عشایر برای حمل دام و اثاثیه خود بارنامه تهیه کنند


عشایر برای حمل دام و اثاثیه خود بارنامه تهیه کنند

اردبیل - ایرنا- فرماندار نیر گفت: عشایر در ایام کوچ پاییزی برای حمل دام و اثاثیه خود با وسایط نقلیه می‌بایست اقدام به تهیه بارنامه کنند.

به گزارش ایرنا، ابراهیم امامی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی کوچ عشایر این شهرستان افزود: عشایر برای بهره‌مندی از بیمه حوادث حتما بارنامه داشته باشند و در غیر این‌صورت بیمه به آنها تعلق نخواهد گرفت.

وی اضافه کرد: کوچ عشایر در استان از اول مهرماه شروع شده و تا هفت مهر ادامه دارد و عشایر منطقه نیز می‌بایست با توجه به سرمای زودرس در این مدت از ییلاقات منطقه خارج شوند.

امامی به تولید و توزیع نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: در بحث تولید و توزیع نهاده‌های دامی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و در بحث ایجاد زیرساخت‌ها نیز دولت گام‌های موثری برای عشایر برداشته است.

وی به تخصیص تسهیلات اشتغالزایی برای عشایر هم خبر داد و گفت: برای این منظور تسهیلات ویژه ای درنظر گرفته شده و عشایر می‌توانند از آن استفاده کنند.

عشایر استان اردبیل که شامل ایل شاهسون است نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات کوه سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند.

ایل شاهسون متشکل از ۶۶ هزار و ۵۳۲ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ هزار خانوار است که به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

جامعه عشایر استان اردبیل در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱سامانه، ۴۵ طایفه و یک‌هزار و ۱۵۲ اوبه زندگی می‌کنند که چها هزار و ۲۰۰ خانوار از آنها کوچ برون استان و هشت هزار و ۶۰۰ خانوار کوچ درون استان انجام می‌دهند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر ، ۱۲هزار تن گوشت ، ۱.۵ تن پشم و ۱۴هزار متر مربع فرش ، گلیم و جاجیم به ارزش تقریبی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

۷۱۱۶/۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز