پهلوانانی که از فرش به عرش رسیدند


پهلوانانی که از فرش به عرش رسیدند

کرمانشاه- ایرنا- شهیدان «داریوش ریزوندی» و «محمود شهبازی» پهلوانانی بودند که دل از تعلقات دنیوی بریده و با نثار جان پاک خود از فرش به عرش بال پرگشوده و آسمانی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهید داریوش ریزوندی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان اسلام آبادغرب متولد شد، وی از کودکی به ورزش علاقه‌مند بود و همزمان با تحصیل به ورزش کشتی نیز می‌پرداخت تا جایی که قهرمانی در مسابقات کشتی دانش‌آموزی جز اولین افتخارات ورزشی وی بود.

این شهید والامقام در سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ همزمان که دوشادوش مردم در مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی شرکت می کرد به کشتی هم می پرداخت و مقام هایی در سطح استان و کشور نیز کسب کرد.

شهید ریزوندی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و کسب مدرک دیپلم به عنوان معلم مقطع ابتدایی در روستاهای «کوزران‌» مشغول به تدریس شد اما با آغاز جنگ تحمیلی، به ‌سپاهیان اسلام پیوست و در مناطق عملیاتی غرب کشور به نبرد با دشمنان پرداخت.

وی از بنیانگذاران اصلی کمیته، سپاه، بسیج و جهاد سازندگی در شهرستان اسلام آبادغرب بود و ضربات کاری که بر پیکر دشمنان و افراد ضد انقلاب وارد کرده بود باعث شد دشمن برای سر او جایزه بگذارد.

این شهید گرانقدر در ادامه حضور در جبهه ها با عضویت در تیپ ۲۷ محمدرسول الله (ص)، یکی از افراد حاضر در عملیات بیت‌المقدس بود و در آزادسازی ‌خرمشهر نقش آفرینی کرد، وی پس از مدتی از سوی شهید همت فرمانده لشکر ۲۷، به فرماندهی گردان مالک اشتر منصوب و در عملیات مسلم بن عقیل (ع)، فرماندهی این گردان را بر عهده گرفت.

شهید ریزوندی پس از نشان دادن رشادت های بسیار از خود سرانجام در دهمین روز از مهرماه سال ۶۱ و در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه سومار، نزدیک پاسگاه مندلی عراق پس از اصابت ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید ریزوندی که در مسابقاتی نظیر آموزشگاه های کشور و رقابت های خانه کارگر مقام اول را کسب کرده بود و در رقابت های بین المللی جام جهان پهلوان تختی نیز به عضویت تیم ملی درآمده بود، در سال ۹۶ به عنوان شهید شاخص ورزش کشور انتخاب شد.

شهید محمود شهبازی دیگر دوست و همراه شهید ریزوندی و از قهرمانان بنام کشتی دهه ۵۰، متولد ۱۳۳۸ در شهرستان اسلام آبادغرب است که پس از اخذ دیپلم به حرفه مقدس معلمی پرداخت در سال های شروع نهضت انقلاب یکی از عناصر فعال ضد رژیم شاهنشاهی بود.

وی با پیروزی انقلاب همزمان با تدریس به خدمت جهاد سازندگی درآمد و جاده مهم و راهبردی ریجاب را که بعدها نقش ارزنده ای در پیروزی قوای اسلام علیه دشمن داشت را احداث کرد، جاده ای که رهبرمعظم انقلاب در زمان جنگ و ریاست جمهوریشان احداث آن را معجزه خواندند.

شهید شهبازی علاقه وافری به کشتی داشت و در سالهای ۱۳۵۶، ۱۳۵۷ و ۱۳۶۰ در رقابت های جام جهان پهلوان تختی موفق به کسب مقام شد.

وی همراه همیشگی شهید ریزوندی بود تا اینکه در پاییز سال ۱۳۶۱ و در عملیات مسلم بن عقیل (ع) هنگامی که نارنجک بعثیون وسط رزمندگان پرتاب شد وی برای در امان ماندن دیگران خود را روی آن انداخت و به آرزوی دیرینه اش شهادت نایل آمد.

پهلوانانی که از فرش به عرش رسیدند

تصاویر شهیدان ریزوندی و شهبازی

شهیدان ریزوندی و شهبازی از مفاخر کشتی استان هستند

رئیس هیات کشتی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان داریوش ریزوندی و محمود شهبازی، آنها را جزو مفاخر کشتی استان خواند که نامشان باعث افتخار و سربلندی برای این رشته ورزشی است.

محمدحسین محبی تصریح کرد: شهیدان ریزوندی و شهبازی جزو بااخلاق ترین کشتی گیران استان بودند و با اینکه بیشتر در اسلام آبادغرب کشتی می گرفتند ولی نام و آوازه اشان در کل استان پیچیده بود.

وی تصریح کرد: مهمترین نکته ای که در خصوص کشتی این ۲ شهید والامقام می توان عنوان کرد این است که آنها قبل از آنکه به فکر قهرمانی و کسب مقام باشند به فکر پهلوانی و انسانیت بودند.

رئیس هیات کشتی استان کرمانشاه با بیان اینکه شهید ریزوندی و شهید شهبازی بدون شک الگوهای کم نظیری از شجاعت و پهلوانی برای هر ورزشکاری می‌توانند باشند، افزود: اقتدا به مسلک و مرام این ۲ شهید که پهلوانان واقعی بودند می‌تواند باعث عاقبت بخیری هر ورزشکاری شود.

محبی در پایان گفت: برگزاری مسابقات متعدد به نام و یاد این ۲ شهید والامقام که آخرین آنها مربوط به کشتی پهلوانی کشور سال ۹۶ بود گوشه ای از اقدامات صورت گرفته برای زنده نگه داشتن نام و یاد و خاطره آنهاست.

کشتی اسلام آبادغرب را با نام شهیدان ریزوندی و شهبازی می شناسند

منصور کیانی از پیشکسوتان کشتی کشور نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: بدون شک کشتی اسلام آبادغرب را با نام شهیدان ریزوندی و شهبازی می شناسند که در دوران ورزشکاری خود افتخارات زیادی برای این خطه به ارمغان آوردند.

وی ادامه داد: هردوی این شهیدان جزو ورزشکاران بااخلاق و متدین استان و دارای گرایش های اسلامی و انقلابی بودند که در زمان شکل گیری انقلاب همواره در صف اول اعتراض ها علیه رژیم شاهنشاهی حضور داشتند.

کیانی افزود: پس از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی، هر ۲ شهید والامقام به جبهه های نبرد حق علیه باطل پیوسته و رشادت های زیادی از خود نشان دادند.

داور اسبق بین المللی کشتی ایران، شهید ریزوندی و شهید شهبازی را الگویی کم نظیر برای ورزشکاران و بخصوص کشتی گیران جوان برشمرد و گفت: هردوی آنها مزین به زیباترین سجایای اخلاقی بودند و زحمات زیادی برای حفظ کشور از دست دشمنان متحمل شدند.

وی در پایان گفت: در راستای زنده نگه داشتن یاد این ۲ شهید والامقام تاکنون چندین دوره مسابقات کشتی در سطح استانی و کشوری در اسلام آبادغرب برگزار شده است.

گزارش: مسعود اسماعیلی

۷۴۵۸/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر