ناخرسندی عمران خان از سیاست های ترامپ در قبال افغانستان


ناخرسندی عمران خان از سیاست های ترامپ در قبال افغانستان

اسلام آباد - ایرنا - «عمران خان» نخست وزیر پاکستان با اظهارات کنایه آمیز به آمریکا مبنی بر اینکه جنگی که برای نابودی القاعده به راه می اندازند منجر به نمودار شدن عناصری مثل داعش می شود، نسبت به رفتارهای عجولانه دونالد ترامپ در بحث افغانستان و لغو مذاکرات صلح با طالبان ابراز ناخرسندی کرد.

عمران خان که هم اکنون برای شرکت در هفتادوچهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بسر می برد طی سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا درخصوص تبعات لغو مذاکرات با طالبان از سوی دولت ترامپ بر پاکستان و منطقه و پیچیده تر شدن اوضاع افغانستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش روز سه شنبه رسانه های پاکستانی: عمران خان در واکنش به تصمیم غیرمنتظره ترامپ برای توقف مذاکرات صلح با طالبان در دوحه گفت که ما در حال برنامه ریزی برای گسترش مشارکت خود در آینده پس از پیمان صلح میان آمریکا و طالبان بودیم اما با شنیدن تصمیم ترامپ همه چیز متوقف شد.

عمران خان که طی سال های اخیر همواره از یورش نظامی آمریکا و متحدان غربی آن به افغانستان انتقاد کرده و مخالف همراهی اسلام آباد با واشنگتن در این جنگ بود، تاکید کرد: آمریکا برای کمک به برقراری صلح در افغانستان باید نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

وی اظهار داشت: ما در حال آمادگی برای همکاری بیشتر با طرف های صلح در افغانستان بودیم اما رئیس جمهوری آمریکا تصمیم غیرمنتظره ای گرفت در حالی که ما انتظار داشتیم ترامپ قبل از چنین تصمیمی نظر اسلام آباد را نیز جویا می شد.

**فشار بر ترامپ برای ازسرگیری مذاکرات با طالبان

نخست وزیر پاکستان روز دوشنبه به وقت محلی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز دیدار دوجانبه ای انجام داد.

وزیر امور خارجه پاکستان به نقل از سخنان عمران‌خان در این نشست گفت: پاکستان خواهان توقف در فرآیند صلح افغانستان نیست بلکه ما خواستار ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و واشنگتن هستیم.

وی افزود: نخست وزیرپاکستان از رییس جمهوری آمریکا به صراحت خواست تا به بن‌بست در گفت‌وگوها با طالبان پایان دهد.

پیش از این عمران خان گفته بود که وی برای پیشبرد صلح افغانستان قرار بود با هیات طالبان دیدار کند اما این ابتکار به دلیل مخالفت دولت کابل و همچنین تصمیم ترامپ برای توقف مذاکرات، به جایی نرسید.

دونالد ترامپ قصد دارد عمران خان را به نبرد علیه گروه‌های تروریستی و حمایت از روند صلح افغانستان ترغیب کند. نخست وزیر پاکستان که اوایل مردادماه امسال به واشنگتن سفر کرده بود قبل از دیدار با رییس جمهوری آمریکا گفته بود: مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد. خوشحالم که آمریکا لزوم یافتن راه حلی غیرنظامی برای جنگ افغانستان را درک کرده است و مذاکرات تنها راه حل مشکل افغان ها است. وی افزود: دولت پاکستان تلاش خواهد کرد که از طریق روند آشتی ملی، صلح را در افغانستان برقرار کند.

پاکستان به حمایت از طالبان متهم است اما اسلام‌آباد همواره این اتهام را رد می‌کند. حکومت افغانستان نقش و همکاری پاکستان در آوردن صلح و ثبات به افغانستان را مهم می‌ شمرد و از این کشور می‌خواهد که طالبان را متقاعد کند که از جنگ با دولت مرکزی دست بردارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو