انتشار چهار جلد روزشمار جنگ ایران و عراق


انتشار چهار جلد روزشمار جنگ ایران و عراق

گروه جهاد و حماسه ــ مدیر مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز اسناد و تحقیقات از انتشار چهار جلد از روزشمار جنگ ایران و عراق خبر داد و گفت: با انتشار این مجلدها، این روزشمار به 36 جلد رسید.

انتشار چهار جلد روزشمار جنگ ایران و عراقبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس؛ حجت‌الله کریمی مدیر مطالعات تاریخی و روزشمار این مرکز با اشاره به شروع هفته دفاع مقدس گفت: در مجموعه روزشمار تلاش داریم تا مجموعه روزشمار هرچه سریع‌تر تکمیل شود و به دست مخاطبان خود برسد. در همین راستا چهار جلد از این مجموعه تکمیل و منتشرشده و در سوم مهرماه طی مراسمی رونمایی خواهند شد.

وی به عناوین این روزشمار‌ها اشاره و اظهار کرد: روزشمار ۳۵ با عنوان «بازگشت به هور»، جلد اول از روزشمار ۴۶ با عنوان «کربلای ۵؛ تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ»، جلد اول و دوم روزشمار شماره ۵۳ با عناوین «نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی» و «موشک‏باران تهران» چهار روزشماری هستند که به‌تازگی منتشرشده‌اند.

بررسی اجرای عملیات بدر و نتایج و پیامد‌های آن

مدیر مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز در ادامه درباره محتوای این روزشمار‌ها گفت: روزشمار سی و پنجم حوادث ۶۳ روز از دوران جنگ عراق و ایران از هجدهم بهمن ۶۳ تا هجدهم فروردین ۶۴ را شامل می‏شود. مهم‌ترین موضوع کتاب اجرای عملیات بدر و نتایج و پیامد‌های آن است. از دیگر موضوعاتی که در این کتاب به آن‌ها پرداخته‌شده می‏توان به آغاز دومین دوره جنگ شهرها، حملات به کشتی‏‌های و نفت‌کش‌ها در خلیج‏فارس، تلاش‏های دبیر کل سازمان ملل برای ایجاد آتش‏بس اشاره کرد.

وی با بیان اینکه کتاب روزشمار سی و پنجم در دو بخش نظامی و غیرنظامی تدوین‌شده است، گفت: بخش نظامی این کتاب به قلم علیرضا لطف‌الله‌زادگان و بخش غیرنظامی آن به همت سید رضا صاحبی تدوین‌شده است.

نگاهی تفصیلی به عملیات‌های کربلای ۴ و ۵

کریمی درباره کتاب «کربلای ۵؛ تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ» گفت: این کتاب اولین مجلد از چهل و ششمین جلد مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است و شامل وقایع ۲۹ روز از دوران دفاع مقدس از پنجم دی‌ماه ۶۵ تا سوم بهمن ۶۵ است. موضوع اصلی این کتاب طراحی و اجرای عملیات بزرگ کربلای ۵ است. حوادث مربوط به بازتاب‏های عملیات کربلای ۴ و کربلای ۵، جنگ شهرها، روابط ایران و فرانسه، پیامد‌های افشای ماجرای مک فارلین از دیگر موضوعات و محور‌هایی است در این کتاب به آن‌ها پرداخته‌شده است.

وی افزود: حوادث مربوط به طراحی و اجرای عملیات کربلای ۵ را ابوالقاسم حبیبی و رخداد‌های غیرنظامی شامل بازتاب‏ها و پیامد‌های سیاسی عملیات‏های کربلای ۴ و کربلای ۵، جنگ شهر‌ها و دیگر حوادث غیرنظامی را ایرج همتی تدوین کرده‌‏اند.

زمستان ۶۶ و تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران

مدیر مطالعات تاریخی و روزشمار مرکز با اشاره به کتاب «نبرد بزرگ زمستانی در جبهه شمالی» بیان کرد: این کتاب اولین مجلد از پنجاه و سومین جلد مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است و وقایع ۲۹ روز از دوران دفاع مقدس از ۲۵ دی ۶۶ تا ۲۳ بهمن ۶۶ را در برمی‌گیرد. کتاب به قلم مرحوم حسین اردستانی و یدالله ایزدی تدوین و منتشرشده است.

وی به برخی از وقایع مهم مطرح‌شده در این کتاب پرداخت و گفت: مهم‏ترین رخداد این دوره زمانی اجرای عملیات بیت‏‌المقدس ۲ در جبهه شمالی است. از دیگر وقایع مهم این دوره زمانی می‏توان به آغاز طراحی و آماده‏سازی عملیات والفجر ۱۰ و تلاش غرب برای تحریم تسلیحاتی ایران اشاره کرد.

پاسخ به چرایی منتفی شدن اجرای عملیات در فاو

کریمی به معرفی چهارمین روزشمار تازه منتشرشده با عنوان «موشک‌‏باران تهران» پرداخت و بیان کرد: این کتاب دومین مجلد از پنجاه و سومین جلد مجموعه روزشمار جنگ ایران و عراق است و شامل رخداد‌های ۲۹ روز از دوران جنگ تحمیلی از تاریخ ۲۴ بهمن ۶۶ تا ۲۲ اسفند ۶۶ است.

وی ادامه داد: در این کتاب که به قلم مرحوم حسین اردستانی و یدالله ایزدی تدوین‌شده اخبار و گزارش‌‏های مربوط به ادامه عملیات بیت‏المقدس ۲ و نیز ادامه آماده‏‌سازی زمینه‏‌های اجرای عملیات والفجر ۱۰ در استان سلیمانیه عراق درج‌شده است. از دیگر موضوعات مهم این کتاب منتفی شدن اجرای عملیات در فاو و نیز موشک‌باران وسیع تهران و سایر شهر‌های ایران است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟