غار آبی سهولان مهاباد پاک‌سازی شد


غار آبی سهولان مهاباد پاک‌سازی شد

مهاباد- ایرنا- به مناسبت گرامیداشت دوم مهر «روز ملی غار پاک»، محوطه و داخل غار آبی سهولان مهاباد با همکاری اداره حفاظت محیط زیست و جمعی از دوستداران طبیعت این شهرستان پاکسازی شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد روز پنجشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این آیین ۵۰ نفر از کارکنان و یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرستان مهاباد، دهیاری روستای سهولان، جوامع محلی و دانش‌آموزان علاقه‌مند به محیط زیست حضور داشتند.

فاروق سخنور اظهار داشت: این برنامه با هدف آشنایی جوامع محلی با اهمیت غارها و لزوم برنامه‌ریزی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این مکان های طبیعی انجام گرفت که با استقبال خوب مردم و علاقه‌مندان مواجه شد.

وی با بیان اینکه امروز فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسوولان است اضافه کرد: غارها علاوه بر ارزش‌های زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی، به عنوان زیستگاه‌های بسیار حساس و منحصر بفرد گروه‌های مهمی از حیات وحش از جمله خفاش‌ها و کبوترها به شمار می‌رود که نقش کلیدی در اکوسیستم بیرون غار از جمله تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات و گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی دارند.

سخنور اضافه کرد: غار سهولان یک اثر ملی طبیعی بی‌نظیر است که با وجود قدمتی دیرینه، از سال ۱۳۷۹ شمسی امکان بازدید عمومی پیدا کرده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این غار دیدن می‌کنند که شمار آنها هرساله رو به افزایش است.

سخنور همچنین ادامه داد: ۳۵ نفر در داخل غار سهولان به گردشگران خدمات ارایه می‌دهند که از این تعداد ۱۶ نفر پارو زن و راهنمای غار هستند که با ۱۵ قایق گردشگران را در دریاچه زیبای این غار جابجا می‌کنند.

در این مراسم دانش‌آموزان، جوامع محلی و علاقه‌مندان به محیط زیست محوطه و اطراف غار سهولان را از زباله‌ها و مواد اضافی پاک‌سازی و کارکنان غار نیز داخل غار را با استفاده از قایق از وجود پسماندهای روی آب تمیز کردند.

در ادامه این مراسم دانش‌آموزان حاضر نیز در مسابقه نقاشی با موضوع روز ملی غار پاک و حفظ محیط زیست شرکت کردند که در پایان به آثار برتر نیز جوایزی از طرف اداره محیط زیست شهرستان اهدا شد.

غار آبی سهولان مهاباد پاک‌سازی شد

۲ مهرماه به عنوان روز «ملی غار پاک» نامگذاری شده است؛ این مراسم امسال برای دهمین سال پیاپی با شعار «غار پاک ،آب پاک، اکوسیستم پایدار» در سراسر کشور برگزار شد.

روز غار پاک تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد.

غار سهولان یکی از مهمترین غارهای آبی ایران است که با مساحت ۲ هکتار جزو آثار طبیعی ملی به شمار رفته و جزو مناطق چهارگانه کشور است.

این غار طبیعی در ۴۲ کیلومتری شهرستان مهاباد و در مسیر مهاباد به بوکان واقع شده است.

۹۹۰۳/۶۱۸۵/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان