رئیس‌جمهور امشب در سازمان ملل درباره چه مسایلی سخن بگوید؟


رئیس‌جمهور امشب در سازمان ملل درباره چه مسایلی سخن بگوید؟

رئیس‌جمهور در سخنرانی امشب خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باید بر چه مواردی تأکید کند که موثرتر واقع شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رکن اصلی، جهانی و مشورتی سازمان ملل متحد است و همه کشور‌های عضو، در آن نماینده دارند و هر عضو سازمان ملل متحد در مجمع دارای یک حق رأی است. مجمع عمومی سالیانه نشست خود را از ماه سپتامبر تا دسامبر یا ژانویه برگزار می‌کند و در موارد استثنایی به درخواست شورای امنیت یا به درخواست یک عضو که مورد موافقت اکثریت اعضا باشد، دوره‌های اجلاسیه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد. هفتاد و چهارمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و برگزاری نشست با حضور سران دولت‌ها مهم‌ترین برنامه آن است.

نگاهی به مواضع رئیس جمهور در ادوار مختلف

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، تجربه حضور در۶ اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را دارد و امسال هم بنا بر گفته‌ علی ربیعی سخنگوی دولت، رئیس جمهور علی‌رغم تردید در سفر به نیویورک، اما برای احقاق حق ایران این سفر را انجام داد.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهور فردا به نیویورک می‌رود+ جزییات

آقای روحانی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون در تمام اجلاسیه‌های مجمع عمومی حضور پیدا کردند. رئیس جمهور در سال ۱۳۹۲ در اجلاس شصت و هشتم مجمع عمومی به افزایش خشونت‌های دولتی و غیردولتی، مذهبی و فرقه‌ای و حتی نژادی به ویژه علیه مردم فلسطین و فاجعه انسانی در سوریه اشاره کرد. او در اجلاس شصت و نهم مجمع عمومی به تشریح آتش تندروی و افراطی‌گری در قالب ایدئولوژی «افراطی‌گری و خشونت» و هدف «نابودی تمدن، اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدد بیگانگان در منطقه»، ریشه‌کن‌کردن تروریسم، اشتباهات راهبردی غرب در مسائل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز و بدل این منطقه به بهشت تروریست‌ها، می‌پردازد.

رئیس‌جمهور امشب در سازمان ملل درباره چه مسایلی سخن بگوید؟

اما حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس هفتادم مجمع عمومی سازمان ملل رنگ وبوی دیگر داشت؛ از طرفی آقای روحانی به تشریح فاجعه غم بار منا و از دست دادن هزاران زائر مسلمان و بازگرداندن بدون تأخیر اجساد پرداخت و از سوی دیگر یادآور آغاز فصل جدید در روابط ایران و جهان شد و به تفسیر درباره «برنامه جامع اقدام مشترک» میان ایران و ۶ قدرت جهانی، پرداخت.

آخرین سال دولت یازدهم بود که رئیس جمهور در هفتاد و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل بروز پدیده تروریسمِ بدون مرز را یادآور می شود و خواستار عدم حمایت از گروه‌های تکفیریِ تروریستی و تلاش برای انزوای جریان تروریستی شد.

رئیس دولت تدبیر و امید در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل ابلاغ منشور حقوق شهروندی، اعتدال را منش و روش ملت بزرگ ایران اعلام کرد و رویکرد ایران را صلح‌خواهی و حمایت از حقوق ملت‌ها دانست؛ آقای روحانی در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل حضور پاز خودسری و بی‌توجهی برخی از دولت‌ها به ارزش‌ها و نهاد‌های بین‌المللی انتقاد می‌کند و بی‌تفاوتی نهاد‌های بین‌المللی را خطری برای صلح جهانی دانست.

آقای روحانی در این نشست به طور ویژه و خاص به گلایه از آمریکا به جهت خروج از برجام پرداخت و دوازده گزارش متوالیِ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی ایران به تعهدات خود را یادآور شد و در ادامه اعلام کرد که دولت آمریکا به «دعوت عام برای سرپیچی از قانون» و «تهدید قانون مداران به مجازات»، پرداخته است، آقای روحانی در نشست سال گذشته مجمع عمومی از آمریکا دعوت کرد که به قطعنامه ۲۲۳۱ مصوبه شورای امنیت بازگردد و در نهاد‌های بین‌المللی بماند و تحریم نکند.

رئیس جمهور از تریبون سازمان ملل به تنویر افکار عمومی جهان بپردازد

این بار هواپیمای حجت الاسلام روحانی دو روز پیش در حالی در فرودگاه جان افکندی نیویورک می نشیند که نشست امسال سازمان ملل متحد از اهمیت ویژه ای برخودار است، از طرفی ویزای سفر به نیویورک با تاخیر برای هیئت ایرانی صادر شده است و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان مورد تحریم دولت آمریکا قرار گرفته است از طرف دیگر بدعهدی‌های آمریکا افزایش یافته و ایران نیز در اقدامی برابر به کاهش تعهدات برجام پرداخت.

سیدجلال ساداتیان کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به مواضعی که می تواند از سوی رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل اتخاذ شود،می گوید: با توجه به شرایط منطقه مبنی براینکه ایالات متحده با تحریک لابی صهیونیستی بر ایران هراسی تاکید می کند، مقامات کشورمان سعی دارند تا کماکان کشورمان را منکوب کرده و به دنیا بگویند که عمده تنش های رخ داده در این منطقه، ناشی از حرکات تهران است. تریبون سازمان ملل محلی برای مخاطب قرار دادن سایر ملل است و آنچه از این محل منعکس می شود شنونده هایی در سرتاسر جهان دارد. قطعا رئیس جمهور باید از این تریبون به تنویر افکار عمومی جهان پرداخته و درجهت مواضع به حق کشورمان روشنگری کند.

رئیس‌جمهور امشب در سازمان ملل درباره چه مسایلی سخن بگوید؟

کاظم انبارلویی کارشناس سیاسی هم معتقد است که رئیس جمهور در حالی به آمریکا می رود که هواپیماهای عربستان و امارات مدارس، کودکان، زنان و بازارها را مورد حمله قرار داده و مرتکب جنایت جنگی می شوند.او با بیان اینکه رئیس جمهور باید جنایت آمریکا در منطقه و تجاوزات رژیم صهیونیستی را محکوم کند، گفت: آقای روحانی باید از خط مقاومت در برار جنایت آمریکا دفاع کرده و بد عهدی و نقض عهد این کشور را در برجام را افشا کند، همچنین بگوید بیش از دو سال شش قدرت جهانی روی توافق نامه بحث کردند و جزئی از قطعنامه های شورای امنیت هم شد، اما آمریکا به راحتی آن را زیر پا گذاشت.

انبارلویی با اشاره به اینکه آمریکا ملت ایران را مورد تحریم های ظالمانه قرار داده است،گفت: ریئس جمهور باید به گونه ای مسائل را تبیین کند که هر گونه دفاع مشروع از طرف ملت ایران و ملت های منطقه علیه مظالم آمریکا و همپیمانانش مشروع جلوه داده شود.

بیشتر بخوانید:رئیس جمهور باید در مجمع عمومی سازمان ملل از حقوق ملت ایران دفاع کند

حضور کارآمد آقای روحانی در سازمان ملل پاسخ جدی به سناریوهای احتمالی

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدام قلدرمآبانه آمریکا در خروج از برجام روشن و قاطع بوده است. معتقدم رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل باید موضع حق‌طلبانه مردم ایران را برای چندمین بار در معرض افکار عمومی جهان تکرار کند و حتماً این کار را انجام می‌دهد.

او تصریح می‌کند که رئیس جمهور باید مسئله مذاکرات ۱۸ ماهه برجامی را که در راستای وجه اول انقلاب اسلامی بود و ایران به همراه شش کشور آن را امضا کرد به خوبی تبیین کند. همان طور که رهبری فرمودند ما پای امضای خود مردانه ایستاده‌ایم، علیرغم همه نواقصی که احیانا داشت، اما به احترام توافقی که کرده بودیم و به حکم قرآن هیچ تعدی از مفاد برجام نداشتیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: معتقدم اگر آقای روحانی به درستی انزوای آمریکا را در سطح افکار عمومی ملت‌های جهان به نمایش بگذارد و هزینه‌های سنگینی را که آمریکا در منطقه انجام می‌دهد تا صلح را بر هم بزند، به خوبی تبیین کند.

بیشتر بخوانید:روحانی باید صلح‌طلبی و استکبارستیزی انقلاب اسلامی و انزوای آمریکا را تبیین کند

البته رئیس جمهور پیش از عزیمت به مقر سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در مراسم رژه نیرو‌های مسلح، از ارائه طرح «ائتلاف امید» و «ابتکار صلح هرمز» در سازمان ملل متحد، خبر داد. آقای روحانی در همین سخنرانی تاکید می‌کند که «امسال طرحی را در سازمان ملل پیش روی جهانیان قرار خواهیم داد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشور‌های منطقه می‌تواند امنیت خلیج فارس و دریای عمان را با کمک کشور‌های منطقه به وجود آورد؛ حال سوال اساسی که به وجود می آید؛این است که رئیس جمهور کشورمان پیش چشم جهانیان قرار است با چه محوریتی مواضع خود را مطرح کند؟»

رئیس‌جمهور امشب در سازمان ملل درباره چه مسایلی سخن بگوید؟

گزارش از محمدعلی میرزایی

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر