انجام موفقیت‌آمیز عمل بستن سوراخ بین دو دهلیز برای نخستین بار در قم


انجام موفقیت‌آمیز عمل بستن سوراخ بین دو دهلیز برای نخستین بار در قم

عمل موفقیت آمیز بستن سوراخ بین دو دهلیز ( PFO) و  باز کردن تنگی دریچه میترال قلب توسط بالون(PTMC)  در بخش آنژیوگرافی بیمارستان شهید بهشتی قم برای نخستین بار انجام شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر سید یاسر فروغی رئیس بیمارستان شهید بهشتی قم، در این خصوص گفت: این عمل توسط دکتر عطا فیروزی و با حضور دکتر حجازی و دکتر صادقی انجام شد؛ با انجام این روش، بیمار بدون نیاز به عمل قلب باز درمان می شود و نیازبه بستری طولانی مدت در بیمارستان و مخاطرات بعد از عمل را ندارد.

وی در پاسخ به این سئوال که PFO چیست؟ گفت: PFO نقص در دیواره دوحفره بالائی قلب (دهلیزها) است، اصولا دیواره دهلیزها از دو لایه تشکیل شده است که در قسمت وسط روی یک دیگر قرار گرفته ودیواره یک پارچه ای را تشکیل می دهد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی قم گفت: مشخصا این نقص ( PFO ) ناشی از عدم اتصال این دولایه روی هم است که سبب می شود دو دهلیز به صورت یک کانال، مجرای دریچه ای شکل، به هم راه داشته باشند.

فروغی عنوان کرد: معمولا تا زمانی که ضایعات عصبی مثل سکته مغزی و TIA (حملات کم خونی موقت مغزی) بروز نکرده باشد این بیماری بدون تظاهر بالینی بوده و تشخیص داده نمی‌شود.

وی با اشاره به انجام عمل موفقیت آمیز برای نخستین بار در استان قم گفت: این عمل حدود یک ساعت طول می کشد که معمولا درکودکان و برخی از بزرگسالان تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

فروغی گفت: در سال های اخیر عمل والولوپلاستی به ویژه در موارد تنگی دریچه میترال مورد استفاده وسیع قرار گرفته است و در موارد بسیاری به عنوان درمان انتخابی و جایگزین مناسب و ارجح برای عمل جراحی دریچه های قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس بیمارستان شهید بهشتی قم گفت: عمل انجام شده در استان قم، مربوط به خانمی ۴۲ ساله با وزن ۱۳۸ کیلوگرم بود که به دلیل چاقی مفرط ومشکلات ناشی از آن تن به عمل جراحی کاهش حجم معده داده، که پس از آن دچار تب ودرد شکم شده بود.

وی ادامه داد: پس از مراجعه در بررسی‌های اولیه سوراخی در معده مشاهده شد که غذا از طریق آن به داخل حفره شکم راه پیدا کرده بود، با توجه به شرایط بسیار وخیم بیمار و اینکه جراحی مجدد با احتمال بالای مرگ وی همراه بود، عمل توسط دکتر احمد حرمتی استادیار وفوق تخصص گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی قم و پرسنل ماهر بخش آندوسکوپی مرکز تحت آندوسکوپی قرار گرفت و فیستول معده بیمار با تکنیک ovesco clip در کمترین زمان ممکن بسته شد.

فروغی افزود: این کار باعث نجات جان بیمار و پیشگیری از جراحی مجدد وی شده و بیمار بعد از چند روز با حال عمومی خوب وبهبودی نسبی مرخص شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !