رای دیوان دادگستری اروپا | پیروزی گوگل و استارباکس؛ شکست فیات


رای دیوان دادگستری اروپا | پیروزی گوگل و استارباکس؛ شکست فیات

همشهری آنلاین: دیوان دادگستری اروپا که مقر آن در لوکزامبورگ قرار دارد روز سه شنبه دوم مهر طی حکمی اعلام کرد شرکت گوگل موظف به رعایت «حق فراموشی» در همه جای جهان نیست.

به گزارش یورونیوز، در رای دادگاه آمده است که این موتور جستجو «وظیفه ندارد عمل پاکسازی اطلاعاتی را در تمام نسخه‌های خود انجام دهد. » در نتیجه شکایت از عملکرد گوگل در قلمرو اتحادیه اروپا در این زمینه وارد نیست.

این حکم که قابل فرجام خواهی نیست در پی اختلاف حقوقی گوگل و سازمان تنظیم مقررات حریم خصوصی در فرانسه صادر شده است. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا پنج سال پیش در ماه مه سال ۲۰۱۴ و در پی شکایت یک شهروند اروپایی قانونی موسوم به «حق فراموش شدن» وضع کرده بود که طبق آن اشخاص می‌توانند از موتورهای جستجوگر اینترنتی نظیر گوگل بخواهند تا اطلاعات حساس مرتبط با آن‌ها را از صفحات جستجو حذف کنند.

با این حال و در پی سر باز زدن گوگل از اجرای این قانون، «کمیسیون ملی انفورماتیک و آزادی‌ها» در فرانسه که مسئولیت دیدبانی در حوزه حریم خصوصی در این کشور را بر عهده دارد در سال ۲۰۱۶ شرکت گوگل را به دلیل امتناع از اجرای قانون «حق فراموش شدن» و پاک کردن اطلاعات حساس از موتور جستجوی خود در اینترنت مبلغ ۱۰۰ هزار یورو جریمه کرده بود.

پیروزی استارباکس و شکست فیات در دیوان دادگستری اروپا

دیوان دادگستری اروپا همچنین روز سه شنبه رای خود درباره دو پرونده مالیاتی مربوط به شرکت‌های استارباکس و فیات را نیز اعلام کرد.

دولت‌های هلند و لوکزامبورگ پیش از این و در چارچوب سیاست جذب سرمایه، به شرکت‌های زنجیره‌ای استارباکس آمریکا و شرکت خودروسازی فیات ایتالیا روی مالیات بر سود تخفیف داده بودند.

در سال ۲۰۱۵ کمیسیون اروپا این دو شرکت را به پس دادن ۳۰ میلیون یورو سود بر مالیات محکوم کرده بود. این دو شرکت در پی صدور این دستور، در دیوان دادگستری اروپا تقاضای تجدید نظر کرده بودند.

دیوان دادگستری اروپا اکنون در حکمی به نفع استارباکس تصریح کرده است که این شرکت نیازی به پس دادن ۳۰ میلیون یورو ندارد. وزیر امور مالی هلند با استقبال از این تصمیم گفته است حکم نشان می‌دهد که دفتر مالیاتی این کشور با استارباکس همچون بقیه شرکت‌ها «و نه بهتر یا متفاوت‌تر» رفتار کرده است.

با این حال شرکت فیات محکوم به پرداخت تخفیف سود بر مالیات به دولت لوکزامبورگ شده است.

فیات و استارباکس اولین شرکت‌های چندملیتی محسوب می‌شوند که هدف تصمیمات کمیته اجرایی اتحادیه اروپا در پرداخت سود مالیاتی قرار می‌گیرند.

رای دیوان دادگستری اروپا همچنین از این جهت اهمیت دارد که نشان می‌دهد رویه احتمالی این مرجع قضایی در مورد پرونده‌های تقریبا مشابه چگونه خواهد بود.

دیوان دادگستری اروپا هنوز رای خود را در پرونده ۱۳ میلیارد یورویی اپل در ایرلند برای پرداخت مالیات اعلام نکرده است.

کد خبر 456190

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج