ترانزیت 100 هزار رأس دام زنده طی سه ماه اخیر از مرز بازرگان


ترانزیت 100 هزار رأس دام زنده طی سه ماه اخیر از مرز بازرگان

ارومیه - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: از ابتدای اجرای ترانزیت دام زنده از مرز بازرگان تاکنون /سه ماه گذشته/ 100 هزار راس دام زنده و 50 هزار تن گوشت قرمز از طریق این مرز ترانزیت شده‌است.

کامیار داهیم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صدد هستیم تا آخر سال‌جاری ترانزیت دام زنده از طریق مرز بازرگان را به سه برابر میزان فعلی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد زیرساخت‌های ترانزیتی در منطقه آزاد ماکو شاهد درآمدزایی و سود قابل توجه در منطقه خواهیم بود و بخش خصوصی می تواند با ورود به سرمایه‌گذاری در زمینه ترانزیت، در توسعه اقتصادی منطقه و اشتغالزایی نقش مهمی ایفا کند.

وی از توافق سازمان دامپزشکی با سازمان منطقه آزاد ماکو در زمینه ایجاد زیرساخت برای ترانزیت دام و فرآورده های دامی خبر داد و اظهار کرد: در خصوص اختصاص محلی برای قرنطینه و استقرار دام‌های وارداتی به منطقه، زیرساخت فراهم است و بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه‌گذاری در این بخش سود بالایی داشته باشد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی به بخشنامه اخیر دولت در خصوص واردات دام زنده و نگهداری آن در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاران می توانند با واردات دام زنده از ترکیه به کشور و با استفاده از مزایای منطقه آزاد ماکو با پرواربندی دام دوباره نسبت به صادرات آن به کشورهای همسایه اقدام کنند.

داهیم با اشاره به اینکه علاوه بر کشور قطر، کویت و عمان هم خواهان ترانزیت دام از طریق کشورمان هستند، بیان کرد: فعالان بخش خصوصی و شرکت‌های ترخیص‌کننده نیز می‌توانند بیشترین استفاده را از فرصت به وجودآمده داشته باشند.

مرز بازرگان که دروازه ورود ایران به کشورهای اروپایی به شمار می‌رود در فاصلهٔ یک کیلومتری شهر بازرگان از توابع شهرستان ماکو قرار دارد؛ این گمرک در سال ۱۳۰۵ شمسی راه‌اندازی شد و تنها مرز ۲۴ ساعته و بین‌المللی مابین ایران و ترکیه است.

آذربایجان‌غربی دارای پنج پایانه مرزی شامل بازرگان ماکو، رازی خوی و سرو ارومیه در مرز ترکیه، صنم بلاغی پلدشت در مرز نخجوان و تمرچین پیرانشهر در مرز عراق است.

کل پایانه‌های مرزی کشور ۲۲ مورد است که حدود یک چهارم آنها در آذربایجان‌غربی قرار دارد؛ گمرک بازرگان یکی از مبادی سه گانه تجارت مرزی ایران و ترکیه به شمار می‌رود و در شمال آذربایجان‌غربی واقع است.

۷۱۳۲/۲۰۹۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟