شاه‌ توت در بارداری، مفید است یا مضر؟


شاه‌ توت در بارداری، مفید است یا مضر؟

این میوه سرشار از ویتامین ث است که از گروه ویتامین‌های ضروری بدن است.

ماه آخر بهار از راه رسیده و همراه با خودش گرمای تابستابی و میوه‌های خوشمزه آورده است. یکی از این‌ها که از اوایل اردیبهشت میوه‌های کالش روی درخت دیده می‌شد و حالا کم کم میوه‌هایش از فرط رسیدگی و آب‌داری و شیرینی سنگین شده و با هر نسیم ملایمی از شاخه جدا می‌شود و زیر درخت می‌افتد و دل شما را می‌برد توت است! اگر شما هم عاشق توت باشید و باردار هم باشید الان احتمالا بهترین روزگار را دارید!
شاه‌ توت در بارداری، مفید است یا مضر؟
اما در این میان کسانی پیدا می‌شوند که به شما توصیه می‌کنند از خوردن انواع توت مخصوصا شاه‌توت خودداری کنید. چون آن را برای شما و بارداری‌تان و جنینی که در راه دارید مضر می‌دانند. در مواردی حتی گفته می‌شود که خوردن شاه‌توت می‌توان باعث سقط جنین شود. اما آیا این نگرانی‌ها درست است و شما از چشیدن طعم زیبای شاه‌توت محروم هستید؟
سراغ دکتر مهدیه عالی، کارشناس تغذیه می‌رویم تا در این باره با او مشورت کنیم. این کارشناس تغذیه ابتدا درباره خواص شاه توت می‌گوید: شاه‌توت از خانواده توت‌هاست و از نظر آنتی‌اکسیدانی بسیار غنی است. همان طور که می‌دانید آنی‌اکسیدان برای بدن مخصوصا زنان باردار بسیار مهم است. همچنین این میوه سرشار از ویتامین ث است که از گروه ویتامین‌های ضروری بدن است. توت سیاه نیز مانند توت فرنگی حاوی فیبر فراوان است و کالری پایینی ندارد و قند آن نیز به گونه‌ای است که حتی برای افراد دیابتی نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.
عالی در ادامه اضافه می‌کند: یکی از دلایلی که باعث می‌شود شاه‌توت از نظر تغذیه‌ای اهمیت خاصی داشته باشد ماده‌ای رنگدانه‌ای است که باعث می‌شود رنگ تیره و قرمز رنگ این نوع توت از آن حاصل شود. این ماده به قدری مفید است و اهمیت دارد که به طور کلی به خانم‌های باردار توصیه می‌شود در سبد میوه روزانه خود حداقل یک میوه قرمز یا بنفش رنگ را بگنجانند. مانند انگور قرمز، هندوانه، انار، گیلاس و شاه توت.

اهمیت مصرف شاه‌توت
این کارشناس تغذیه به اهمیت مصرف شاه‌توت در دوران بارداری اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: مطالعات مختلفی انجام شده که نشان می‌دهد میوه شاه‌توت به خاطر مواد خاصی که دارد تاثیر مثبتی روی بخش هیپوکامپوس مغز دارد و به همین دلیل می‌تواند در تقویت حافظه و عملکرد بهتر ذهن موثر باشد. در نتیجه خوردن این میوه می‌تواند باعث افزایش هوش افراد شود. بنابراین برای رشد بهتر مغز جنین نیز توصیه می‌شود از این میوه استفاده کنند.
مهدیه عالی، کارشناس تغذیه در نهایت با تاکید بر این نکته که این میوه هیچ ضرری برای خانم‌های باردار ندارد، می‌گوید: در موارد خاص مانند حساسیت به توت البته باید مراقب مصرف این میوه باشید اما به طور کلی شاه‌توت ضرری برای جنین ندارد.
غیر از این موضوع نحوه مصرف، شست‌وشو و ضدعفونی کردن این میوه حائز اهمیت است تا از انتقال میکروب‌ها و بیماری‌ها به مادر و جنین جلوگیری کند. بنابراین خانم‌های باردار حدالامکان این میوه را از دستفروشان تهیه نکنند و به جای آن از میوه تازه چیده شده که به خوبی شسته و ضدعفونی شده بخورند.
شاه توت دارای رنگ قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع است و می‌توان به صورت خام، پخته و یا مربا مصرف کرد. شاه توت ها دارای کالری پایینی بوده و منبع خوبی از ویتامین C و A و E و آنتی‌اکسیدان است. همچنین شاتوت‌ها منبع خوبی از آهن است. این میوه همچنین سرشار از پتاسیم،‌ منگنز و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول و مایعات بدن است که میزان ضربان قلب و فشار خون را کنترل می‌کند.
شاه توت از نظر طبیعت، سرد و خشک است و قابض.شاه‌توت عطش را فرو می‌ نشاند و اشتها را بیدار می ‌کندبا توجه به وجود قند طبیعی فروکتوز در این میوه در صورت مصرف درست و به اندازه آن، برای افراد دیابتی نیز مفید بوده و حتی می ‌تواند جایگزین مناسبی برای مصرف قند باشد.
شاه‌توت طبیعتی سرد داشته، بازکننده گرفتگی ‌ها بوده و عوارض صفرا را از بین می ‌برد. شاه توت خواص مفیدی برای سلامت دارد، از جمله جلوگیری از عفونت ‌های دستگاه ادراری، سرطان، بیماری‌ های وابسته به سن و سکته مغزی.

جلوگیری از سرطان پستان و سرطان دهانه رحم
همچنین شاه توت برای تسکین زخم ‌های روده‌ای مناسب است.شاه‌توت، توت‌ فرنگی و عصاره آن ها به ‌طور موثری از رشد سرطان سینه و دهانه رحم جلوگیری می‌ کنند و به علاوه عصاره آن موثرترین عامل در کاهش رشد سلول ‌های سرطانی در سینه است. پژوهشگران به تازگی دریافتند با گنجاندن میوه‌هایی مانند شاه‌توت در رژیم غذایی خود می‌ توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و آن را تقویت کنند.
استفاده از جوشانده برگ‌ های این میوه برای برطرف کردن حالت تهوع از قدیم معمول بوده و ریشه آن برای درمان اسهال خونی استفاده می ‌شده است در برگ شاه‌توت ماده‌ ای ضد قند وجود دارد که می‌ تواند مرض قند را درمان کرده و قند خون را کاهش دهد. به همین دلیل می ‌توان از آن در صورت وجود قند در ادرار و معالجه دیابت استفاده کرد.

شاه‌ توت در بارداری، مفید است یا مضر؟
خواص شاه توت
بیماری های دهانی

غرغره ی آب شاتوت برای زخم ‌ها و جوش‌ های دهان مفید است و ورم حلق،درد گلو و تورم لثه را التیام می ‌بخشد.
بیماری های التهابی
خاصیت ضدالتهابی از دیگر فواید این میوه است که می‌ تواند برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید(درد مفاصل)‌ که این روزها بیشتر خانم‌ها را گرفتار کرده مفید باشد.
ضد سرطان
وجود انواع آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت، «درجه ظرفیت جذب رادیکال‌های آزاد» آن را که یک شاخص اندازه‌گیری تاثیر مواد غذایی در پیشگیری از سرطان‌ است، به رقم 5350 در هر صد گرم رسانده است.

نکاتی درباره شاه توت
یک) مصرف منظم این میوه فرآیند پیرشدن را کند می‌کند.
دو) شاه توت دارای خاصیت ضد باکتریایی است، که به بهبود شرایط اسهال ناشی از باکتری‌ها کمک می‌کند.
سه) خوردن شاه توت درد کمر را کاهش می‌دهد.
چهار) برگ درخت شاه توت درمان کننده خنازیر است (خنازیر غده‌های سختی هستند که زیرگردن، گلو، زیر بغل و زیر چانه ایجاد می‌گردد که گاهی تبدیل به زخم عفونی می‌گردند.
پنج) شاتوت را در مقایسه با 40 نوع میوه تازه دیگر، به عنوان اولین میوه از نظر فعالیت آنتی‌اکسیدانی قرار دارد که دارای فیتوکمیکال‌های قوی مانند آنتوسیانین است.
شش) اگر شاه توت را با شکم پر بخورید، تولید گاز و نفخ می کند و روی غذایی مانند ماست بخورید تولید اسهال میکند.
هفت) مرهم و ضماد ساییدۀ برگ درخت شاه توت با روغن زیتون جهت التیام زخم های پوستی و سوختگی آتش مفید است.
هشت) مصرف این میوه خوش طعم، بدن را ضد عفونی می کند و خون را تصفیه میکند.
نه) ضماد شاه توت به تنهایی و یا مخلوط با سرکه طبیعی می تواند ترکهای جلدی و ترک بین انگشتان و کف پا را از بین ببرد.
ده) برای درمان تبهای متناوب می توانید جوشاندۀ ۴۰ تا ۸۰ گرم برگ درخت شاه توت در یک لیتر آب مصرف کنید.

مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
مصرف انواع توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. لذا مصرف توت خشک در بارداری هیچ منعی نداشته و فواید بسیاری دارد.

10 فایده ی توت ها
انواع توت، دارای فواید بسیاری هستند که عبارتند از:

پیشگیری از سرطان
توت ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول(resveratrol) هستند که در انگور نیز یافت می شوند.
محققان معتقد هستند که با کمک این ماده ی غذایی گیاهی می توانند هم از بروز سرطان ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان ها بجنگند.

افزایش طول عمر
توت ها به دلیل وجود رزوراترول می توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت ها موجب افزایش طول عمر موش ها شده است.

تصفیه ی خون
در طب چینی، توت ها به عنوان یک عامل تصفیه ی خون در نظر گرفته می شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می شود.

شاه‌ توت در بارداری، مفید است یا مضر؟
تقویت کلیه ها
در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه ها می شود.

پاک کننده ی کبد
یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می تواند کبد را پاک و تمیز کند.

بهتر شنیدن و بهتر دیدن
در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.

درمان یبوست
در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده ی خالی است.

درمان کم خونی
به دلیل وجود آهن زیاد در توت ها، این میوه های خوش مزه برای درمان کم خونی فقر آهن نیز کاربرد دارند.

درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا
در ترکیه، شیره ی توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می رود. اثر بخشی این روش به دلیل وجود ویتامین C بالای این ماده ی غذایی می باشد.

درمان سفید شدن زودرس موها
در خیلی از کشورها از توت ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می شود.

مصرف توت در بارداری و شیردهی
مصرف انواع توت در بارداری ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. لذا مصرف توت خشک در بارداری هیچ منعی نداشته و فواید بسیاری دارد. همچنین مصرف توت در شیردهی باعث افزایش شیر مادر میشود.
چای برگ درخت توت در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند.
همچنین دم کرده برگ درخت توت خون را خنک می‌کند و التهاب را فرو می‌نشاند برگ درخت توت صاف کننده خون و خون‌ساز می باشد کسانی که رماتیسم دارند از چای برگ درخت توت برگ و میوه توت استفاده نمایید.
بهترین زمان مصرف توت بهترین زمان مصرف توت قبل از غذا و با معده خالی است. به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می شود. معمولا اگر روی غذاهای سنگین مخصوصا گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می شود و تولیدنفخ در شکم و روده ها می کند.

مصرف توت خشک سفید در دوران بارداری
مصرف توت خشک سفید در دوران بارداری به چه نحوی باید صورت پذیرد و خاصیت یا ضرر احتمالی آن چیست؟ در ادامه به برخی خواص و مضرات توت خشک اشاره می شود.
همان طور که می دانید دوران بارداری یکی مهمترین زمان هایی است که نقش زیادی در سلامت مادر و فرزند خواهد داشت.
به طور کلی جنین تغذیه مورد نیاز خود را جهت رشد، از بدن مادر دریافت می نماید، به همین دلیل لازم است از بهترین مواد غذایی غنی، مقوی و مغذی استفاده گردد تا نیاز های بدنی حفظ شود.
توت خشک یکی از بهترین خشکبار های میوه می باشد که مصرف آن مورد توجه افراد زیادی می باشد.
بکی از اقشار مصرف کننده توت خشک، خانم های باردار می باشند که جهت تامین نیاز های بدنی خود و فرزند، مصرف این ماده خوراکی را لازم می دانند. همچنین قند طبیعی درون توت خشک، نیز مصرف آن را برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، مناسب کرده است.

مضرات توت
کسانی که گرم مزاج هستند از خوردن توت خودداری کنند. (بنا به گفته ابوعلی سینا) در صورتی که می‌خواهند بخورند بهتر است بعد از یک ساعت یا ۲ ساعت کمی سکنجبین بنوشند.
در هنگام حاملگی انواع توتها را با احتیاط مصرف کنید زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کند. زیاده روی در مصرف توت منجر به دل درد و اسهال میشود.

جدول ارزش غذایی شاه توت
شاه‌ توت در بارداری، مفید است یا مضر؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35