صنعت مد و لباس از مصادیق صنایع فرهنگی


صنعت مد و لباس از مصادیق صنایع فرهنگی

خبرگزاری آریا- حوزه مد و لباس به عنوان یکی از مصادیق صنایع فرهنگی و بخشی از پازل اقتصاد فرهنگ است.

صنعت مد و لباس از مصادیق صنایع فرهنگی
خبرگزاری آریا- رئیس انجمن موسسات مد و لباس کشور گفت: حوزه مد و لباس به عنوان یکی از مصادیق صنایع فرهنگی و بخشی از پازل اقتصاد فرهنگ است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «مهدی محمودی» با محوریت بررسی ظرفیت های اقتصادی هنر صنعت مد و لباس افزود: هر اتفاقی که در حوزه اقتصاد و فرهنگ کشور می افتد مدل و لباس هم تحت تاثیر قرار می گیرد به این معنا وقتی تورم در اقتصاد کلان افزایش، توان خرید مردم کاهش و یا ارزش پولی ملی دچار افت می شود این مولفه ها در همه محصولات به خصوص اقلام مصرفی کاربردی مثل پوشاک تاثیر خود را می گذارد.
وی اظهارداشت: متاسفانه اتفاقات اقتصادی کلی که در کشور افتاده تولید کنندگان و فروشندگان در صنف و صنعت لباس و پوشاک با مشکلات زیادی مواجه شدند.
رئیس انجمن موسسات مد و لباس کشور گفت: صنعت پوشاک متاثر از وضعیت اقتصادی مملکت همانند دیگر صنایع در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار نیست.
وی افزود: پوشاک، دکوراسیون داخلی، مبلمان و غیره از مصادیق صنعت مد است که متاسفانه کشور حرفی برای گفتن در این زمینه ها ندارد.
محمودی اظهارداشت: خوشبختانه کشور امروز در حوزه طراحی، تولید مد و خلق اثر نه در مقیاس انبوه بلکه در ایده پردازی به واقع رشد خوبی داشته است.
وی گفت: کپی کردن ایرادی ندارد اما کپی را خوب بومی کردن مهارت یک طراح است.
رئیس انجمن موسسات مد و لباس کشور افزود: بطورکلی کشور در حوزه طراحی رشد خوبی داشته و به تبع طراحان خیلی ایده پردازتر و خلاق تر شده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: طبق آمار و اطلاعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صنعت پوشاک از جمله صنایعی که برای تولید شغل به کمترین سرمایه گذاری نیاز دارد.
محمودی گفت: برای مثال در برخی از صنایع بالا دستی پتروشیمی هزینه تولید شغل برای هر یک نفر بالای دو میلیارد تومان است یعنی دولت باید دو میلیارد تومان پول هزینه کند تا یک نفر شاغل شود.
وی افزود: اگر کشور به دنبال اشتغال و ارزش افزوده بالاست باید به صنعت پوشاک توجهی جدی داشته باشد.
رئیس انجمن موسسات مد و لباس کشور اظهارداشت: ارزش افزوده صنعت پوشاک از مرحله الیاف طبیعی تا مصرف کننده نهایی بیش از 500 درصد افزایش پیدا می کند.
وی در ادامه گفت: کمترین صنعتی را در کشور می توان یافت که دارای چنین ویژگی ممتازی باشد.
محمودی افزود: هیچ صنعتی همانندصنعت پوشاک با مشتری ترجیحی در دنیا وجود ندارد.
وی اظهارداشت: طبق تعریف استاندارد جهانی مشتری ترجیحی به مشتری گفته می شود که در سال حداقل چهار بار به فروشگاه پوشاک مراجعه و خرید کند.
رئیس انجمن موسسات مد و لباس کشور گفت: واقع مطلب اینکه هر ایرانی در سال بیش از چهار بار پوشاک خرید می کند.
وی به عنوان یک راهکار پیشنهاد داد: اگر یک دهم سرمایه گذاری صنعت خودرو به صنعت پوشاک تزریق شود بدون شک کشوردر بحث اشتغال و تولید ثروت رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد چون تولید اشتغال و ثروت صنعت پوشاک از صنعت خودرو به مراتب بیشتر است.
محمودی در ادامه یادآورشد: صنعت پوشاک نقش مهمی در رونق اقتصادی، اشتغالزایی، ایجاد ارزش افزوده و بسیاری موارد دیگر در کشور دارد از اینرو می طلبد مسئولان نگاه ویژه تری به این صنعت داشته باشند.
«فواد معتمد» تولید کننده و فعال در حوزه مدل و لباس گفت: موضوع مد و لباس چند سالی که در کشور به شدت پیگیری و همینطور اهمیت زیادی به این بخش داده می شود.
وی ضمن اشاره به اینکه طراحان در حال نزدیک شدن به صنعت پوشاک هستند، افزود: گرایش دانشجویان به سمت رشته های مد و لباس و همینطور استقبال خوبی واحدهای دانشگاهی نسبت به پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با صنعت مد و لباس در مقایسه با گذشته از روند بهتری برخورداراست.
این تولید کننده لباس گفت: اکنون دانشجویان زیادی در رشته های مد و لباس از دانشگاه های کشور فارغ التحصیل می شوند.
وی افزود: جدا از این سازمان مد و لباس کشور نیز در این زمینه تاکنون فعالیت های خوبی انجام داده است.
معتمد اظهارداشت: کمی صنعتگران به طراحان نزدیک شده اندو در عین حال تولید کنندگان پوشاک امروز از طراحان استفاده می کنند شاید چنین روندی در چند سال قبل به هیچ وجه در کشور به چشم نمی خورد.
وی گفت: سنوات گذشته بیشترایده ها برای تولید پوشاک از برندهای خارجی گرفته می شد و به یک معنا بحث طراحی در صنعت پوشاک از سازماندهی خوبی برخوردار نبود.
این فعال در حوزه مدل و لباس افزود: اکنون تمامی برند ها گروه های طراحی برای خود دارند.
وی اظهارداشت: نکته قابل توجه اینکه امروز نه تنها واحدهای بزرگ تولید پوشاک حتی کارگاه های کوچک طراح جذب می کنند.
معتمد با اشاره به اینکه صنعت پوشاک ایران تخصصی تر شده است، گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر در اثر خلاقیت و نوآوری مدل های جدید و تنوع زیادی در صنعت پوشاک کشور ایجاد شده است.
وی افزود: نگرش صنعت پوشاک طی چند سال گذشته خیلی تغییر کرده و به سمت رشد و توسعه در حال حرکت است البته با یکسری از محدودیت ها نیز مواجه است.
این فعال در حوزه تولید پوشاک اظهاداشت: محدودیت های مزبور همیشه چالشی بین فرهنگ و طراحان کشور بوده و متاسفانه این دو خیلی به نحو باید و شاید نتوانسته اند با همدیگر تطبیق پیدا کنند.
وی گفت: صنعت پوشاک کشور در زمینه مواد اولیه و زنجیره تامین ضعف عمده دارد.
این تولید کننده پوشاک افزود: در حال حاضر مواد اولیه تولید پوشاک در کشور هم به سختی یافت می شود و هم گران به دست تولید کنندگان می رسد.
وی اظهارداشت: نبود نمایشگاه های دائمی و رسمی و حتی غیر دائمی و فصلی مواد اولیه از دیگر مشکلات جدی صنعت پوشاک در کشور است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، معتمد اذعان داشت: کشور ترکیه در زمینه مد و لباس عملکرد خوبی داشته و همینطور توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای منطقه و سایر کشورها را به خود اختصاص دهد.
وی در ادامه یادآورشد: سیاست گذاری و برنامه ریزی در کشور باید به نحوی باشد که صنعت «مد و لباس » و «پوشاک » ایران همانند ترکیه و سایر کشورها خوش بدرخشد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس