نصب8 دستگاه‌ شتاب‌نگار در کهگیلویه و بویراحمد طی امسال


نصب8 دستگاه‌ شتاب‌نگار در کهگیلویه و بویراحمد طی امسال

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر 5 دستگاه شتاب‌نگار در استان نصب شده و تا پایان سال 8 دستگاه جدید نصب می‌شود.

به گزارش ایسنا_"حسین کلانتری" سه شنبه، دوم مهر ماه در نشست کارگروه زلزله استان با اشاره به زلزله‌خیز بودن کمربند زاگرس افزود: زلزله کرمانشاه که منجر به خسارت جانی و مالی فراوان شد بیانگر زلزله‌خیز بودن کمربند زاگرس است و در 50 درصد زلزله‌های پهنه زاگرس در مرکز قرار دارد که استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در مرکز زاگرس است.

وی با اشاره به خسارت زلزله 5.2 ریشتری سال گذشته شهرهای یاسوج و سی‌سخت اظهارکرد: شواهد علمی نشان می‌دهد آمادگی لازم برای مقابله با زلزله وجود ندارد که وضعیت بیمارستان‌ها و سازه‌های مهم و حیاتی بیانگر همین موضوع است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در مبلمان شهری حداقل‌های استاندارد رعایت نشده، خاطرنشان کرد: باید به مسائل پژوهشی و یافته‌های علمی توجه شود چرا که مطالعات آگاهی بیشتری به ما می‌دهد، ضمن اینکه از محل اعتبارات ملی دستگاه‌های شتاب‌نگار و زلزله‌نگار بیشتری در استان نصب شود.

کلانتری تصریح کرد: نقطه نگران کننده در مواقع زلزله فرصت و تهدیدهایی است که با هم رخ می‌دهد بنابراین از فرصت‌ها محافظت کرده و جلوی تهدیدها را باید گرفت.

وی با بیان اینکه شریان‌های حیاتی استان مانند شبکه آب، برق و فاضلاب تاب‌آوری لازم را ندارند که باید اقدامات لازم انجام شود، ادامه داد: چند دهه پیش که شهر یاسوج احداث شد توجهی به موضوع زلزله و ایمنی در برابر زلزله و سایر زیرساخت‌ها نشده و حالا هم قرار نیست یک شبه همه چیز عوض شود. باید همه دستگاهها آمادگی لازم را داشته باشند چراکه زلزله در جاهای که گسل‌هاست بوقوع می پیوندد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با یبان اینکه 5 خطوط گاز اصلی از این استان عبور می کند که باید تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شود، تأکید کرد: منابع داخلی استان جوابگوی خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار و زلزله‌نگار نیست بنابراین از مرکز انتظار داریم از محل اعتبارات ملی این تجهیزات را برای استان خریداری کنند. در حال حاضر 5 دستگاه شتاب‌نگار در استان نصب شده و تا پایان سال 8 دستگاه جدید نصب می‌شود.

کلانتری بیان کرد: از محل اعتبارات ملی و استانی سه دستگاه زلزله‌نگار با توجه به زلزله‌خیر بودن استان، نصب می‌شود، مدیران استان در ساخت و سازها حساسیت به خرج دهند.

وی تصریح کرد: اداره کل استاندارد استان با حساسیت و دقت لازم تمام مراکز تولید بتن را بازنگری و واحدهایی که نتوانستند حداقل استانداردها را کسب کنند تعطیل کند چراکه حفظ جان افراد برای ما مهم است. استان کهگیلویه و بویراحمد روی کمربند زلزله است و باید جدی به این مساله پرداخته شود و در برخی جاها که ساختمان‌های حساس ساخته شده که باید بازنگری شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد حوادث تلخی مانند سیل، آتش‌سوزی، رانش زمین، سقوط هواپیما و همه مخاطرات هستیم بنابراین توصیه می‌شود به استان توجه بیشتری شود.

نصب8 دستگاه‌ شتاب‌نگار در کهگیلویه و بویراحمد طی امسال

50درصد واحدهای مسکونی روستایی کهگیلویه و بویراحمد مقاوم نیستند

همچنین حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: 8 هزار واحد مسکونی روستایی طی زلزله 5.2 ریشتری اردیبهشت ماه امسال در سی سخت دچار خسارت شدند.

وی افزود: باید برنامه ریزی شود جهت مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد چراکه در صورت وقوع زلزله 3 یا 4 ریشتری هم خسارات جدی خواهند دید.

جنتی اظهارکرد: تاکنون 40درصد واحدهای مسکونی روستاهای استان مقاوم سازی شده اند و حدود 12 درصد هم خود مردم مقاوم سازی کردند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 50درصد واحدهای مسکونی روستایی استان مقاوم نیستند و نیاز به مقاوم سازی دارند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر