شورای عالی آموزش و پرورش باید مسئول اجرایی سند تحول بنیادین باشد


شورای عالی آموزش و پرورش باید مسئول اجرایی سند تحول بنیادین باشد

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:در سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش مسئولیت اجرای ان را برعهده گرفته است، باید تسهیل شود که شورای عالی آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند.

به گزازش خبرگزاری مهر، ناصر باقری مقدم قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «بازنگری سند تحول بنیادین» روی آنتن رفت، گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مهندسی فرهنگی کشور را داریم که حوزه کار آن بر مسایل فرهنگی متمرکز است. سند دیگری هم تحت عنوان سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم که سند جامع کشور در واقع سند بالادستی این اسناد است.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به این سوال نتیجه هر سند را با اثر آن در کشور باید بررسی کنیم، گفت: این اسناد کاربردی هستند و نتیجه آن را باید در توسعه علم و فناوری مشاهده کنیم.

باقری مقدم درباره نبود اراده مسئولان در اجرای این اسناد افزود: اراده دولت و مسئولان مربوطه در اسناد مخالف بازدیدهای مختلفی داشته است که درباره سند تحول این موضوع کمتر از ۱۰ درصد بوده اما درباره نقشه جامع علمی کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشته در حوزه آموزش عالی و اولویت های علم و فناوری توفیقات خوبی داشتیم‌.

او افزود: یکی از اشکالات مهم موجود امروزه در اجرایی شدن سند تحول بنیادین و واگذار شدن آن به مجری آن یعنی آموزش و پرورش است. ما در نقشه جامع علمی کشور اجرا را به ستاد راهبری اجرای نقشه سپردیم و یک سیاست گذاری واقعی رخ می دهد.

باقری مقدم گفت: اما در سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش مسئولیت اجرای ان را برعهده گرفته است این به لحاظ تاریخی اشتباه بوده و باید تسهیل شود که شورای عالی آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند.

باقری مقدم‌ گفت: درباره سند به اعتبار گزارشات موجود و بررسی موثرها می فهمیم سند در آموزش و پرورش جاری نشده اما درباره نقشه جامع علمی کشور از ۲۲۴ اقدام حدود ۱۲۰ اقدام جاری سازی و اجرایی شده است. گزارشات رسمی نیز پس از تهیه اطلاع رسانی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه اولویت های علم و فناوری، نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی، هوافضا و سلوهای بنیادین و اتفاقات خوشایندی داریم و رتبه ها بهتر شده است در مورد سند اسلامی شدن دانشگاه ها نیز دوستان اجرایی باید به مردم‌ گزارش دهند.

باقری مقدم گفت: در این دوسند تحود بنیادین و اسلامی شدن دانشگاه ها اشتباه ساختاری رخ داده و سند تحول باید کاربردی و شاخص محور گزارش می داده است تا گزارشی از شاخص های این سند داشته باشیم.

وی به شکل گرفتن ستاد علم و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد که اجرایی شدن اسناد را برعهده گرفته است و نظارت و ارزیابی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در ساختار و اکوسیستم علم و فناوری در کشور در ۱۰ ساله به عرضه خیلی خوب پرداخته ایم اما در گره زدن عرضه به تقاضا گام خوبی برنداشته ایم. حضور بیش از ۴ شرکت دانش بنیادین نیز اتفاق خوبی برای ما بوده است که دستگاه ها باید از نتایج این دستاوردها بهره ببرند.

باقری مقدم گفت: کنکور در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گرفته تا گره ۱۵ ساله کشور با کمک تمام دستگاه های اجرایی حل شود.

وی درباره سند بنیادین گفت: آموزش و پرورش قول داده تا رابطه ارگانیک بین دبیرخانه و سند ایجاد کند در حوزه وزارت علوم نواقصی داریم که سند امایش یکی از این نواقص است.


به گزازش خبرگزاری مهر، ناصر باقری مقدم قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «بازنگری سند تحول بنیادین» روی آنتن رفت، گفت: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مهندسی فرهنگی کشور را داریم که حوزه کار آن بر مسایل فرهنگی متمرکز است. سند دیگری هم تحت عنوان سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم که سند جامع کشور در واقع سند بالادستی این اسناد است.

وی با بیان اینکه برای پاسخ به این سوال نتیجه هر سند را با اثر آن در کشور باید بررسی کنیم، گفت: این اسناد کاربردی هستند و نتیجه آن را باید در توسعه علم و فناوری مشاهده کنیم.

باقری مقدم درباره نبود اراده مسئولان در اجرای این اسناد افزود: اراده دولت و مسئولان مربوطه در اسناد مخالف بازدیدهای مختلفی داشته است که درباره سند تحول این موضوع کمتر از ۱۰ درصد بوده اما درباره نقشه جامع علمی کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشته در حوزه آموزش عالی و اولویت های علم و فناوری توفیقات خوبی داشتیم‌.

او افزود: یکی از اشکالات مهم موجود امروزه در اجرایی شدن سند تحول بنیادین و واگذار شدن آن به مجری آن یعنی آموزش و پرورش است. ما در نقشه جامع علمی کشور اجرا را به ستاد راهبری اجرای نقشه سپردیم و یک سیاست گذاری واقعی رخ می دهد.

باقری مقدم گفت: اما در سند تحول بنیادین که آموزش و پرورش مسئولیت اجرای ان را برعهده گرفته است این به لحاظ تاریخی اشتباه بوده و باید تسهیل شود که شورای عالی آموزش و پرورش این نقش را ایفا کند.

باقری مقدم‌ گفت: درباره سند به اعتبار گزارشات موجود و بررسی موثرها می فهمیم سند در آموزش و پرورش جاری نشده اما درباره نقشه جامع علمی کشور از ۲۲۴ اقدام حدود ۱۲۰ اقدام جاری سازی و اجرایی شده است. گزارشات رسمی نیز پس از تهیه اطلاع رسانی می شود.

وی ادامه داد: در حوزه اولویت های علم و فناوری، نانوتکنولوژی، بایو تکنولوژی، هوافضا و سلوهای بنیادین و اتفاقات خوشایندی داریم و رتبه ها بهتر شده است در مورد سند اسلامی شدن دانشگاه ها نیز دوستان اجرایی باید به مردم‌ گزارش دهند.

باقری مقدم گفت: در این دوسند تحود بنیادین و اسلامی شدن دانشگاه ها اشتباه ساختاری رخ داده و سند تحول باید کاربردی و شاخص محور گزارش می داده است تا گزارشی از شاخص های این سند داشته باشیم.

وی به شکل گرفتن ستاد علم و فناوری در شورای انقلاب فرهنگی خبر داد که اجرایی شدن اسناد را برعهده گرفته است و نظارت و ارزیابی را انجام می دهد.

وی ادامه داد: در ساختار و اکوسیستم علم و فناوری در کشور در ۱۰ ساله به عرضه خیلی خوب پرداخته ایم اما در گره زدن عرضه به تقاضا گام خوبی برنداشته ایم. حضور بیش از ۴ شرکت دانش بنیادین نیز اتفاق خوبی برای ما بوده است که دستگاه ها باید از نتایج این دستاوردها بهره ببرند.

باقری مقدم گفت: کنکور در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گرفته تا گره ۱۵ ساله کشور با کمک تمام دستگاه های اجرایی حل شود.

وی درباره سند بنیادین گفت: آموزش و پرورش قول داده تا رابطه ارگانیک بین دبیرخانه و سند ایجاد کند در حوزه وزارت علوم نواقصی داریم که سند امایش یکی از این نواقص است.

کد خبر 4730996

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش