بازار داغ اخبار علوم انسانی در آستانه پاییز/ برگزاری همایش‌های ملی و چاپ کتاب


بازار داغ اخبار علوم انسانی در آستانه پاییز/ برگزاری همایش‌های ملی و چاپ کتاب

برگزاری همایش‌های ملی «کتاب سال بانوان» در حوزه علوم انسانی اسلامی و «بررسی کارنامه علمی استاد ایرج افشار»، ضرورت تشکیل کارگروه رصد فرهنگی و برگزاری کارگاه آموزشی «تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان» اهم اخبار حوزه اندیشه در 30 شهریورماه است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار حوزه اندیشه در سی‌امین روز از شهریورماه سال جاری:

بررسی کارنامه علمی استاد ایرج افشار در همایشی ملی + محورها و تقویم زمانی

فراخوان مقاله نخستین همایش از سلسله همایش های ملی «نام‌آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران» با محوریت «کارنامه علمی استاد ایرج افشار» اعلام شد.

این گزارش می افزاید: پژوهشکده زبان و ادبیاتِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در جهت ایجاد فضای مناسب برای نقد، نوآوری و نظریه پردازی، و توسعه و تعمیق پژوهش در حوزه های گوناگون علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و نیز مطالعه و تحلیل آثار مرتبط با این حوزۀ مطالعاتی در کشور، افزون بر پژوهش های بنیادی، توسعه ای و کاربردی، هر ساله اقدامات و فعالیت های علمی متنوعی را برنامه ریزی و اجرا می کند که برگزاری نشست های تخصصی، کارگاه های آموزشی، همایش های علمی و ... از جملۀ این برنامه هاست.

پژوهشکدة زبان و ادبیات نیز بر اساس آنچه بیان شد، علاوه بر فعالیت های پژوهشی، اجرای چنین برنامه هایی را در برنامۀ راهبردی پنج سالة خود پیش‌بینی کرده است.

مجموعه همایش های ملی نام‌آوران فرهنگی و ادبی معاصر ایران که قرار است سالانه برگزار شود و هر سال به یک شخصیت علمی و فرهنگی اختصاص یابد، بر همین مبنا در برنامۀ راهبردی پژوهشکدۀ زبان و ادبیات گنجانده شده است که نخستین آن به بزرگداشت استاد ایرج افشار اختصاص دارد.

بازار داغ اخبار علوم انسانی در آستانه پاییز/ برگزاری همایش‌های ملی و چاپ کتاب

بنابر این گزارش، محورهای این همایش به شرح ذیل است:

-ایرج افشار: دانش، روش، پژوهش (نوآوری و خلاقیت)

-ایرج افشار و احیای میراث‌های کهن و معاصر ایران

-ایرج افشار و نامه‌ها و مکتوبات

-ایرج افشار و مطالعات ادبی

-ایرج افشار و مطالعات تاریخی (قاجار پژوهی، ...)

-ایرج افشار و مطالعات ایران‌شناسی

-ایرج افشار و کتاب شناسی و فهرست نگاری

-ایرج افشار و نشریات و مجلات

-ایرج افشار و مستشرقان

-ایرج افشار و عکس‌های ایران

-زندگی و سلوک اجتماعی و فرهنگی ایرج افشار

-موقوفات افشار

در شرح اهداف این همایش آمده است:

تجلیل از شخصیت‌ فرهنگی و ادبی استاد ایرج افشار

بررسی و معرفی آثار و خدمات ارزندۀ فرهنگی و علمی- پژوهشی استاد ایرج افشار

ترویج و تقویت فرهنگ ایران دوستی و اهتمام به گردآوری، حفظ و معرفی میراث های ارزشمند فرهنگی و ادبی ایران

معرفی استاد ابرج افشار به عنوان یک الگوی مناسب فرهنگی و ادبی به دانشجویان و جوانان علاقه مند به فرهنگ و ادب کشور.

تقویم زمانی این همایش نیز به شرح ذیل است:

مهلت ارسال چکیده مقالات: 30 مهر 1398

مهلت ارسال متن کامل مقالات: اول بهمن 1398

تاریخ برگزاری همایش: 5 اسفند 1398

سایت همایش: namavaran1.ihcs.ac.ir

تلفن تماس دبیرخانه: 09229021004 و پست الکترونیک : naamavaran1@yahoo.com برای ارتباط علاقمندان پیش بینی شده است.

دبیرخانه این همایش نیز در پژوهشکده زبان و ادبیاتِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تهران، بزرگراه کردستان، خیابان صادق آئینه وند واقع شده است.

علاقمندان برای اطلاع از اعضای شورای سیاستگذاریه مایش می توانند به اینجا مراجعه کنند.

کارگروه رصد فرهنگی تشکیل شود

بازار داغ اخبار علوم انسانی در آستانه پاییز/ برگزاری همایش‌های ملی و چاپ کتاب

مصوبه جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در مورد «تشکیل کارگروه رصد فرهنگی» توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد.

بنابر این گزارش، در این مصوبه تأکید شده است که کارگروه رصد فرهنگی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور رصد مستمر تغییر و تحولات فرهنگی و ارائه گزارش های دوره ای مرتبط با آن به ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تشکیل شود.

متن کامل این مصوبه به شرح ذیل است:

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماده واحده «تشکیل کارگروه رصد فرهنگی» که در جلسه اول ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تاریخ 29 /4 /98 به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می ­شود:

« در اجرای مفاد بند 6 شق (الف) ماده­ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور(مصوب جلسه 748 مورخ27 /3 /1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی)، کارگروه رصد فرهنگی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به منظور رصد مستمر تغییر و تحولات فرهنگی و ارائه گزارش ­های دوره­ای مرتبط با آن به ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تشکیل می شود.

تبصره 1- کارگروه می تواند حسب مورد مشارکت و همکاری سایر دستگاه های ذیربط را جلب کند.

تبصره 2- دستور العمل اجرایی این مصوبه در اولین جلسه کارگروه به تصویب خواهد رسید.»

اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور

دومین همایش ملی «کتاب سال بانوان» در حوزه علوم انسانی اسلامی برگزار می‌شود

دومین همایش «کتاب سال بانوان» با هدف حمایت از آثار پژوهشی بانوان در حوزه انسانی و اسلامی و آثار پژوهشی برتر در عرصه زن و خانواده، شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت توان پژوهشی بانوان و مراکز فعال در عرصه مطالعات زن و خانواده، گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید علم در بین بانوان طلبه و هدایت پژوهش‌ها به سمت نیازهای علمی حوزه، جامعه و نظام اسلامی با تاکید بر عرصه زن و خانواده از سوی جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار می‌شود.

آثار منتشر شده بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی اعم از تألیف، ترجمه و تصحیح که در سال‌های ۹۷و ۹۸نگاشته شده و رساله‌های سطح چهار و دکتری بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی که در سال‌های ۹۷و ۹۸دفاع شده است که در این همایش پذیرفته می‌شود.

آثار منتشر شده بانوان و برادران با موضوع زن و خانواده که در سال‌های ۹۷و ۹۸منتشر شده به عنوان محور ویژه این همایش در نظر گرفته شده است.پژوهشگران می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به نشانی www.ketabebanovan.ir مراجعه کنند و از طریق پنل شخصی، آثار خود را تا پایان مهر ماه ارسال کنند.

بازار داغ اخبار علوم انسانی در آستانه پاییز/ برگزاری همایش‌های ملی و چاپ کتاباین همایش مختص حوزویان نیست و همه بانوان پژوهشگر عرصه علوم انسانی اسلامی و پژوهشگران برادر و خواهر در حوزه زن و خانواده می‌توانند در این رویداد علمی پژوهشی شرکت کنند.علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 37183212-37183316 تماس و آثار خود را ارسال کنند.

ورود «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن۲» به بازار نشر

کتاب «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختی قرآن۲» که حاصل تلاش علمی حسن خرقانی در گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است، در آخرین روزهای شهریور سال جاری روانه بازار نشر شد.

قرآن کریم به عنوان معجزۀ الهی سخن، زیبایی ها و ظرافتهای بسیاری را در بر دارد که توجه به آنها زمینۀ شناخت بهتر و بهرمندی بیشتر از قرآن را فراهم می آورد. نوشتۀ حاضر دومین بخش از «علوم بلاغی و زیبایی‌شناختیِ قرآن» است و زیبایی‌های ادبی قرآن را با تکیه بر دانش بدیع در قالبی نوین، می شناساند.

در این کتاب با زیبایی های آوایی قرآن و تناسب لفظ و معنا در موسیقی آن، و گونه های مختلف همگونی واژگانی، در سطوح لفظی و معنایی آشنا می شویم.

همچنین به فواصل آیات که مهمترین جلوۀ ادبی قرآن است و وجوه زیباشناختی و معنایی بسیاری را در بر دارد و تکرارهای هنری در قرآن با کارکردهای بلاغی و زیباشناختی آن پرداخته شده است.

برخی دیگر از آرایه‌ها به چگونگی، ترتیب و تفصیل مطالب مربوط است. تضاد‌ها و تقابل‌های ادبی در قرآن و نیز ایهام و آرایه‌های ایهام‌آمیز، گوشه‌ای دیگر از بلاغت قرآن را تشکیل می‌دهند. در پایان نیز اشاره‌ای به بلاغت خاص قصه در قرآن شده است. از ویژگی‌های مهم کتاب، نمونه‌های فراوان قرآنی و بهره‌گیری گسترده از آثار تفسیری و بلاغی است.

این اثر با حمایت مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی کشور تدوین و به عنوان منبع آموزشی درس علوم بلاغی و زیبایی شناختی قرآن(۲) رشته علوم قرآن و حدیث معرفی شده است.

کارگاه آموزشی «تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان» برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی «تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان» به همت گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان پژوهشگاه اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

این کارگاه آموزشی در روزهای ۳، ۴ و ۵ مهرماه واقع در تهران، بزرگراه کردستان، نبش خیابان آئینه‌وند(۶۴ غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی http://www.tam.ihcs.ac.ir مراجعه و یا با شماره ۸۸۶۲۴۴۸۵ تماس بگیرند.

بازار داغ اخبار علوم انسانی در آستانه پاییز/ برگزاری همایش‌های ملی و چاپ کتاب

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا