پناهی برای زندگی


پناهی برای زندگی

اقدام اخیر سازمان بهزیستی، در راستای راه‌اندازی مرکز خانه‌های کوچک، اهدافی از جمله ایجاد و پرورش استقلال فردی در معلولان ذهنی بدسرپرست و بی‌سرپرست، توام با آموزش مهارت‌هایی برای زندگی جمعی در محیط اجتماعی را دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، کودک استثنایی پیش از هر توصیفی فردی است با حقوقی برابر حقوق انسان‌های عادی کره زمین، برای زندگی، برای استفاده از طلوع خورشید و برای داشتن نگاه‌های عادی از سوی مردم عادی.

نابینایی، ناشنوایی، عقب‌ماندگی ذهنی و غیره همه ویژگی‌هایی است که منجر می‌شود فرد دارای آن‌ها استثنایی تلقی شود.

کم توانی ذهنی و یا عقب ماندگی ذهنی اختلالی است که با عملکرد هوشی زیر حد طبیعی و اختلال در مهارت‌های انطباقی مشخص می‌شود.

سن شروع کم توانی ذهنی زیر 18 سال است و منظور از مهارت‌های انطباقی، انجام کارهایی است که در هر سن خاص به طور معمول از فرد انتظار می‌رود.

با اقدامات آموزشی و اجتماعی مناسب می‌توان یک زندگی طبیعی در خارج از بیمارستان برای این افراد فراهم کرد. انجام کارهای خانه داری، صنایع دستی و حمایت از این افراد و خانواده آن‌ها از جمله این موارد است.

در این راستا می‌توان به اقدام اخیر سازمان بهزیستی در راستای راه‌اندازی مرکز خانه‌های کوچک اشاره کرد که اهدافی از جمله ایجاد و پرورش استقلال فردی در معلولان ذهنی بدسرپرست و بی‌سرپرست، توام با آموزش مهارت‌هایی برای زندگی جمعی در محیط اجتماعی را دنبال می‌کند.

در خراسان جنوبی نیز خانه کوچک پناهگاهی عقیق از اسفندماه ۹۶ به عنوان زیر مجموعه‌ای از موسسه صیانت از نهاد خانواده مقدس شروع به فعالیت کرده است.

شمس عباسپور، مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی پسران عقیق بیرجند به ایسنا گفت: خانه کوچک عقیق کودکان بی سرپرست یا فاقد سرپرست با معلولیت ذهنی خفیف یا متوسط را پذیرش می‌کند.

وی افزود: پذیرش توانخواه نیز توسط سازمان بهزیستی استان صورت می‌گیرد و به طور کلی این مراکز تحت نظارت سازمان بهزیستی اداره می‌شوند.

مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی پسران عقیق بیرجند بیان کرد: هدف از تاسیس این مراکز، رساندن این کودکان به حد مطلوبی از استقلال فردی، بهبود رفتارهای اجتماعی و توانایی تشکیل زندگی مستقل است که کوچک سازی مراکز با هدف رسیدگی بیشتر به معلولان و اجرای برنامه‌های هدفمند براساس قابلیت و توانمندی هر معلول از برنامه‌های در دست اجرا در بهزیستی است.

عباسپور ادامه داد: پرسنل هر خانه شامل؛ مسئول فنی، کارشناس آموزشی و مددکار اجتماعی، مراقب برای هر شیفت و مربی برای اجرای برنامه‌های آموزشی، تفریحی است که در حال حاضر در خانه عقیق، 9 نیرو در ساعات کاری متناوب با مدرک تحصیلی مرتبط خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی افزود: ظرفیت هر خانه 15 فرزند است که در خانه عقیق ۸ فرزند زندگی می‌کند و علت پذیرش تعداد کم فرزندان در این خانه به جهت رسیدگی بیشتر و داشتن فضای کافی برای هر فرزند و شبیه سازی با محیط خانه است.

مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی پسران عقیق بیرجند تصریح کرد: فرزندان این خانه در ایام مدرسه، صبح را از خدمات مدارس استثنایی و مراکز حرفه آموزی بهزیستی بهره مند بوده و در ساعات عصر روزهای مدرسه و روزهای تابستان نیز برنامه‌هایی از قبیل آموزش قرآن، نقاشی و کلاس‌های ورزشی را در دستور کار خود دارند.

عباسپور بیان کرد: همچنین پس از ارزیابی هر فرزند بر اساس سنجش‌های معتبر روانشناسی توسط کارشناس آموزشی، برنامه ریزی‌های آموزشی و بهبود رفتاری برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های تفریحی به صورت هفتگی برای فرزندان خود در نظر گرفته می‌شود و برنامه‌های مناسبتی نیز برای کودکان اجرا می‌شود.

مدیر مسئول مرکز خانه پناهگاهی پسران عقیق بیرجند در مورد میزان مفید بودن مرکز استعدادیابی کودکان توانخواه، بیان کرد: از آن جایی که قبلا توانخواهانی با شرایط فرزندان این خانه، مجبور به حضور در مراکز با جمعیت بیشتر، همراه بودن با افراد در حوزه اجتماعی بودند، محیط این خانه‌ها باعث شده، شناختی درست از قابلیت‌ها، علاقه مندی‌ها و توانمندی‌های هر فرد به عمل آید.

عباسپور یادآور شد: تعداد کم فرزندان این خانه، با ویژگی‌های ذهنی و جسمی مشابه برپایه برنامه ریزی‌های هدفمند و اصولی باعث می‌شود این افراد به سوی هدفی معلوم هدایت شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی