خروجی جاده ابریشم تقویت گفتگوی میان فرهنگی و ادیان است


خروجی جاده ابریشم تقویت گفتگوی میان فرهنگی و ادیان است

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو گفت: جاده ابریشم یک خروجی و نتیجه ارزشمندی برای تقویت گفتگوی میان فرهنگی و ادیان و ترویج تلورانس میان کشورهای واقع در این کریدور بین المللی است.

به گزارش ایسنا، تستو تکوفسکی دوشنبه یکم مهرماه در آئین افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان، با بیان اینکه فراهم کردن زمینه‌ و ابزاری برای برقراری آشتی و صلح درجهان از اهداف سازمان یونسکو است، گفت: سازمان یونسکو معتقد است جاده ابریشم، زمینه‌ای برای ترویج ادیان، فرهنگ و مفاهیم است.

وی با اشاره به اینکه سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۸ زمینه‌ای را تحت عنوان میراث جهانی فراملی زنجیره‌ای برای کشورهای دنیا در جهت معرفی فرهنگ خود فراهم کرده است، عنوان کرد: طرح دیگر یونسکو ایجاد بستر برخط جهت گفتگو برای توسعه فرهنگی است.

وی افزود: یونسکو چارچوبی برای خود دارد تا فهرست میراث جهانی به صورت متوازن و نماینده فرهنگ ها و مردم ملل مختلف باشد و به کشورهای آسیایی عضو خود کمک می کند تا فهرست های موقت خود را مورد بازنگری قرار دهند و انواع مختلف و جدید میراث خود را شناسایی کنند.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو با تأثیر بر اینکه یونسکو در هزاره سوم از ثبت آثار امتداد جاده ابریشم حمایت کرده است، افزود: سال گذشته سازمان جهانی یونسکو پروژه ۳ ساله‌ای را در امتداد ابریشم از جمله ایران در قالب تقویت مشارکت‌های فرهنگی به‌منظور ایجاد توسعه پایدار و ارائه تجربه ارزشمند به بازدیدکنندگان از آثارملی تاکنون آغاز کرده است.

تکوفسکی هدف از برگزاری اجلاس راه ابریشم را معرفی آثار ملی و استفاده از فرآیند مرسوم به بالادستی دانست و افزود: هدف از این فرآیند پرداختن به میراث جهانی است که تا کنون مغفور مانده، برگزاری جلسات کمیته هماهنگی بین دولتی به صورت سالیانه تنها به‌علت ایجاد برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی از این کشورها است.

وی ضمن تقدیر و تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران و برگزارکنندگان این مراسم، بیان کرد: این رویداد یک اتفاق خوب و خوشایند است که برای ششمین بار در همدان برگزار شده است، وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به همراه دفتر یونسکو در تهران از دیرباز تاکنون همکاری خوبی با سازمان جهانی یونسکو داشته و دارند.

رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در پایان خاطرنشان کرد: دفتر منطقه‌ای یونسکو در هفته جاری با همکاران ایرانی رویدادهای دیگری را در تاریخ ۲۶، ۲۸ و ۲۹ سپتامبر به ترتیب اجلاس تخصصی باموضوع ادیان در راستای تعاملات فرهنگی کشورهای عضو و گفتگوی بین فرهنگی بین کشورهای عضو را برنامه ریزی کرده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غار کوه گره خان آباد