سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی


سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی

سمند سورن توربو ELX مدل قدرتمندتری نسبت به سمند سورن با موتور XU7 محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم مشخصات، امکانات، مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی را بررسی کنیم. شرکت ایران خودرو از سال 1385 خودرو سمند سورن را در سبد محصولات خود جای داده است. گروه صنعتی ایران خودرو این سدان را با... نوشته سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب...

سمند سورن توربو ELX مدل قدرتمندتری نسبت به سمند سورن با موتور XU7 محسوب می‌شود. در این مقاله قصد داریم مشخصات، امکانات، مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی را بررسی کنیم.

شرکت ایران خودرو از سال 1385 خودرو سمند سورن را در سبد محصولات خود جای داده است. گروه صنعتی ایران خودرو این سدان را با هدف عرضه مدل لوکس‌تری از سمند طراحی و به بازار عرضه کرد. در همین راستا نیز سمند سورن توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. شرکت ایران خودرو در حال حاضر این خودرو را با دو موتور XU7 و EF7 به فروش می‌رساند که مدل مجهز شده به موتور EF7 را با پسوند ELX نیز می‌شناسند. شرکت ایران خودرو در سال 1395 برای سمند سورن ELX مدل توربو را در نظر گرفت که از قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به مدل معمولی بهره می‌برد و مصرف سوخت بهینه‌تری دارد. گفتنی است سمند سورن توربو ELX به عنوان نخستین خودرو توربو ایرانی نیز محسوب می‌شود. در ادامه این خودرو را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

نقد و بررسی سمند سورن توربو ELX

سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانیسمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی

ظاهر سمند سورن ELX معمولی و توربو شبیه هم بوده و تفاوت چندانی به چشم نمی‌خورد و ایران خودرو این دو مدل را با ظاهر کاملا مشابه به بازار عرضه می‌کند، اما برای تشخیص مدل معمولی و توربو می‌توانید در نسخه توربو در بالای گلگیر سمت راننده لوگو Turbo را مشاهده کنید. سمند سورن ELX توربو نسبت به سمند معمولی از ظاهر جذاب‌تری بهره می‌برد و نسبت به خودروهای این ردیف می‌توان آن را در سطح نسبتا بالایی قرار داد. شرکت ایران خودرو تصمیم دارد به زودی مدل فیس لیفت سورن را نیز عرضه کند که در آن گرافیک چراغ‌ها و تودوزی داخلی کاملا جدید خواهد شد. کابین سمند سورن توربو ELX نسبت به سمند ال ایکس دارای ظاهری جذاب‌تر است، اما طراحان از متریال خشک استفاده کرده‌اند که کیفیت مطلوبی ندارد.

مشخصات فنی

سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانیسمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی

این خودرو از یک موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری توربو بهره می‌برد که به نوعی نسخه ارتقا یافته موتور EF7 محسوب می‌شود و می‌تواند قدرتی معادل 150 اسب بخار را در دور موتور 5500 و گشتاور 215 نیوتن‌متر را در دور موتور 2200 ارائه دهد. قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. ایران خودرو مدعی است سورن توربو ELX می‌تواند ظرف مدت 10 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت ترکیبی 7.3 لیتری را به همراه دارد.

امکانات

سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانیسمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی

امکانات سمند سورن توربو نسبت به سمند ال ایکس بسیار متنوع است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شیشه‌های مجهز به پاور ویندوز، چراغ مه شکن جلو و عقب، تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه دریچه برای سرنشینان عقب، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی برقی به همراه گرمکن و سیستم مالتی پلکس اشاره کرد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم سورن توربو ELX در بخش‌های ظاهری و امکانات با سورن معمولی تفاوت آنچنانی ندارد، اما این نسخه قدرتمندتر از نسخه سورن معمولی است.

مزایا و معایب

سمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانیسمند سورن توربو ELX ؛ بررسی مزایا و معایب نخستین خودرو توربو ایرانی

باید بدانید که سیستم توربوشارژ نصب شده بر روی این نسخه دارای مشکلات متعددی است که به سرعت شما را به تعمیرگاه‌های مجاز ایران خودرو می‌کشاند. نقاط قوت این خودرو شتاب مناسب، امکانات خوب و طراحی قابل قبول است، از معایب آن نیز می‌توان به افت کیفی سیستم توربو شارژ و نقص‌‌های فنی زیاد، سخت بودن دسترسی به قطعات یدکی و بازار دست دوم نه چندان پر رونق اشاره کرد.

امنیت

خودروهای داخلی توسط هیچ سازمانی مراحل آزمون‌های ایمنی را طی نمی‌کنند و خودرو سمند سورن ELX توربو نیز همین وضعیت را دارد. البته ایران خودرو مدعی است برای این خودرو تاییدیه ایمنی موسسه IDIADA اسپانیا را دریافت کرده است. از تجهیزات ایمنی محدود این خودرو می‌توان به ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، ایموبیلایزر و دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو شاره کرد.

آیا سمند سورن توربو ELX ارزش خریدن دارد؟

سمند سورن توربو یک سدان میان‌سایز محسوب می‌شود که به دلیل داشتن قابلیت‌هایی چون سواری نرم و فضای جادار می‌تواند برای خانواده‌ها انتخاب مناسبی باشد، اما نقص‌های آن چون سیستم توربوشارژ و استهلاک بالای قطعات موتور این خودرو را هم باید در هنگام خرید لحاظ کرد؛ زیرا هزینه‌های زیادی را برای مالکان به همراه خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت ارزش خرید این خودرو متوسط است.

رقبای سمند سورن توربو ای ال ایکس

با توجه به قیمت سورن توربو ELX رقبای متعددی وجود دارند که مشتریان می‌توانند در هنگام خرید آنها را نیز مورد بررسی قرار دهند. از رقبای این خودرو می‌توان به پژو پارس LX، سایپا آریو و دنا تیپ 2 اشاره کرد. خودروهای دنا و پژو پارس در بازار دست دوم فروش خوبی دارند و دسترسی به قطعات آنها نیز آسان است، اما از لحاظ شتاب و قدرت موتور نسبت به سورن توربو در جایگاه پایین‌تری قرار دارند. اگر خواهان یک سدان خانوادگی با امکانات متعدد و طراحی ظاهری جذاب هستید، ما خرید دنا را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا از لحاظ سواری و هندلینگ با سورن توربو ELX شباهت‌های زیادی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس