تغییراتی که اپل برای آی‌اواس 13 وعده داده است، می‌توان به بهبود اپلیکیشن‌های مپس، فوتوز و Reminders اشاره کرد. در اپلیکیشن مپس زمان تقریبی رسیدن وسایل نقلیه عمومی به صورت زنده نمایش داده شده و حالتی شبیه Street View گوگل به آن افزوده شده است. طراحی اپلیکیشن Reminders نیز دگرگون شده و قسمت جدید Today به آن اضافه شده. همچنین ویرایش و کراپ ویدیوها در Photos بهتر انجام می‌شود. در نسخه جدید سیستم عامل همچنین اپلیکیشن‌های Find My iPhone و Find My Friends در یک اپ واحد به نام Find My جمع‌آوری شده‌اند. همچنین شاید بزرگ‌ترین ویژگی‌های اضافه‌شده به آی‌اواس 13 را می‌توان حالت تاریک (Dark Mode) دانست که با فعال کردن آن همه بخش‌ها از جمله iMessage, Photos و Settings تاریک می‌شوند. با فعال کردن حالت تاریک، اپلیکیشن‌ها نیز بطور اتوماتیک به پوسته تاریک تغییر شکل می‌دهند و این حالت را برای شب در Control Center می‌توان فعال کرد. پشتیبانی نکردن نسخه‌های قدیمی آیفون از نسخه جدید سیستم عامل اپل در حالی است که آیفون 6 هنوز هم 10 درصد از بازار مالکیت آیفون را در اختیار دارد و در حالی پس از انتشار در سال 2014، توانست رکورد فروش را بشکند، در اولین هفته‌ای که برای فروش قرار گرفت، بیش از 10 میلیون دستگاه فروخت.

از طرفی در برخی از اخبار هم آمده است که سیستم عامل جدید اپل، نه تنها می‌تواند گوشی‌های آیفون قدیمی که از سال 2017 به قبل عرضه شده‌اند را کندتر کند، بلکه این نسخه جدید از آی‌اواس بر عملکرد پردازنده‌های آیفون‌های قدیمی‌تر تاثیر منفی دارد و به خصوص آیفون‌های ایکس‌آر و ایکس‌اس را کند می‌کند. گفته می‌شود عملکرد آی‌او‌اس جدید روی آیفون‌های قدیمی ارتباط مستقیمی با وضعیت باتری گوشی‌های آیفون نیز دارد و اگر این باتری‌ها وضعیت مناسبی نداشته باشند، کندی عملکرد آیفون‌های ایکس‌آر و ایکس‌اس بیشتر هم خواهد شد. اپل قبلا بطور ضمنی اعتراف کرده بود که با هر بار به‌روزرسانی سیستم عامل آی‌او‌اس برای آیفون‌های جدید، در صورت نصب این سیستم عامل روی آیفون‌های قدیمی‌تر شاهد کند شدن این گوشی‌ها خواهیم بود.

اپل تأکید زیادی بر بهبود عملکرد در آی‌اواس 13، به ویژه برای قدیمی‌ترین دستگاه‌های دریافت‌کننده این آپدیت دارد، اما هنوز مشخص نیست که آیا iOS 13 می‌تواند مشکل کند شدن دستگاه‌های قدیمی‌تر که بر اثر دانلود نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل ایجاد می‌شود را رفع کند یا خیر. از طرف دیگر، جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل iOS در حالی در اختیار کاربران آیفون و آیپاد تاچ قرار گرفت که تحلیل‌گران وب‌سایت ورج معتقدند آی‌اواس 13 با استاندارد‌های اپل فاصله بسیاری دارد. از باگ امنیتی گرفته تا اختلال در برخی از بازی‌ها که باعث شده این سیستم‌عامل تجربه خوبی را در اختیار کاربران قرار ندهد. البته این در حالی است که قرار است به زودی یک نسخه به‌روزتر از سیستم عامل آی‌اواس به نام آی‌اواس 13.1 هم عرضه شود. سوال کاربران از اپل این است که چرا زمانی که آی‌اواس 13 پر از باگ و مشکلات متعدد است و آپدیت بعدی آن نیز تنها شش روز بعد برای رفع این مشکلات عرضه می‌شود، همچنان عرضه شد؟ برخی معتقدند عرضه آی‌اواس 13برای فروش بهتر آیفون‌های ۱۱ لازم بوده و اپل برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های واردات محصولاتش از چین به امریکا، مجبور شده است تا تعداد بسیار زیادی آیفون ۱۱ و ۱۱ پرو را زودتر از موعد مشخص به امریکا وارد کند که همگی دارای جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل iOS بوده‌اند. برخی دیگر هم تصور می‌کنند اپل در عرضه آپدیت در یک تاریخ مشخص وسواس دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق