مجهزترین کارگاه فرآوری پسته در خور و بیابانک افتتاح شد


مجهزترین کارگاه فرآوری پسته در خور و بیابانک افتتاح شد

اصفهانـ- ایرنا ـ بزرگترین و مجهزترین کارگاه ضبط و فرآوری پسته خور و بیابانک روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسوولان استانی در مزرعه باغ زیتون روستای چاهملک این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

مدیرعامل شرکت تعاونی پسته شکیبا در گفت و گو با ایرنا هزینه راه اندازی این کارگاه را 47 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این تعاونی در سال‌های 95 و 96 به عنوان تعاونی برتر کشاورزی استان اصفهان معرفی شده است.
احمد رحمانی با اشاره به این که در این مزرعه انواع درخت پسته کله قوچی ، فندقی، بادامی ، اکبری و احمد آقایی وجود دارد، افزود: ظرفیت سالانه این کارگاه پسته 600 تن است.
وی افزایش کیفیت، بهداشتی بودن تولید، افزایش راندمان و تولید محصول سالم را از مهمترین ویژگی‌های این واحد تمام مکانیزه فرآوری محصول پسته در شهرستان خور و بیابانک برشمرد.
رحمانی خاطرنشان کرد: نقشی که پسته در اقتصاد کشاورزی دارد، سبب شده تا جایگاه ویژه‌ای در مناطقی که دارای شرایط مناسبی هستند به تولید این محصول اختصاص یابد.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک به ایرنا گفت: شهرستان خور و بیابانک 300 هکتار باغ پسته شامل کله قوچی، فندقی، بادامی، اکبری و احمد آقایی دارد.
سید حکمت موسوی افزود: پسته‌های تولیدی خور و بیابانک به دلیل طعم و مزه خاص، مشتریان فراوان دارد که به شهرستانهای همجوار صادر می شود.
وی ادامه داد: کار برداشت پسته از نیمه دوم شهریور آغاز می شود و تا پایان مهر ادامه دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود از 300 هکتار باغ پسته مثمر این شهرستان، حدود 200 کیلوگرم در هکتار پسته برداشت شود.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک پارسال به علت تامین نشدن نیاز سرمایی درختان، افزایش گرمای هوا، کم آبی و خشکسالی، تولید پسته 95 درصد کاهش داشت.
موسوی افزود: بیشترین سطح زیر کشت پسته شهرستان در مزارع اسلام شهر روستای چاهملک و خرمدشت با 100 هکتار قرار دارد.
وی با بیان اینکه 180بهره بردار به صورت مستقیم کار برداشت پسته را انجام می دهند تصریح کرد: مزارع شهرهای خور، جندق،فرخی و روستاهای چاهملک و مزارع آن، خرمدشت، ابراهیم آباد و جعفرآباد از دیگر مناطق تولیدی پسته این شهرستان است.
به گزارش ایرنا، مساحت این واحد چهار هزار و 400 متر مربع که هزار متر مربع آن را محوطه آفتابی جهت خشک نمودن پسته تشکیل می دهد که با بهره برداری از این کارخانه برای 25 نفر بصورت مستقیم و60 نفر بصورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است.
تولید پسته از ۲۴ شهرستان استان اصفهان در ۱۶ شهرستان کشت می شود.
گرم شدن هوا در زمستان سال گذشته و عدم تامین نیاز سرمایی که مانع تبدیل شدن جوانه گل پسته به گل شد، گرمای فروردین، اختلال در گرده افشانی، بارندگی و سرد شدن هوا در اردیبهشت ماه، اختلال در گرده افشانی، رگبارهای شدید بهاری، سیل، آب گرفتگی و ریزش تگرگ از عوامل کاهش پسته است.
تعاونی تولیدی پسته شکیبا در اسلام شهر روستای چاهملک به منظور فرآوری بهتر محصولات باغی مانند پسته، انار و خرما است.
این شرکت تعاونی در نمایشگاه تعاونی های برتر کشور مورد تقدیر معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.
شهرستان خور و بیابانک با20 هزارنفرجمعیت در420 کیلومتری شرق اصفهان واقع است.
9860/6026/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !