محیط زیست کشور مورد تهدید است


محیط زیست کشور مورد تهدید است

مشهد- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: مصرف زیاد از حد محیط زیست را تهدید می کند و ایران جزو کشورهای با مصرف بسیار زیاد در بخش انرژی و برداشت منابع زیرزمینی است.

عیسی کلانتری پنجشنبه شب در شورای اداری خراسان رضوی در مشهد افزود: ایران بعد از روسیه بیشترین مصرف سرانه انرژی را در اختیار دارد و مصرف بیش از اندازه تهدید کننده تمدن سرزمینی ماست.
وی اظهار داشت: برداشت آب از منابع زیرزمینی خراسان رضوی پارسال ۱۳۲ درصد و متوسط کشور ۱۰۰ درصد بود در حالی که متوسط جهانی ۴۰ درصد است.
وی گفت: در سال ۱۳۶۰ حدود یکصد میلیون متر مکعب از آب های زیر زمینی برداشت داشتیم که این میزان اکنون به بیش از ۲۰ میلیارد متر مکعب رسیده است. اگر بخواهیم محیط زیست را حفظ کنیم به تنهایی از عهده یک فرد و سازمان کاری ساخته نیست.
کلانتری افزود: به هیچ وجه با صنایع مخالف محیط زیست موافق نیستیم و در یک سال اخیر به احداث مجتمع فولاد به جز در کنار دریا مجوز نداده ایم. صنایع آب بر باید در کنار دریا ساخته شوند.
وی اظهار داشت: برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۹۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده و اگر این دریاچه خشک شود شهر تبریز باید تخلیه گردد و هزینه آن صدها برابر بیشتر خواهد بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متوسط قدرت زایش خاک سه صدم میلی‌ متر در سال است و ما ۲۳ برابر خاک را در هر سال ضایع می کنیم.
کلانتری با بیان اینکه بیش از یکصد میلیارد دلار در محدوده ۶۰ کیلومتر در عسلویه بدون توجه به اصول زیست محیطی سرمایه گذاری شده است افزود: اصلاح این ساختار چندین برابر زمان ساخت آن هزینه در بر دارد. در اصفهان نیز نیروگاه و مجتمع فولاد و صنایع در غرب این شهر بدون توجه به اصول زیست محیطی ساخته شده اند که باعث شده شهروندان شرق اصفهان، هوایی بدتر از هوای تهران تنفس کنند.
وی اظهار داشت: اتومبیل های تولید داخل نیز بیش از استاندارد جهانی اوزون تولید می‌کنند که رنگ و بویی ندارد و خطرناک تر از دود است. تیر ماه امسال باید ۱۲ روز را در تهران به خاطر همین آلودگی تعطیل می کردیم.

وی گفت: ما هم اکنون با تغییر وحشتناک اقلیم از نظر علمی روبرو شده ایم و از بدی های تغییر اقلیم برخوردار خواهیم بود بطوریکه در بیست سال گذشته به طور متوسط ۵۰ میلیمتر در کشور کاهش بارش داشته‌ایم.

کلانتری افزود: متوسط گرمای جهان ۶ دهم درجه و در کشور یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش یافته است. هیچ رودخانه ای در شمال کشور نداریم که موجود زنده داشته باشد زیرا شیرابه ها و پسماند های وارد شده در آب رودخانه هر موجود زنده ای را از بین برده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از شهردار مشهد اظهار داشت: این شهر از نظر پاکیزگی با یک سال پیش قابل مقایسه نیست و نظافت این شهر قابل تحسین است. فرهنگ ما باید به گونه ای شود که شهروندان محل زندگی و رفتار خود را کثیف نکنند.
وی با تشکر از مجلس شورای اسلامی در زمینه حمایت از محیط بانان نیز گفت: محیط بانان کسانی هستند که برای انجام کار خود در مقابله با متجاوزان به حیات وحش و محیط زیست یا باید از خود دفاع کنند و متجاوزان را بکشند یا باید کشته شوند که در این صورت قصاص می‌شوند. اما مجلس آنها را هنگام انجام وظیفه جزو نیروهای مسلح قرار داد که اینکار جای تشکر دارد.
۷۵۰۷/۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد