سوءاستفاده قابل پیش‌بینی آمریکا از خمپاره‌پرانی مشکوک در بغداد


سوءاستفاده قابل پیش‌بینی آمریکا از خمپاره‌پرانی مشکوک در بغداد

بغداد – ایرنا – درپی تکرار حادثه مشکوک اصابت چند گلوله خمپاره به منطقه (سابق) سبز امنیتی بغداد، آمریکا دوباره و این بار در پوشش ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، در اقدامی پیش بینی شده از سوی ناظران، به بهره برداری از حادثه پرداخت.

با شنیده شدن صدای انفجار در اطراف منطقه سبز در ساعات پایانی دوشنبه شب، از یکسو طبق عادت معمول آژیرهای خطر سفارت آمریکا واقع در این منطقه بسیار بزرگ در قلب بغداد به صدا درآمد و از سوی دیگر برخی رسانه های عراقی و عربی نیز پیش از مشخص شدن جزییات حادثه با تیتر سفارت آمریکا مورد اصابت موشک یا خمپاره قرار گرفت، به بزرگنمایی حادثه پرداختند.

در ماههای گذشته نیز چندبار حوادث مشابهی رخ داد و پس از آن سفارت آمریکا با اقداماتی ایذایی از جمله خارج کردن برخی کارکنان اداری خود از عراق، سعی کرد با متهم کردن نیروهای مقاومت عراق، بغداد را تحت فشار بگذارد.

با این حال در حادثه دوشنبه شب با هوشیاری مسوولان امنیتی عراق و اطلاع رسانی به موقع و اعلام این که دو گلوله خمپاره یکی در منطقه ای متروکه و دیگری در رودخانه دجله سقوط کرده و خسارتی در بر نداشته است، این خط تبلیغاتی در ساعت اولیه کور شد اما صبح امروز سه شنبه ائتلاف مدعی مبارزه با داعش در عراق و سوریه به سرکردگی آمریکا، در بیانیه ای سعی کرد با صحنه آرایی ویژه، آمریکا را در عراق مظلوم و مورد هدف نشان داده و به بهانه داشتن حق دفاع از نفس (دفاع مشروع)، تهدید کرد که این حق را برای خود محفوظ می داند.

ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا با صدور بیانیه ای امروز سه شنبه گفته است که ائتلاف بین المللی حق دفاع از نفس را برای خود محفوظ می داند زیرا به دعوت رسمی دولت عراق در این کشور به سر می برد و تا وقتی بغداد می خواهد به حمایت های خود ادامه می دهد.

در بیانیه با آنکه اذعان شده که تاکنون هیچ گروهی مسوولیت حمله خمپاره ای دوشنبه شب گذشته را برعهده نگرفته و هیچ موضع یا تاسیساتی که مورد استفاده نیروهای ائتلاف بین المللی یا آمریکایی ها است، در این حمله هدف قرار نگرفته اما در عین حال آمده است که ائتلاف بین المللی این حمله را به جدی می گیرد.

در حالی که نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا عملا در قبال امنیت عراق مسوول هستند، در بیانیه به خاطر سرعت عمل نیروهای عراق در حمایت از نیروهای ائتلاف بین المللی در بغداد تقدیر شده است.

ائتلاف نظامی مورد حمایت آمریکا تهدید کرده است که هرگز نسبت به هیچ حمله ای به نیروها یا تاسیسات آمریکایی نرمش نشان نمی دهد.

بخش سازمان امنیت در وزارت کشور عراق در بیانیه ای دیشب اعلام کرد که محوطه نهادهای دولتی عراق در مرکز بغداد (منطقه سبز سابق) مورد اصابت دو خمپاره قرار گرفت اما یکی از خمپاره ها به یک محوطه باز خاکی و دیگری به داخل رودخانه دجله اصابت کرده و هیچ تلفات و خساراتی به دنبال نداشته است.

هنوز هیچ گروهی مسوولیت این حمله خمپاره ای مشکوک را برعهده نگرفته است و اصل اصابت خمپاره ها و راکت های کاتیوشا به مناطق باز و خالی از سکنه بدون اینکه تلفات جانی یا خسارات مادی به دنبال داشته باشند، با توجه به اینکه برای چندمین بار است که در طول ماه های اخیر اتفاق می افتد، به تردیدها حول عوامل شلیک کننده این خمپاره ها افزوده است.

اگر آن گونه که ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا ادعا کرده که هدف حملات خمپاره ای سفارتخانه و نیروهای آمریکایی است، بایستی با توجه به وسعت جغرافیایی سفارتخانه آمریکا با بیش از ۴۲ هکتار در مرکز بغداد، این خمپاره ها با این فاصله بسیار دور از سفارت اصابت نکنند.

در حوادث مشابه قبلی که سفارت آمریکا یا منابع وابسته به آن بدون ارائه هر گونه دلیل یا مستندات، برخی از گروه های مقاومت اسلامی در عراق را متهم کرده بودند، این گروهها هر گونه دست داشتن در این گونه حملات را رد کرده و گفته بودند که مقاومت اسلامی عراق تمامی گراهای دقیق سفارتخانه آمریکا را در اختیار دارد و اگر بخواهد دست به حمله بزند هرگز با این خطای بزرگ در هدف گیری نخواهد بود و با شجاعت و افتخار نیز آن را اعلام علنی خواهد کرد و مسوولیتش را بر عهده خواهد گرفت.

بر همین اساس، تردیدها پیرامون عوامل پشت پرده حملات خمپاره ای بیشتر شده و برخی در عراق، خود آمریکایی ها را به دست داشتن در این گونه حملات ناموفق متهم کرده تا در راستای سیاست های خاص واشنگتن، بیش از پیش فضای امنیت و آرامش فعلی را در عراق به سمت بی ثباتی سوق دهند./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند