مرمت راه‌های سیل‌زده مازندران در انتظار تخصیص بودجه


مرمت راه‌های سیل‌زده مازندران در انتظار تخصیص بودجه

ساری - ایرنا - با گذشت حدود 6 ماه از وقوع سیل مخرب در مازندران و برگشت اکثر سیل‌زدگان به منازلشان، همچنان بخش زیادی از زیرساخت‌های این استان بویژه راه‌های روستایی با وجود فرا رسیدن فصل سرما زیر خروارها خرابی سیل قرار دارند.

بر اساس گزارش رسمی، بر اثر وقوع سیل حدود ۲۰ درصد از راههای این خط شمال کشور در ۷۹۶ نقطه دچارخسارت شد و بیشترین خسارت ها مربوط به راههای روستایی بویژه در مناطق کوهستانی است که رانش زمین دستکم ۵۰۰ روستا را درگیر کرده است.
برآوردهای اولیه حاکی از تحمیل حدود ۶ هزار میلیارد ریال خسارت از ناحیه سیل و سیلاب به راهها و ابنیه در مازندران بود که به گفته مسئولان تاکنون ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای این بخش به استان ابلاغ شد ولی تا تخصیص آن با وضعیت موجود اعتبارات دولتی راه دور و درازی در پیش است.

مسئولان راهداری مازندران بدهی معوقه حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی به پیمانکاران راهسازی را نیز مشکل دیگری می دانند که سبب شده است، نتوانند تا زمان تخصیص اعتبارات جدید نسبت به ترمیم راههای روستایی اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران در باره نارضایتی روستاییان از وضعیت ترمیم و بازسازی راههای روستایی تخریب شده از سیل بهاری به خبرنگار ایرنا گفت: سیل و سیلاب اواخر سال گذشته و اوایل فروردین امسال افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان خسارت وارد که حدود سه هزار میلیارد ریال از این خسارت ها مربوط به راههای اصلی و روستایی است.
مهدی رازجویان افزود: بیشترین آسیب راهها بر اثر سیل مربوط به راههای روستایی بویژه در مناطق کوهستانی است که به خاطر سیلاب و همچنین برف و سرمما دچار رانش شدند.
وی توضیح داد: طرح بهسازی و بازسازی راهها از روزهای نخست وقوع سیل در دست اجرا قرار گرفت و تاکنون نیز بخش زیادی از خسارت های ناشی از این حادثه به طور موقت مرمت شد و مشکلی برای تردد در این محورها وجود ندارد.
معاون استاندار مازندران اظهار داشت: برای جبران خسارت های ناشی از سیل در استان در انتظار امضای موافقت نامه دستگاههای اجرایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم و امیدواریم که این موافقت نامه در هفته جاری به امضاء برسد و اعتبار اولیه تخصیص داده شود.
رازجویان گفت: دستگاههای اجرایی باید با قوت و قدرت بیشتری از تعهد نامه شروع به انجام کار کنند تا خسارت ناشی از سیل در اسرع وقت با میزان اعتبار داده شده جبران شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نیز میزان خسارت های ناشی از سیل بر پیکره راههای این استان به خصوص راههای روستایی را افزون بر سه هزار میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: بر اثر وقوع سیل که رانش بخش زیادی از راهها از جمله راههای روستایی را به دنبال داشت، به حدود ۲ هزارو ۱۲۶ کیلومتر از محورهای اصلی و فرعی در حدود ۸۰ نقطه خسارت وارد شد به طوری که ۹۴ دهنه پل و آبراهه دچار خسارت کلی شدند و تعدادی از این پل ها نیز تخریب شدند و نیاز به نوسازی دارند.
عباسعلی نجفی به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد ریال از محل بودجه ملی و ۳۵۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات استانی به راهداری استان ابلاغ اعتبار شد که پس از امضاء موافقت نامه این اعتبار تخصیص داده می شود و ما هم به پیمانکاران برای اجرای پروژه ها پرداخت می کنیم.
وی افزود: با وقوع سیل در استان برای تسریع در برقراری تردد در راههای خسارت دیده علاوه بر تجهیزات در اختیار اداره کل راهداری، از پیمانکاران بخش خصوصی نیز کمک گرفته شد و با این روش توانستیم در کمترین زمان تردد در تمام محورهای خسارت دیده برقرار است.
مدیرکل راهداری مازندران گفت: اکثر راهها به صورت موقت برای رفع مشکل اولیه مردم بهسازی شد ولی برای نوسازی و بهسازی دایمی نیازمند تسریع در تامین اعتبار مورد نیاز هستیم.

نجفی اظهار داشت: هم اکنون پیمانکاران با وجود مطالبات معوقه سرگرم کار هستند، ولی تخصیص اعتبار می تواند روند بهسازی و باسازی را بهبود ببخشد تا بتوانیم پیش از فرا رسیدن فصل سرما پروژه های عمرانی محورهایی را که در زمستان احتمال بروز مشکل در آنها وجود دارد، مرمت و بهسازی کنیم.
تخصیص ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار
معاون هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران هم گفت: تاکنون از محل اعتبار مدیریت بحران حدود ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار به دستگاههای اجرایی که زیرساختشان در سیل سال جاری و اسفند ماه ۹۷ دچار خسارت شد، اعتبار تخصیص داده شد.
اصغر طالبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس برنامه ریزی این اعتیار به دستگاههای اجرایی تخصیص یافت که قبلا پروژه های نیمه تمامشان را که در سیل دچار خسارت شده ، ابلاغ کرده بودند و اکثر دستگاههای دولتی استان از این بودجه بهره مند شدند.
وی گفت: بزودی نیز از محل اعتبارات استانی ، بودجه برای تسریع مرمت و بهسازی زیرساخت های خسارت دیده ناشی از سیل در اختیار دستگاههای اجرایی قرار می گیرد و تخصیص این اعتبار نیز منوط به مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان پس از مشخص شدن پروژه هاست و به نظر می رسد تا پایان هفته این بودجه نیز تخصیص داده شود.
طالبی میزان اعتبار استانی را که قرار است برای مرمت و بهسازی خسارت های ناشی از سیل در اختیار دستگاههای اجرایی قرار گیرد، اشاره ای نکرد ولی برآورد اولیه خسارت های ناشی از سیل به زیرساخت های مازندران را حدود ۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
بر اثر وقوع سیل اسفند ماه ۹۷ و فروردین ۹۸ حدود ۱۸ هزار میلیارد ریال به زیرساخت و واحدهای مسکونی مردم مازندران خسارت وارد شد.

۶۹۸۲/۱۶۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403