نگاهی به فرهنگ بختیاری در «ز شیر بنگشت تا جون آدمیزاد»


نگاهی به فرهنگ بختیاری در «ز شیر بنگشت تا جون آدمیزاد»

شهرکرد- ایرنا- کتاب «ز شیر بنگشت تا جون آدمیزاد» نوشته عباس قنبری عدویوی اثری پژوهشی در حوزه فرهنگ عامه مردم بختیاری، تلاشی برای حفظ و تداوم ادبیات شفاهی این قوم ایرانی به شمار می‌آید.

عباس قنبری عدویوی در کتاب «ز شیر بنگشت تا جون آدمیزاد» به بررسی پژوهشی و علمی در خصوص ادبیات شفاهی و فولکلور قوم بختیاری پرداخته است.

این کتاب در ۳۲۰ صفحه در سال ۱۳۹۳ از سوی انتشارات نیوشه استان چهارمحال و بختیاری به چاپ رسیده است.

نویسنده کتاب که تاکنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب از وی به چاپ رسیده است، در مقدمه این کتاب آورده است: "در مثل‌های مردم شیرین زبان بختیاری آمده است که " گنجشک را بردند باغ بهشت؛ گفت: وطن ای وطن" شاید در نگاه نخست این سخن شگفت بنماید اما نه! چون هر کسی زبان، فرهنگ، آداب و رسوم قوم و ملتش را دوست دارد؛ به طبیعت، تاریخ، ادبیات درخشان، هنر و صنایع دستی و بومی، آیین‌ها و باورهای خود نوعی وابستگی دارد. به آن‌ها عشق می‌ورزد و در خردمندی و هشیاری از آن دفاع می‌کند.

کمتر ایرانی نژاده و شناس‌نامه‌داری را می‌توان یافت که به زبان، هویت و فرهنگ خود ننازد به ویژه هنگامی که بداند از روزگاران کهن، این همیشه‌های نو در مسیر تاریخ در حرکت بوده‌اند و به دست امروزی‌ها رسیده‌اند. انسان‌شناسی فرهنگی، مردم‌شناسی، قوم‌شناسی و هر دانش دیگری برای مطالعه انسان دیروز و امروز تلاش می‌کند.

از همین رو از شما می‌خواهم صادقانه برای پاسداشت بخش مهم و بزرگ فرهنگ خود (ادبیات شفاهی و فولکلور) آستین همت بالا زنید. پیشینیان ما " نان مفت نخوردند که حرف مفت بزنند" نگذاریم در گیر و دار حرکت و چرخش صنعت، فناوری، زندگی ماشینی و یا فرمول‌های پیچیده دوران صفر و یک، قصه‌ها، افسانه‌ها، متل‌ها، باورها و دیگر گونه‌های آفریده مردمی از بین نروند."

عباس قنبری عدیوی رئیس بنیاد ایران شناسی شعبه چهارمحال و بختیاری و دارای دکترای تخصصی زان و ادبیات فارسی با گرایش فولکلوریک و مردم‌شناسی است. از وی تاکنون ۲۰ عنوان کتاب پژوهشی و علمی و بیش از ۱۰۰ مقاله به چاپ رسیده است.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!