میزان دما در فصل پاییز 1 تا 1.5 درجه بیش از متوسط بلندمدت است


میزان دما در فصل پاییز 1 تا 1.5 درجه بیش از متوسط بلندمدت است

وظیفه گفت:با توجه به افزایش دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته، میزان دما در فصل پاییز ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از متوسط بلندمدت است.

وظیفه گفت:با توجه به افزایش دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته، میزان دما در فصل پاییز ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از متوسط بلندمدت است.

میزان دما در فصل پاییز 1 تا 1.5 درجه بیش از متوسط بلندمدت استاحد وظیفه مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در فصل پاییز همزمان با آغاز سال زراعی جدید اظهار کرد: براساس نقشه‌های مرکز ملی اقلیم و سایر مدل‌های اروپایی برای سه ماه فصل پاییز بویژه مهر، آبان شرایط کل کشور نرمال است.

وی با اشاره به اینکه متوسط دما نسبت به میانگین گذشته یک درجه بالاتر است، افزود: بولتن‌های هواشناسی نشان می‌دهد میزان دما در فصل پاییز ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از متوسط بلندمدت است چرا که دمای جو زمین نسبت به ۳۰ سال گذشته یک درجه افزایش یافته و کشور ما از این قاعده مستتثنی نیست.

وظیفه درباره آخرین وضعیت بارش در فصل پاییز گفت: میزان بارش برای ماه‌های مهر و آبان نرمال و برای آذر قدری بارش‌ها ضعیف‌تر می‌شود و به عبارت دیگر کمتر از مقادیر بلندمدت است.

این مقام مسئول، میزان بارش زمستان را نرمال و کمتر گرایش نسبت به بلندمدت اعلام کرد و افزود: این درحالی است که در ماه‌های فصل پاییز شرایط طور کلی نرمال و در حد میانگین بلندمدت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: رشد ۹۶ درصدی بارش نسبت به سال قبل/ میزان بارش در سه ماه آینده بیش از نرمال است

وی درباره اینکه خروج از خشکسالی و ورود به دوره‌تر سالی برای سال زراعی جدید تایید می‌کنید، بیان کرد: بر اساس مدل‌های مختلف اقلیمی پاییز نرمالی را خواهیم داشت و به عبارتی دیگر ناهنجاری از لحاظ دما و بارش در فصل پاییز نداریم، اما این امر بدان معنا نیست که وارد دوره‌تر سالی شده‌ایم.

به گفته وظیفه، بنده معتقدم که در فصل پاییز شرایط میانگین خواهد بود به طوریکه نه خشکسالی و نه‌ ترسالی را برای این فصل انتظار داریم ضمن آنکه مدل‌های اقلیمی قطعی نیستند و با خطا‌هایی همراه است.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی میزان بارش در سال زراعی ۹۸-۹۷ را استثنایی اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه بارش در سال زراعی گذشته در استان‌های ایلام، کردستان، نیمه غربی فارس، کهگیلویه و بویر احمد بیش از ۲ برابر میانگین بلندمدت بوده، از این رو احتمال آن بسیار ضعیف است که امسال لحاظ بارندگی همانند سال گذشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۱ سال خشکسالی، شرایط اقلیمی بسیار مناسب بود و سیل اخیر در برخی مناطق به مدیریت نادرست منابع بر می‌گردد، اما به طور کلی به سبب آنکه تعداد خشکسالی‌های سال‌های اخیر بیش از ترسالی بوده است، از این رو یکسال بارندگی بیش از نرمال بیانگر خروج از خشکسالی نیست.

انتهای پیام/

بارش مناسب در یکسال زراعی به معنای خروج از دوره خشکسالی نیست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...