خواص شگفت انگیز کف دریا


خواص شگفت انگیز کف دریا اغلب وقتی که افراد درباره ی کف دریا می شنوند فکر میکنند منطور همان کفی است که روی آب تشکیل می شود و خشک می شود. اما بر خلاف تصور عموم، این محصول از بافت های آهکی یک موجود زنده گرفته می شود و در واقع هیچ ارتباطی به کف های روی آب ندارد. کف دریا صدف داخلی جانوری دریایی به نام ماهی مرکب است که پس از مرگ حیوان به علت سبکی در...

خواص شگفت انگیز کف دریا

خواص شگفت انگیز کف دریا

اغلب وقتی که افراد درباره ی کف دریا می شنوند فکر میکنند منطور همان کفی است که روی آب تشکیل می شود و خشک می شود. اما بر خلاف تصور عموم، این محصول از بافت های آهکی یک موجود زنده گرفته می شود و در واقع هیچ ارتباطی به کف های روی آب ندارد. کف دریا صدف داخلی جانوری دریایی به نام ماهی مرکب است که پس از مرگ حیوان به علت سبکی در روی آب دریا می افتد و مردم قدیم که از منشاء آن اطلاعی نداشته اند آن را کف دریا نامیده اند . جسمی است سبک وزن و سفید و متخلخل و از داروهای سمی است و اگر خورده شود کشنده می باشد . نقاشان برای صاف و براق کردن نقاشی خود از آن استفاده می کنند.

در این قسمت از فراناز قصد داریم شما را با خواص کف دریا، چگونگی تهیه آن و کاربردهایش آشنا کنیم.

*درباره ی ماهی مرکب*

ماهیان مرکب اغلب در آب های شور و آزاد زندگی می کنند. و تعداد آن ها بسیار زیاد بوده و به همین خاطر میزان مرگ و میرشان نیز بالاست. در گذشته های دور، بومیان سواحل دریایی از غضروف این ماهیان برای درمان زخم ها و ضد عفونی کردن جای سوختگی ها و زخم ها استفاده می کردند. آن ها کف دریا را جمع کرده، سپس خشک می کردند و از پودر آن برای مصارف درمانی بهره می بردند. در واقع غضروف بدن ماهیان مرکب مثل یک عنصر طلایی همواره همراه دریانوردان بود و از آن بهره های بسیاری می بردند. کف دریا دارای مقادیر فراوانی کلسیم و دیگر مواد معدنی است. امروزه نیز خواص بسیاری برای کف دریا بر می شمارند؛ که برخی از آن ها به صورت آزمایشگاهی نیز اثبات شده و به صورت داروهای صنعتی نیز تولید می شود. در ادامه به معرفی خواص کف دریا می پردازیم.

*خواص شگفت انگیز کف دریا*

*سپیدی و قوام بخشی به دندان ها *

یکی از خواص کف دریا، کمک به سپیدی دندان هاست. جنس دندان های انسان از کلسیم بوده و به همین خاطر می توان از کف دریا به عنوان یک داروی سنتی برای سفید کردن دندان و قوام بخشی به آن ها استفاده کرد. برخی از پزشکان سنتی دارویی را به بیماران خود می فروشند که مخلوطی از کف دریای ساییده شده و نمک دریاست. همچنین اگر خودتان بخواهید از کف دریا به عنوان یک خمیردندان طبیعی استفاده کنید، می توانید غضروف های سپید رنگ این ماهی را خوب بسابید. باید این کار را چنان انجام دهید که یک خاک نرم و سفیدرنگ پدید بیاید. حال می توانید این پودر را به طور مساوی با نمک دریای تهیه شده مخلوط کرده و به عنوان خمیردندان استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید از خواص سفید کنندگی کف دریا استفاده کنید، می توانید این پودر را به طور مساوی با زغال پودر شده چوب مخلوط کرده و آن را به صورت روزانه روی دندان های خود بمالید و سپس شستشو دهید.

*تولید ماسک صورت*

یکی دیگر از خواص کف دریا، بهره بردن از آن به عنوان یک ماسک طبیعی برای صورت و دیگر اعضای بدن است. می توان از پودر کف دریا و مخلوط کردن آن با کمی آب و دیگر مواد لازم به عنوان یک ماسک طبیعی استفاده کرد. گفتیم که بخشی از خواص کف دریا به خاطر مواد معدنی فراوان و کلسیم فراوان آن است. این مواد معدنی برای رفع لکه های پوستی مفید بوده و به پوست شما برای سفید شدن و لطیف شدن بیشتر کمک می کند. به همین خاطر طبق گفته پزشکان یکی از خواص کف دریا، درمان لکه های پوستی است. از این محصول حتی در تهیه ماسک های صنعتی نیز استفاده می شود. موضوع دیگری که باعث شده تا استفاده از ماسک کف دریا مورد استقبال مصرف کنندگان قرار بگیرد، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. به طوری که پس از بهره بردن از ماسک، تمامی باکتری های روی پوست از بین رفته و شما دارای پوستی کاملاً پاکیزه خواهید بود. در قسمت زیر دستور تهیه ماسک صورت با کف دریا آورده شده است.

-دستور تهیه ماسک کف دریا:

اگر می خواهید از خواص کف دریا به عنوان یک ماسک صورت مناسب تولید کنید، مراحل زیر را پی بگیرید:

1- کف دریای تهیه شده را به خوبی بسابید. پودر تهیه شده باید نرم و مثل پودر قند باشد.

2- از گل انار فارسی استفاده کنید و آن را ساییده، الک کنید. باید پودر تهیه شده از گل انار فارسی نیز به همان اندازه پودر کف دریا نرم و لطیف باشد.

3- به میزان مساوی این دو پودر را مخلوط کرده و هم بزنید. به شکلی که ظاهری یک دست پیدا کند.

4- پودر تهیه شده را کنار گذاشته، هربار که قصد تهیه ماسک دارید، میزان مورد نیاز خود را برداشته و با کمی ماست مخلوط کنید.

5- ماسک تهیه شده نباید خیلی سفت یا خیلی شل و ول باشد.

6- حال ماسک را روی پوست صورت، دست، گردن یا سینه مالیده و اجازه دهید که در حدود نیم ساعت روی پوست بماند.

7- مثل دیگر ماسک ها، پس از مصرف باید پوست خود را پاک کرده و در صورت لزوم شستشو دهید.

*خواص لاغری کف دریا*

در گذشته از خواص کف دریا برای درمان چاقی های شکمی نیز استفاده می شده است. به گفته پزشکان یکی از خواص دارویی کف دریا، خاصیت جذب آب شکم است. شیوه استفاده از کف دریا برای درمان چاقی های شکمی و رفع آب آوردگی شکم به این صورت است که کف دریای تهیه شده را پودر کرده، سپس آن را با سرکه مخلوط می کنند. نوع سرکه اگر طبیعی باشد مناسب تر خواهد بود. پس از تهیه مخلوط فوق، باید آن را روی ناحیه شکم به صورت پیوسته مالش داد. مالش بهتر است به صورت دایره وار انجام گیرد. می توانید از این ضماد به صورت روزانه یا هر دو روز یک بار استفاده کنید. این محصول به آب شدن چربی های شکمی نیز کمک خواهد کرد.

خواص شگفت انگیز کف دریا

*خواص غذایی کف دریا*

یکی دیگر از خواص کف دریا، خواص غذایی آن است. البته چه در طب سنتی و چه بومی، از این ماده به عنوان یک داروی خوراکی استفاده نمی شود. همچنین به چشم یک خوراکی انسانی نیز نمی توان به آن نگاه کرد. ولی کف دریا به خاطر سرشار بودن از مواد معدنی و کلسیم می تواند برای پرندگان مفید باشد. از کف دریا برای پرندگانی که داخل قفس نگه داری می شوند، غذاهای کلسیم دار تولید می شود. همچنین خودتان می توانید اقدام به خرید کف دریا کرده، آن را آسیاب کنید. سپس به صورت روزانه مقداری از کف دریای ساییده شده را توی قفس پرنده خود بریزید. کف دریا ضمن اینکه سبب ساییدگی نوک پرنده می شود، به هضم بهتر غذاها نیز به او کمک می کند. ضمن اینکه می تواند کلسیم مورد نیاز پرنده را تأمین کند.

*درمان تراخم چشم*

یکی دیگر از خواص کف دریا، بهره بردن از آن در درمان تراخم چشم است. تراخم یک بیماری چشمی است که می تواند باعث ایجاد عفونت بر روی پلک چشم شود. همچنین این بیماری واگیردار بوده و می تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل گردد. پزشکان طب سنتی از کف دریا برای درمان تراخم چشم نیز استفاده می کنند. در این یک مورد بهتر است خودتان کاری انجام ندهید و با مشورت با پزشکان کاربلد از کف دریا بهره ببرید. همان طور که گفتیم، یکی از خواص مهم کف دریا، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است.

پزشکان طب سنتی برای درمان تراخم چشم، در هر دوره درمانی یک غضروف ماهی مرکب را برداشته، پوسته رویی آن را می تراشند تا به صورت یک مغز بادام کوچک در بیاید. اندازه این عنصر باید بین سه یا پنج سانتی متر باشد. پس از این کار، پلک فرد را بسته و دانه بادامی شکل را با فشار روی جوش های تراخم می مالند. به طوری که جوش ها سرباز کرده و خون از آن ها جاری شود. به خاطر خاصیت ضد عفونی کنندگی کف دریا، باکتری های تراخم در لحظه کشته شده و پس از چندبار درمان، به کلی برطرف می شوند. همچنین از این درمان می شود برای درمان جوش های صورت نیز بهره برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403