918 چاه غیر مجاز در خراسان رضوی مسدود شد


خرداد؛ مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از انسداد 918 چاه غیر مجاز در شش ماه ابتدای سال جاری خبر داد.غلام‌رضا ممدوحی در گفت‌وگو با...

خرداد؛ مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از انسداد 918 چاه غیر مجاز در شش ماه ابتدای سال جاری خبر داد.

غلام‌رضا ممدوحی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: فرآیند انسداد چاه‌های غیرمجاز توسط گزارش‌های مردمی به این صورت است که گزارش این چاه‌ها به ادارات منابع آب شهرستان‌ها یا ستاد شرکت آب منطقه‌ای استان اعلام می‌شود، سپس بر حسب موقعیت جغرافیایی محل، پیگیری لازم توسط یکی از امورها و ادارات منابع آب شهرستان‌ها به عمل می‌آید.

وی ادامه داد: همکاران امور منابع آب مربوطه در اسرع وقت با اعزام تیم گشت و بازرسی از محل بازدید و فرایند مجاز یا غیرمجاز بودن چاه‌های گزارش شده را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که چاه غیرمجاز باشد به استناد مفاد قانون توزیع عادلانه آب و آئین نامه‌های اجرایی ابتدا اخطاریه لازم به متخلف اعلام می‌شود.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: پس از ابلاغ اخطاریه و گذشت مهلت قانونی چاه مورد نظر بر حسب نوع و درجه اهمیتی، اولویت بندی شده و در ردیف انسداد قرار گرفته و پس از اخذ دستور از مقام محترم قضایی و هماهنگی با نیروی محترم انتظامی نسبت به انسداد چاه غیر مجاز اقدام می‌گردد.

ممدوحی با اشاره به اینکه یکی از دشوارترین کارهای شرکت آب منطقه‌ای استان بستن چاه‌های غیر مجاز است، عنوان کرد: چاه‌های غیر مجاز یا در گذشته با هدف تامین نیاز آبی اهالی محل و یا در سال‌های اخیر برای مقاصد مختلف دیگری حفر شدند؛ که در زمان انسداد این چاه‌ها معمولاً افراد با ماموران محترم نیروی انتظامی و همکاران ما درگیر می شوند و بعضاً به مراجع قضایی جهت لغو حکم مراجعه می‌کنند.

وی در خصوص راه‌های شناسایی چاه های غیر مجاز توسط شهروندان، تصریح کرد: با توجه به اینکه 34 دشت از 37 دشت در استان در سال‌ها اخیر ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی اعلام شده‌اند و در حال حاضر فقط سه دشت آزاد در استان وجود دارد لذا، اگر شهروندان چاهی را در حال حفر با دستگاه حفاری مشاهده کردند که معمولاً در شعاع 100 متری آن چاه دیگری نباشد، به احتمال زیاد این چاه از چاه‌های غیرمجاز است.

ممدوحی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از راه‌های شناسایی چاه‌های غیر مجاز توسط دستگاه‌های حفاری است که در هنگام استقرار دستگاه‌های حفاری مجاز در محل چاه‌های تغییر محل یافته یا کف شکنی چرخ عقب دستگاه‌های حفاری به شاسی آن پلمپ شده و تمامی این دستگاهها دارای پلاک مشخصات است، بنابراین اگر دستگاه حفاری مشاهده شد چنین پلمپی ندارد، شهروندان مطلع باشند که این دستگاه در حال حفر چاه غیر مجاز است.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: همچنین شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت آب منطقه‌ای استان لیست تمام حفاری‌های در حال انجام در دشت‌ها مشاهده کنند و با بررسی این لیست مطلع شوند که آیا چاه در حال حفاری مجاز یا غیرمجاز است.

ممدوحی گفت: در نهایت مهمترین و شاخص‌ترین راه شناسایی چاه های مجاز و غیرمجاز بررسی نشان لوگو شرکت آب منطقه‌ای با شماره اشتراک شش رقمی چاه است که در نزدیکترین محل چاه درج شده است که با اسپری آبی برای چاه‌های مجاز و اسپری قرمز برای چاه‌های غیر مجاز انجام می‌شود.

مدیر حفاظت و بهره برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: از حدود 6 هزار و 300 حلقه چاه غیر مجاز موجود در استان تنها 530 حلقه چاه بالای 50 متر است، این موضوع نشان می‌دهد که مابقی چاه‌ها عمدتاً به صورت دستی توسط مقنی و نیمه عمیق حفر می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا