عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار


عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار

جراحان بسیاری در سراسر دنیا با تکیه بر دانش و تجربه، رخدادهای پزشکی باور نکردنی را رقم زده اند که در اینجا با جدیدترین نمونه های آن آشنا می شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه جراحان در سراسر دنیا با تکیه بر دانش قادر به انجام اعمال جراحی حساس و باور نکردنی هستند. از پیوند‌های عصبی گرفته تا عمل جراحی با کمک ربات، این پیشرفت‌ها موجب نجات جان افراد و بهبود بیماران بسیاری شده است. در ادامه این مطلب به ذکر نمونه هائی از این موارد می‌پردازیم.

بیماری که دستش دوخته شد

در سال ۲۰۱۹، یک نجار انگلیسی از با یک اره برقی برقی آسیب دید. این فرد ۴۶ ساله هنگام قطع تخته‌های چوب انگشت شست و اشاره خود را از دست داد. جراحان به مدت ۱۷ ساعت برای اتصال مجدد انگشتان او تلاش کردند. آن‌ها استخوان‌های شکسته و رباط‌های آسیب دیده را ترمیم کردند و پیوند بافتی را انجام دادند. رگ‌های خونی و اعصاب از ناحیه پای و بازوی این فرد گرفته شد. تیم جراحی سپس از یک سوزن بسیار ریز برای دوختن رگ‌های خونی به یکدیگر و بازگرداندن جریان خون به دست بیمار استفاده کردند و برای تعویض پوست ناحیه آسیب دیده از پوست کشاله ران پا بهره بردند.

عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار

گاستروشیزیس

پس از انجام سونوگرافی، پزشکان متوجه ساختاری غیرمعمول در شکم یک نوزاد شدند. این بیماری که گاستروشیزیس نامیده می‌شود، نوعی نارسایی مادرزادی است که در آن نقص دیواره شکم در نوزاد منجر به تشکیل روده در قسمت بیرونی بدن وی شده بود.
پزشکان سه هفته زودتر اقدام به خروج این نوزاد از شکم مادر کردند و او بلافاصله به اتاق عمل منتقل شد تا جراحان روده‌ها را در درون بدن او قرار دهند. پس از انجام این عمل، بخش‌هایی از بافت روده سیاه شد و برای برداشتن بافت مرده به جراحی‌های بیشتری نیاز بود. اما بقیه روده‌ها خون کافی دریافت کرد و زنده ماند. پس از پنج ماه نوزاد با بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شد.

عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار

ساخت حنجره مصنوعی

در سال ۲۰۱۶، اسکن سونوگرافی زنی که در هفته ۱۶ ام بارداری اش، یک سانحه رانندگی را تجربه کرده بود، نشان داد که کودک وی، وضعیت پزشکی مبتلا به عارضه نادری به نام آژنریس حنجره است. این بیماری که تا کنون، تنها ۵۰ مورد از آن گزارش شده است کاملاً بی ارتباط با این سانحه بوداین عارضه وقتی اتفاق می‌افتد که حنجره در مراحل اولیه بارداری نتواند توسعه یابد.
در نتیجه، هیچ راهی وجود ندارد که نوزاد بتواند به طور طبیعی در خارج از رحم مادر خود تنفس کند. پزشکان پیش بینی کردند که این کودک پنج درصد احتمال زنده ماندن در بدو تولد را دارد. سزارین جزئی انجام شد، از آنجا که نوزاد فاقد راه هوایی مناسب بود، جراحان درست قبل از زایمان کامل، در این نوزاد تراکئوستومی را به پایان رساندند که عبارت است از تعبیه لوله فلزی یا پلاستیکی در حفره‌ای که از روی پوست گردن ایجاد میشود.
این فرد، سال‌ها با یک دستگاه تهویه هوا زندگی خود را صرف کرد و نتوانست صحبت کند، اما جراحان در طی یک عمل جراحی ۴ ساعته، دو دنده را از بدن بیمار خارج کردند و با تغییر شکل دنده‌ها و تعبیه راه هوایی جدید، این بار او می‌توانست بدون کمک دستگاه تنفس، نفس بکشد. هم اکنون تیم پزشکی در تلاش است تا اپیگلوت را برای این فرد تهیه کنند تا به او کمک کند تا به درستی غذا بخورد.

بیشتر بدانید: چندش آورترین غذا‌های محبوب مردم سراسر جهان! + تصاویر

خال کوبی‌های چشم

گلوکوم در اثر تخلیه نامناسب مایعات در داخل چشم ایجاد می‌شود. زنی که برای معالجه بیماری گلوکوم خود تحت عمل جراحی لیزر چشم قرار گرفته بود، هرگز تصور نمی‌کرد که این روش باعث حساسیت شدید به نور در وی خواهد شد. درمان با لیزر، دریچه‌ای در عنبیه ایجاد می‌کند که نور اضافی را به سمت شبکیه هدایت می‌کند و به این ترتیب پرتو‌های نوری زیادی به چشم او وارد می‌شدند که موجب افزایش فشار در چشم و مشکلات بینایی و آسیب به عصب چشم وی شدند.
پس از مراجعه به چشم پزشک، این متخصص در قرنیه این زن حفره کوچکی را درست در مقابل سوراخ مصنوعی ایجاد و آن را با جوهر خال کوبی پر کرد و به طور موثر مانع از ورود اشعه‌های نوری به روش اشتباه شد.

عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار

بیماری با دو قلب

در سال ۲۰۱۱، جراحان مرکز پیوند یو سی سن دیگو از یک روش غیرمعمول برای رفع نارسایی قلبی یک مرد استفاده کردند. نارسایی قلبی این بیمار به گونه‌ای بود که بطن چپ قلب او دیگر نمی‌توانست به طور مؤثر خون را در سراسر بدن خود به گردش در آورد و به دلیل فشار خون ریوی، جراحان به راحتی نمی‌توانستند پیوند عادی قلب را در مورد وی انجام دهند.

آن‌ها پیوند قلب هتروتوپی، که شامل نصب قلب دوم در حفره قفسه سینه بیمار است، را در مورد وی اعمال کردند و قلب قدیمی بیمار را به قلب جدید او وصل کردند تا قلب قدیمی او به همراه بطن راست قدرتمند خود، همچنان خون عاری از اکسیژن را به ریه‌ها منتقل کند و در همین حال، بطن چپ قلب جدید خون دارای اکسیژن را به سراسر بدن بیمار پمپ کند. بدین ترتیب بهبودی کامل در این بیمار صورت گرفت و وی اکنون صاحب دو قلب است.

عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار

برداشتن نیمی از مغز

این عمل جراحی بر روی دختری در تگزاس که مبتلا به یک بیماری عصبی نادر به نام آنسفالیت راسموسن بود، انجام شد. او در جوانی دچار تشنج‌های مکرری می‌شد که اختلالات غیرقابل کنترل در حرکت و تکلم را به دنبال داشت. علت دقیق این بیماری همچنان مشخص نیست، اما محققان معتقدند که راسموسن ناشی از اختلال درسیستم ایمنی بدن است که به قشر مغز و نیمکره چپ یا راست مغز حمله می‌کند. نیمکره آسیب دیده سپس از بین می‌رود و باعث ایجاد مشکلات گفتاری، فلج جزئی و از دست دادن کنترل حرکات می‌شود.

عجیب‌ترین عمل‌های جراحی جهان/ از برداشتن نیمی از مغز تا پیوند دوقلب در یک بیمار

در یک عمل جراحی ۷ ساعته، تیم پزشکی نیمی از سمت راست مغز را برداشتند. در بیشتر موارد، نیمه باقی مانده از مغز نقش همتای گمشده خود را بر عهده می‌گیرد و وضعیت را بهبود می‌بخشد. بیمار پس از عمل، به طرز شگفت انگیزی بهبود یافت و اکنون زندگی عادی را پشت سر می‌گذارد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟