ترامپ و هزینه اقدام نامعقول علیه ایران


ترامپ و هزینه اقدام نامعقول علیه ایران

تهران-ایرنا- تحلیلگران اعتقاد دارند به رغم تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا، واکنش مقام های جمهوری اسلامی به احتمال تعرض به خاک ایران باعث شد تا «دونالد ترامپ» به علت هزینه های اقدام نظامی و گستردگی آن با احتیاط رفتار کند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، تنش میان تهران و واشنگتن تقریبا از اوایل تابستان شیب تندی به خود گرفت. اگرچه آمریکا از بیش از یک سال قبل و با خروج «دونالد ترامپ» از توافق هسته ای با تمرکز بر رویکرد «فشار حداکثری» به صورت غیررسمی تقابل غیرجنگی با ایران را در پیش گرفت، اما تحرکات ایالات متحده در خلیج فارس، افزایش نیرو و ارسال ناوهای جنگی به منطقه در مقابل سرنگونی پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک آمریکا در آب های سرزمینی ایران و تمرکز بیشتر تهران بر تردد کشتی ها در تنگه هرمز از جمله مولفه هایی بودند که باعث شد برخی از تحلیلگران منازعه گرم یا حداقل جنگ محدود میان ایران و آمریکا را محتمل بدانند.

دونالد ترامپ در این مدت پی در پی بر طبل مذاکره مستقیم با مقام های ارشد کشورمان هم کوبید اما همزمان بر افزایش تحریم ها و محدودیت های تهران تاکید کرد. با این حال مجموعه سیاست هایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال شد همان نتیجه ای را به همراه داشت که رهبر معظم انقلاب هم بدان اشاره داشت؛ ایران به مذاکره تحت فشار آمریکا تن نداد و جنگی هم آغاز نشد.

در روزهای اخیر اما عامل دیگری موجب افزایش سطح تنش در منطقه شد. پاسخ دندان شکن انصارالله به تجاوزهای حدود ۵ ساله ریاض تاحدود زیادی عرصه بازی را تغییر داد. حمله پهپادی انصارالله به قلب نفتی شبه جزیره آسیب پذیری عربستان سعودی و به ویژه ایالات متحده به عنوان ضامن امنیت این کشور را به نمایش گذاشت. همین امر کافی بود تا برخی مقام های آمریکایی در کنار دربار سعودی، ایران را عامل حمله پهپادی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکوی عربستان بدانند. ضرباتی که حمله غافلگیرکننده مبارزان یمنی بر پیکره ریاض و واشنگتن به اندازه ای سنگین و خرد کننده بود که آن ها انجام چنین عملیاتی را خارج از ظرفیت و توانایی انصارالله عنوان کنند.

تهران دست داشتن در انجام این حمله را رد کرد و در مقابل انصارالله ضمن پذیرش مسئولیت آن تهدید کرد در صورت ادامه تجاوز ائتلاف سعودی، ضربات مهلک تری را به این کشور و متحدان آن وارد می آورد.

در این اوضاع و احوال به رغم تحلیل های رسانه ای و اظهارات مقام های برخی کشورها در مورد اجتناب ناپذیر شدن درگیری ایران و آمریکا اما تحولات میدانی به چنین نتیجه گیری منجر نمی شود. اگرچه پنتاگون اعلام کرد که گزینه‌های نظامی علیه ایران را آماده کرده است و رئیس جمهوری آمریکا هم از آمادگی کشورش برای هر نوع تهاجمی سخن می گوید اما وی در مورد اقدام نظامی با احتیاط سخن می گوید.

در طرف مقابل اما مقام های نظامی در تهران با بیان آمادگی برای برخورد با هر سناریویی اعلام کردند تهاجم محدود، محدود باقی نمی‌ماند و جمهوری اسلامی ایران تا فروپاشی هر مهاجمی از پای نمی ‌نشیند. ایران با صراحت اظهار داشته است که اگر از دشمن غلطی سر بزند، حتما پاسخ کوبنده‌ای در انتظار آن ها خواهد بود. روزنامه «گاردین» در این زمینه آورده است با تشدید تنش ها در خلیج فارس، ایران اعلام کرده است هر تجاوزی را سرکوب می کند. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هم در گفت وگو با شبکه سی. بی. اس تاکید کرد مطمئن است که تهران آغازگر جنگ نخواهد بود اما به طور قطع آغازکننده تهاجم، خاتمه دهنده آن نیست.

طبق این گزارش، ریاض اگرچه اعلام کرده است تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات ایران را مسئول حملات می داند اما ظریف بار دیگر دست داشتن تهران در حملات را بی معنی دانست و عنوان داشت اگر تحقیق مستقل و بیطرفی انجام شود مشخص می کند ایران دخالتی در آن نداشته است.

ترامپ و محاسبه هزینه اقدام غیرمعقول

بیشتر تحلیل ها نقطه آغاز تنش ها را در خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران می دانند و احتمال درگیری میان ایران و آمریکا را به دلایل گوناگون در سطح بالایی نمی بینند.

شبکه خبری «آر. تی. ایی» در زمینه احتمال وقوع تقابل این دو کشور عنوان داشت هیچ یک از دو کشور به دنبال جنگ نیستند به ویژه آنکه دونالد ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی قول داده بود نیروهای نظامی آمریکا را از خاورمیانه خارج می کند. وی حتی وعده داد از تعداد نیروهای خود در عراق و افغانستان می کاهد؛ واشنگتن به همین دلیل از دخالت گسترده در یمن هم خودداری کرد. هراس کاخ سفید از این است که به صورت ارادی یا اشتباهی تنشی با ایران سر بگیرد و ناگهان به یک جنگ تمام عیار تبدیل شود. به اعتقاد تحلیلگران ایران تاکنون از هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی جلوگیری کرده و نشان داده است خواستار درگیری با این کشور نیست.

طبق تحلیل فوق، عربستان و اسرائیل از متحدان آمریکا هستند اما ایران هم دوستانی دارد که مانع هر اقدام آمریکا در شورای امنیت می شوند. از طرف دیگر واشنگتن هم به علت هراس از پیامدهای جنگ و احتمال گسترده شدن دامنه آن تمایلی به درگیری با ایران ندارد ولی همزمان با ادامه و تشدید تحریم ها این تنش را ادامه می دهد.

حتی «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که نخستین مقام کاخ سفید بود که ایران را به حمله به تاسیسات نفتی عربستان متهم کرده بود، به تازگی گفت تمام هدف کاخ سفید دنبال کردن مسیر دیپلماتیک با ایران است. وی این دیدگاه را پس از سفر اخیر خود به ریاض ابراز داشت؛ این سخن به اعتقاد تحلیلگران غربی نشان از کاسته شدن تب تند واشنگتن علیه ایران است. روزنامه گاردین به نقل از چند منبع خود در کاخ سفید عنوان داشت ترامپ به شدت نسبت به راه اندازی درگیری دیگری در خاورمیانه بی علاقه است زیرا وی همزمان که به فکر انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است ، تلاش دارد تا از تعداد نیروهای آمریکایی در منطقه بکاهد.

طبق این تحلیل بسیاری از منتقدان ترامپ تاکید می کنند واشنگتن هیچ تعهدی را نسبت به ریاض ندارد و نباید خود را در این موضوع تحت فشار قرار دهد. از طرف دیگر آن ها ترامپ را به علت تمرکز زیاد بر رویکرد ضد ایرانیِ فشار حداکثری سرزنش می کنند زیرا این نگرش را عاملی می دانند که منطقه را بر لبه جنگ قرار داده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» هم بر این اعتقاد است اگرچه ترامپ دفاع از عربستان را دنبال می کند اما تصمیمی برای حمله به ایران ندارد. فرستادن نیروهای بیشتر آمریکایی به عربستان و امارات متحده عربی هم در این چارچوب و به دلایل روانی صورت می گیرد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی قرار است چند صد ارتشی این کشور به منطقه فرستاده شوند اما مقام های ارشد نظامی می گویند رئیس جمهوری این کشور نسبت به ادامه رویکرد تدافعی رضایت دارد و تمایلی به درپیش گرفتن نگرش های تهاجمی ندارد.

تحلیلگر شبکه خبری «فاکس نیوز» نیز اعتقاد دارد منطق ترامپ به این نتیجه رسیده است که از یک جنگ ویرانگر با ایران خودداری کند. مالیات دهندگان آمریکایی تاکنون هزاران میلیارد دلار را بابت جنگ های واشنگتن در کشورهای خاورمیانه پرداخت کرده اند حال آنکه این هزینه ها دستاورد چندانی نداشت و نتوانست حتی امنیت ایالات متحده را بیشتر کند. براساس تحلیل فوق توصیه برخی کارشناسان نظامی به کاخ سفید آن است یک حمله نظامی به ایران به سرعت از کنترل خارج می شود و درگیری طولانی و پرهزینه ای را رقم خواهد زد؛ بنابراین رئیس جمهوری آمریکا باید در مورد اقدامات خود بااحتیاط عمل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403