«آزادمنشی»؛ کلید واژه ای که پرس تی وی باید از زندگی امام حسین(ع) به تصویر بکشد


«آزادمنشی»؛ کلید واژه ای که پرس تی وی باید از زندگی امام حسین(ع) به تصویر بکشد

استاد تاریخ با تاکید بر اینکه عمر 57 ساله حضرت امام حسین علیه السلام ابعاد متعددی دارد که معمولا در رسانه ها مغفول مانده و منحصر به حادثه عاشورا شده، گفت: تکیه بر آزاد منشی ابا عبدالله (ع) موضوعی است که شبکه برون مرزی پرس تی وی باید بر آن تاکید کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «غلامعلی رجایی» دکترای تاریخ، استاد دانشگاه و مشاور شهردار تهران درباره پیام جهانی قیام امام حسین(ع)، گفت: احیا و نجات دین از دست بنی امیه و آل ابی سفیان مهم ترین هدف امام از این قیام بود، امام حسین (ع) به قیمت شهادت خود، یاران و اسارت خانواده اش این حرکت را آغاز کرد تا دین را از این گرفتاری نجات دهد و آن پرده ای را که به روی دین اصیل کشیده بودند، پاره کند، بر همین اساس هم قیام کرد و تا آخرین لحظه و آخرین قطره خونش هم این شعار را داد که ذلت از ما دور است و با ظالم بیعت نمی کنیم و دست سازش نمی دهیم.

وی با بیان اینکه پرس تی وی و شبکه های برون مرزی باید بر آزاد منشی امام حسین (ع) تاکید کنند، عنوان کرد: ما یک نگاه داخلی به دین داریم که در جهان تشیع، شرق و در خاورمیانه این نگاه درونی است، اما نگاه بیرونی جنبه های آزاد منشی، عاطفی، توجه به حقوق شهروندی و توجه به متن حقیقت است که پرس تی وی باید به آن بپردازد.

رجایی با توجه به اهدافی که امام حسین (ع) را بر آن داشت تا به همراه خانواده به سمت صحرای کربلا حرکت کند، درباره بخشی از این حادثه عظیم که برای مردم دنیا شنیدنی تر است، گفت: در ماجرای کربلا دو جریان به اسم دین با هم درگیر می شوند، یک جریان دین رسمی که یزید نمایندگی اش را می کند که متعلق به جریان آل ابو سفیان و بنی امیه است که فقط یک پوسته ای از دین را دارد ولی در باطن چیزی ندارد و یک جریان دین اصیل. جنگ بین این دو است. در حالی که پیروان بنی امیه و آل ابوسفیان هم خودشان را بین لشکریان خدا تصور می کردند.

وی در همین باره گفت: ابن سعد در دستوری که به سپاهیان خود داد و خواست به سپاه امام حسین (ع)و به خیمه های حضرت حمله کنند، گفته بود «یا خیر الله ارکبی و بالجنه ابشری»؛ ای لشکریان خدا سوار شوید و به سمت بهشت بروید؛ یعنی اگر کشته شدید به بهشت می روید، آن ها به خودشان وعده بهشت می دادند. آنچه که به عنوان گروه تکفیری داعش طی این سال ها باب شد نیز برگرفته از همین تفکر بود.

رجایی گفت: نکته مهم این است که دین خالص و ناب که ممزوج شده با فطرت بشری باشد، در سیره زندگی ائمه اطهار قابل مشاهده است. در روایات متعدد داریم که اگر انسان آبی برای وضو داشته باشد و حیوانی تشنه باشد، باید آب وضویش را به حیوان دهد و بارها این موضوع برای امامان ما تکرار شده است، ایثار نسبت به یکدیگر و فدا کردن جان برای همنوع در این سیره بسیار قابل توجه است؛ نکته ای که وجود دارد این است که در تاریخ همین جهانی که دچار زندگی فردی شده، در صحنه های مختلف عاشورا شاهد ازخود گذشتگی یاران امام نسبت به یکدیگر هستیم؛ در روایات آمده که وقتی یکی از یاران به زمین افتاد به سایر اصحاب توصیه می کرد که امام را تنها نگذارند.

وی با تاکید بر اینکه شبکه های برون مرزی باید ابعاد متعدد از شخصیت امام حسین (ع) را برای مردم جهان انعکاس دهند، گفت: امام حسین علیه السلام در روز عاشورا 57 ساله بودند، یعنی این عمر پر برکت حضرت ابعاد بسیاری داشته که نباید منحصر به حادثه عاشورا گردد، منش امام و نوع برخوردی که با مردم در زمان خود داشته اند نیز باید منعکس گردد تا تمام ابعاد وجودی حضرت برای جهانیان شناخته شود.

این استاد دانشگاه ضمن توصیه به شبکه برون مرزی پرس تی وی برای معرفی همه جانبه اسلام به مردم جهان در مقابل فضاسازی هایی که معاندان علیه مسلمانان انجام می دهند، گفت: تاریخ اسلام و زندگی پیامبر (ص) مملو از آموزه هایی است که بشریت تشنه آن است، اگر محققانی باشند که این ها را به استفاده از ابزارهای رسانه ای بیان کنند، بسیار آموزنده خواهد بود؛ دوستی با همنوعان، محبت و شفقت به حیوانات، مسالمت با محیط زیست و.. از جمله مواردی است که از دین اسلام باید بیان گردد و آموزه های قیام حسینی(ع) نیز احیا و منتشر شوند. برای تحقق این منظور، بی گمان شبکه های برون مرزی ایران مناسب ترین ابزار در عرصه بین المللی به شمار می روند.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس