انجام کاوش‌های باستان شناسی در سه نقطه استان قزوین


انجام کاوش‌های باستان شناسی در سه نقطه استان قزوین

قزوین - ایرنا - کاوش‌های باستان شناسی در نیمه نخست سال جاری در سه نقطه قزوین توسط میراث فرهنگی استان و با همکاری تیم‌های باستان شناسی انجام شد.

امیر ارجمند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کاوش ها شامل کاوش های باستان شناسی غار قلعه کرد شهرستان آوج، تپه های باستانی سگزآباد بوئین زهرا و مجموعه دولتخانه صفوی بوده اند.

وی اظهار داشت: در این مدت همچنین طرح ساماندهی اطلاعاتی اموال منقول تاریخی و فرهنگی پایگاه باستان شناسی الموت نیز اجرایی شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین در خصوص ویژگی های غار قلعه کرد آوج گفت: این غار در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان و در دهستان حصار ولیعصر آوج واقع شده و یکی از غارهای دوران پارینه‌سنگی ایران است که در ارتفاع بیش از ۲ هزار متر از سطح دریا قرار دارد.

وی یادآور شد: در دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی غار قلعه کرد که سال های گذشته در قالب کاوش مشترک هیات ایرانی -فرانسه انجام شد، باستان‌شناسان موفق به کشف بقایای جانوری و نشانه‌هایی از شکار توسط نئاندرتال‌ها(انسان های اولیه) در ۴۵ هزار سال پیش شدند.

ارجمند در خصوص تپه های باستانی سگزآباد بوئین زهرا نیز گفت: سابقه تمدن و زندگی انسان ها در این منطقه به ۹ هزار سال می رسد و کاوش های باستان شناسی در آن از دهه ۴۰ به این سو در حال انجام است.

این مسئول حوزه میراث فرهنگی یادآور شد: در جریان کاوش های باستان شناسی در تپه باستانی سگزآباد بوئین زهرا آثاری چون ظروف، زیورآلات و ابزارآلات جنگی مربوط به عصر آهن ۲ و ۳ کشف شده است.

وی در خصوص کاوش های باستان شناسی دولتخانه صفوی نیز گفت: پژوهش‌های باستان‌شناسی و گمانه‌زنی در این مجموعه تاریخی با هدف خوانا سازی سازه‌های معماری و لایه‌های زمانی و شناسایی اجزا و عناصر تشکیل دهنده این مجموعه در حال انجام است.

۳۰۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی‌هم‌نفسی