انتقال تابلو مزین به نام «شهید» به مکانی خارج از دید در شهر تهران + عکس


انتقال تابلو مزین به نام «شهید» به مکانی خارج از دید در شهر تهران + عکس

شهرداری منطقه 16 تهران طی چند روز اخیر تابلو میدان «شهید چهره خند» را از فضایی قابل‌ بازدید به مکانی غیر قابل رویت و در پشت یک درخت منتقل کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از چند هفته پیش موضوع «حذف واژه شهید» از معابر و میادین شهری به موضوع داغ رسانه‌ها و محافل عمومی تبدیل شد. بر همین اساس شهرداری تهران ضمن تأکید بر اصلاح تابلو معابری که فاقد نام شهید بودند، دستور داد تا پیمانکار نصب تابلوها هم برکنار شود، چراکه قرار نبود قصور و کوتاهی تنها چند نفر در مجموعه شهرداری تهران به پای همه کارکنان آن نوشته شود.

گام اول شهرداری؛ در دوره جدید مدیریت شهری هیچ تابلویی حذف یا نصب نشده است!

پیروز حناچی شهردار تهران در گام اول با بیان اینکه در دوره جدید مدیریت شهری نه تابلو معبری حذف و نه تابلویی نصب شده است، گفت: نصب تمام تابلو‌های معابر پایتخت طی ۵ سال گذشته انجام شده است و مدیریت شهری جدید، تنها تابلو‌هایی که فرسوده شده بودند را اصلاح کرده است.

او تأکید کرد: در دوره مدیریت شهری جدید اقدام گسترده‌ای برای تعویض و نصب تابلو در معابر شهر تهران صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید: آیا شهرداری تهران به عمد عنوان «شهید» را از تابلو معابر پاک کرده است؟

شهردار تهران با بیان اینکه در تابلو‌های عبوری به دلیل مسائل فنی اختصارنویسی رعایت می‌شود، گفت: تمام همکاران ما در شهرداری مناطق بسیج هستند و هرگونه مغایرت تابلو‌های معابر را اصلاح می‌کنند.

گام دوم شهرداری تهران؛ دستور عزل پیمانکاران خاطی!

حناچی مدتی بعد طی دستوری به مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با ابلاغ بخشنامه‌ای مقرر کرد به منظور حفظ و اعتلای جایگاه والای شهدای گرامی، نظارت دقیق بر رفع اشکالات احتمالی تابلوهای نصب شده در کلیه اماکن، معابر و فضاهای شهری که مزین به نام شهدای عزیز هستند، صورت پذیرفته و تمهیدات و تدابیر لازم در این خصوص به کار گرفته شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه کلیه پیمانکاران خاطی پس از شناسایی و وصول گزارشات لازم و اثبات تخلف باید معزول شوند، تأکید کرد: نباید سهو و بی دقتی ماموران خاطی باعث ایجاد نگرانی برای شهروندان در مساله‌ ملی و دینی اعتلای نام و یاد شهدای گرانقدر شود.

گام سوم شهرداری تهران؛ انکار ماجرای «حذف عنوان شهید» از تابلو معابر

حناچی در آخرین اظهارنظر خود در خصوص ماجرای «حذف عنوان شهید» از تابلوی معابر شهری در مراسمی که در منطقه ۱۲ برگزار شد به خبرنگاران گفت: فضای مجازی قابل کنترل نیست، ضمن اینکه ۴۰۰ نفر در آلبانی و تعداد بیشتری هم در تل آویو برای کشور ما نقشه می‌کشند، لذا این اخباری که در فضای مجازی منتشر می‌شود، صحت ندارد و این موضوع همواره برای شهرداری هم حساسیت دارد تا مبادا نام شهدا حذف شود.

در این ماجرا برخی این اتفاقات صورت گرفته را تعمدی و برخی دیگر هم سهوی و یا مربوط به سال‌های دور خواندند.

تغییر استراتژی شهرداری منطقه ۱۶ از «حذف عنوان شهید» به «اختفای شهید»

پروژه «حذف واژه شهید» ابتدا از محله جوادیه در منطقه ۱۶ آغاز شد و اکنون هم پس از شکست، با رویکرد «پنهان کردن نام شهدا از انظار عمومی» در محله نازی آباد منطقه ۱۶ با چراغ خاموش در حال اجراست.

در حالی که هنوز آزردگی قلب مردم، از بی حرمتی به شهدا در محله جوادیه التیام نیافته است، شهرداری منطقه ۱۶ در همین هفته تابلو میدانی که مزین به نام «شهید» بود و در نقطه دید مردم قرار داشت را به نقطه‌ای دیگر از میدان منتقل کرد که پشت یک درخت است و هیچ نقطه دیدی ندارد.

انتقال تابلو مزین به نام «شهید» به مکانی خارج از دید در شهر تهران + عکس

انتقال تابلو مزین به نام «شهید» به مکانی خارج از دید در شهر تهران + عکس

امیدواریم که این اقدام تعمدی نباشد، اما بر فرض هم که سهوی بوده باشد، نشان از بی تدبیری و نداشتن تخصص و درک مناسب از جانمایی تابلوهای شهری و عواطف مردم دارد.

بیشتر بخوانید: توجیه تأمل برانگیز شهرداری تهران برای حذف عنوان شهید از تابلو معابر+ عکس

قطعا در این شرایط که همگان درگیر ریشه یابی ماجرای حذف واژه «شهید» از معابر هستند، این اقدام با هیچ توجیهی پذیرفته نیست و اینگونه تلقی می‌شود که دست‌های پنهان در شهرداری منطقه ۱۶ پس از آن که نتوانستند واژه شهید را از جوادیه حذف کنند، این بار به سراغ نازی‌آباد آمده‌اند تا حداقل آن را از دیدگان مردم پنهان کنند.

هادی ملازاده شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۶ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تا چند روز پیش تابلو در ابتدای میدان بود، اظهار کرد: از آنجایی که تابلو و مخزن زباله در یک نقطه بودند، برخی از شهروندان گفتند که جای تابلو مناسب نیست، لذا ما هم تابلو را ۵ متر جابجا کردیم.

شهردار ناحیه ۲ منطقه ۱۶ تهران در پاسخ به این سوال که چرا تابلو را در مقابل درخت و یا کنار آن نصب نکردید، گفت: جلوی تابلو شهید، هیچ درختی نیست و احتمالا ساکنان آن محل طوری عکس گرفته‌اند که تصور کنید، تابلو پشت درخت است.

او با تأکید بر اینکه جای تابلو خوب است و اصلا پشت درخت نیست، تصریح کرد: احتمالا ساکنان آن محل خواسته‌اند، با ارسال این عکس شیطنت کنند.

همان طور که در تصویر بالا پیداست، فضای جلوی درخت، یا کنار آن فضای بسیار مناسبی برای نصب تابلو است، تا هم به خوبی در مقابل دیدگان مردم قرار گیرد و هم در مجاورت مخزن زباله نباشد، اما شهرداری منطقه ۱۶ ترجیح داده که تابلو را دقیقا در پشت درخت نصب کند.

قطعا جابجایی یک تابلو نیم متری نیاز به تخصص و کارشناسی خاصی ندارد و شواهد حاکی از آن است که دست‌های پنهانی در شهرداری منطقه ۱۶ تهران پس از آن که در پروژه شهیدزدایی از محله جوادیه شکست خوردند، حالا به سراغ نازی آباد آمده‌اند تا حداقل اگر نمی‌توانند نام شهدا را حذف کنند، با تمهیداتی باعث سخت‌تر دیده شدن آن‌ها شوند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا