انگلیس بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را پرداخت خواهد کرد


انگلیس بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را پرداخت خواهد کرد

وزیر خارجه پیشین انگلیس اعلام کرد این کشور بدهی 400 میلیون دلاری خود به ایران را پرداخت خواهد کرد.

انگلیس بدهی 400 میلیون دلاری به ایران را پرداخت خواهد کرد
به گزارش «پارسینه» به نقل از گاردین، جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین انگلیس اعلام کرد که این کشور از حکم دادگاه برای پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران پیروی خواهد کرد و اضافه کرد که این موضوع ارتباطی با آزادی نازنین زاغری راتکلیف از زندان ندارد.

هانت همچنین اشاره کرد که سیاست غرب در قبال ایران موثر نبوده است و اظهار داشت که اروپا و آمریکا باید برای یک سیاست جدید با هم همراه شوند تا فرصتی برای رفع تحریم‌های ایران فراهم کند.

جرمی هانت با حمایت از ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری که با حضور در نیویورک کمپینی را راه انداخته است گفت: «روشن است که دیپلماسی پشت پرده توسط کشور‌های منفرد اثر نمی‌کند.»

او همچنین محمد جواد ظریف را متهم کرد کرد که آزادی نازنین زاغری را صریحا به پرونده بدهی تاریخی بریتانیا ربط داده است. این بدهی به دهه ۱۹۸۰ باز می‌گردد که انگلیس از تحویل تانک‌های چیفتن به ایران خودداری کرد.

دادگاهی در انگلیس حکم داده است که این کشور باید بدهی خود به ایران را پرداخت کند، اما هانت به «رادیو ۴ بی بی سی» گفت: یک دعوای حقوقی مهمی بر سر رقم دقیق این بدهی در جریان بوده است. همچنین داخل خود دولت انگلیس هم اختلاف نظری جدی برای چگونگی پرداخت این پول به ایران وجود دارد.

هانت گفت: «سیاست ما به عنوان دولت بریتانیا همواره و مطلقا روشن بوده است. ما یک دولت پایبند به قانون هستیم، بنابراین اگر حکم دادگاهی وجود دارد که می‌گوید این پول باید پرداخت شود... پس ما از قانون تبعیت می‌کنیم.» او اضافه کرد که «فرآیند دادرسی همچنان ادامه دارد و مبلغ دقیقی پرداختی باید دقیقا مشخص شود.»

او همچنین این که دیدگاه متفاوتی درباره این موضوع نسبت به وزیران خارجه پیش از خود داشته است را رد کرد. منابع آگاه گفته اند بزرگ‌ترین مانع در این راه «گاوین ولیامسون»، وزیر دفاع وقت بود و اینکه موضوع به لحاظ سیاسی از روی میز کنار رفته است، چرا که بریتانیا به همراه فرانسه و آلمان اعلام کردند ایران مسئول حمله به تاسیسات آرامکوی عربستان در ۱۴ سپتامبر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر