دلایل کاهش قیمت طلا در هفته گذشته


دلایل کاهش قیمت طلا در هفته گذشته

هفته پیش رو رویدادهای زیادی در دستور کار قرار دارد، که مهمترین آنها استیضاح ترامپ، گفتگوهای احتمالی ایران،‌ تحولات آمریکا و چین و اهم آن ها داده ها ایالات متحده آمریکا می باشد.

به گزارش بنکر (Banker)، روز جمعه با ورود هیجات و احساسات به بازار شاهد فروش قدرتمند طلا بودیم که باعث شد این فلز زرد رنگ پایین تر از سطح ۱۵۰۰ دلار برود. سهام آتی کمکس طلا برای ماه دسامبر امروز عصر مقداری به سمت بالا بازگشت و در آخرین لحظات شاهد معامله طلا در سطح ۱۵۰۷/۵۰ دلار بر هر اونس بودیم.

یکی از عواملی که در هفته پیش رو میتواند تاثیرات زیادی بر روی حرکات بازار داشته باشد خبر استیضاح رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ می باشد.
در پی صحبت های نانسی پولوسی و درخواست استیضاح، اوراق بهادار فروش گسترده داشتند که این موجب رشد طلا گردید. اما بازار سهام پس از اینکه ترامپ ادعای مربوط به هرگونه فشار مضاعف بر رئیس جمهور اوکراین را تکذیب کرد، سریعا بازگشت داشت.
استراتژیست ارشد سهام آتی RJO، فیلیپ استریبل گفت: زمانی که بازار دیدگاه خود را تغییر داد طلا ضربه بزرگی خورد.
جاسپر لایر، مدیر تحقیقات گروه سرمایه گذاری لندن اذعان داشت مقداری شک و تردید در خصوص اینکه از این نقطه باز هم ریزش خواهیم داشت یا خیر شک و تردید داریم.
لایر اظهار داشت: در صورتی که تحقیقات مولر هرگونه بی ثباتی سیاسی در زمان ریاست جمهوری رییس جمهور ترامپ را نشان دهد، سرمایه گذاران باید انتظار بی ثباتی کوتاه مدتی در بازار و دوگانگی بلند مدتی باشند. این بار تفاوت در این است که هیچگونه کاهش نرخ بهره ای در آمریکا نخواهد بود و یک جنگ تجاری در کار است.
پیشرفت جالب توجه طلا میتواند باعث شود سرمایه گذاران بخاطر امنیتی که در این فلز زرد بدست می آورند، به دلار آمریکا هجوم ببرند.
پس از اعلام استیضاح ترامپ سرمایه گذاران در پی نا امنی های سیاسی دلار را به طلا ترجیح دادند که این باعث نزول طلا شد. این تایید میکند که دیدگاه ما در خصوص صعود قیمت طلا در سال جاری صرفا بخاطر نوسانات امن آن نبوده بلکه بخاطر محافظت از کاهش ارزش ارزی بوده است. به همین دلیل ما اینگونه میپنداریم که روند استیضاح به طور کلی تاثیر زیادی بر روی طلا نخواهد داشت.
یکی دیگر از عوامل حرکات بازار صحبت های رئیس جمهور ایران، حسن روحانی بود که روز جمعه به آمریکا پیشنهاد حذف تحریم ها در قبال مذاکره را داده بود.
روحانی اذعان داشت: در تمام مذاکرات صحبت از برداشته شدن تمام تحریم ها بود و ایالات متحده به صراحت گفته بود که ما تمام تحریم ها را حذف خواهیم کرد.
پس از این سخنرانی ترامپ سریعا با انتشار توییتی صحبت های ایران را تکذیب کرد: ایران از من میخواهد تحریم هایی که برای آن ها تعیین کرده ام را در ازای ملاقات بردارم. البته که جواب من به آن ها نه! است.
با این حال تحلیلگران معتقدند که اگر در آیده این دو کشور با هم مذاکره کنند جای شگفتی نخواهد بود. ایران گفته است که آمریکا قرار بود تحریم ها را بردارد و ترامپ آن را تکذیب کرده است. این میتواند نشانه ای از گفتگوی جدید باشد.
استریبل هشدار داده است که مذاکرات در خصوص جنگ تجاری چین و آمریکا قرار است ۱۰ اکتبر از سر گرفته شود،‌اما تا آن زمان ممکن است موارد زیادی روی دهد.
روز جمعه، CNBC گزارش کرد که کاخ سفید در صدد است تا تمام سرمایه گذاری های آمریکا در جین را متوقف کند. با توجه به گفته های فردی آگاه صحبت های انجام شده در این خصوص در مراحل مقدماتی است.
این منبع گفت: محدودسازی و توقف سرمایه گذاری در شرکت های چینی به منظور حفاظت از سرمایه گذاران آمریکایی در برابر ریسک های مازاد ناشی از عدم نظارت قانونی خواهد بود.
رییس استراتژی جهانی شرکت سهامی TD گفته است قیمت طلا ممکن است در هفته پیش رو مقداری تثبیت شود و سطح ۱۴۸۰ ساپورت خوبی در برابر طلا ایجاد کرده است.
وی افزود که تمایل خطر پذیری بازگشته اس و دلار آمریکا صعود داشت که این باعث فشار نزولی به طلا شد. حول سطح ۱۴۸۰ طلا ساپورت قدرتمندی دیده میشود و طلا به احتمال زیاد از این نقطه بازگشت خواهد داشت. وی خاطر نشان کرد که بالاتر از این سطح شاهد ساپورت ۱۵۳۵ هستیم.
پایین ترین سطح در ۱۸ سپتامبر سطح ۱۴۹۰/۷۰ بوده است و قیمت در ماه سپتامبر در منطقه منفی در این سطح بسته شد. این اولین نزول در پنج ماه گذشته است.
استریبل نسبت به نزول طلا در هفته پیش رو تردید دارد اما نسبت به صعود طلا در بلند مدت مطمئن است.
طلا نزول داشته است اما روند نزولی نشده است. ممکن است. ممکن است در یک سری بازه زمانی در یک یا دو هفته آینده نتوان به این فلز به عنوان یک دارایی امن نگاه کرد اما اوراق بهادار باز هم تضعیف خواهند شد و در آن زمان افراد مجددا به سمت خرید طلا روی می آورند.
به هر حال فدرال رزر به شدت وابسته به داده ها است و هرگونه اخبار اقتصادی بد میتواند موجب افزایش قیمت و صعود طلا و بازگشت به بالای سطح ۱۵۰۰ شود.
در هفته پیش رو مهم ترین موارد در دستور کار تعداد تولید ISM در روز سه شنبه و نرخ بیکاری روز جمعه می باشد.
براساس گزارش سایت طلا، پیش بینی ها میگویند که نرخ تولید ISM مقداری بیش از ۵۰/۳ خواهد بود. نرخ اشتغال برای ماه سپتامبر ۱۴۰۰۰۰ برآورد میشود. هرگونه داده کمتر از این میزان در اقتصاد میتواند باعث شود که طلا به سمت ۱۵۰۰ برود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی