کاروانسرای ایوانکی، اولین استراحتگاه تاریخی زائران امام رضا(ع)


کاروانسرای ایوانکی، اولین استراحتگاه تاریخی زائران امام رضا(ع)

سمنان- ایرنا- کاروانسرای ایوانکی یادگار دوره صفویه اولین استراحت‌گاه زائران امام رضا(ع) واقع در 82 کیلومتری تهران در منطقه ایوانکی استان سمنان است که تماشای آن، تمدن ایران زمین را به رخ می‌کشد.

کاروانسرای ایوانکی یکی از ۲۷ کاروانسرای استان سمنان محسوب می‌شود که در مسیر زائران امام رضا(ع) قرار دارد و بازدید از آن تاریخ و تمدن ایران زمین را در مقابل چشمان ورق می‌زند.

کاروانسرای ایوانکی مربعی شکل، متقارن و به صورت شرقی و غربی ساخته و در ۳۳ کیلومتری شهر گرمسار و در یک کیلومتری بخش ایوانکی واقع شده است.

برای ورود به این میراث ارزشمند باید از قسمت شرقی وارد شد و در نگاه اول به کاروانسرای ایوانکی، سردر زیبای آن چشم هر اهل هنر را به خود خیره می‌کند و در ادامه چهار ایوان عریض اما، کم ارتفاع این بنای تاریخی که در قسمت شمالی و جنوبی بنا شده چشم‌نوازی می‌کند.

کاروانسرای ایوانکی دارای ۲ بخش شاه‌نشین در ضلع غربی و شرقی است که یکی از این ۲ بخش بر بالای سردر ورودی و دیگری در بالای ایوان مقابل ورودی تعبیه شده‌ است.

کاروانسرای تاریخی ایوانکی با مصالحی مانند خشت و گل، آجر و سنگ ساخته شده و دارای ۲۴ حجره است که این حجره‌ها دور تا دور حیاط و در قسمت بیرونی قرار گرفته‌اند که جلوه‌های خاصی به بنا بخشیده‌اند.

کاروانسرای ایوانکی به گونه‌ای بنا شده که مسافران در تابستان از شدت گرمای هوا کمتر آزرده شوند به این صورت که مقابل حجره‌ها، ایوان‌های کوچک با طاق‌های جناقی ساخته شده که نوع ساخت آن موجب ایجاد فضای خنک برای مسافران در فصل تابستان می‌‎شود.

در مقابل کاروانسرای کهن ایوانکی، آب انباری برای استفاده مسافران ساخته شده که در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در مجموع این ۲ بنای تاریخی دارای ۶ هزار و ۷۹ مترمربع مساحت است.

کاروانسرای ایوانکی با شماره ثبت۱۷۶۳ در شانزدهم آبان ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اما با وجود مرمت‌های سطحی صورت گرفته در این بنا، امروزه بخش اعظمی از این کاروانسرا به دلایل کم توجهی در حال تخریب و فرسایش است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان در موضوع‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی پرونده‌های خبری ویژه را با برنامه مشخص در دستور کار خود داده است.
با هدف توسعه گردشگری و رونق اقتصادی، خبرگزاری ایرنا به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان سمنان در قالب پرونده خبری می‌پردازد.

در استان سمنان بیش از هزار آثار تاریخی شناسایی شده که تاکنون بیش از ۷۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و هر مسافر و گردشگری با هر انگیزه ای که به استان سمنان دیار با سابقه غنی تاریخی و فرهنگی سفر کند به خاطر تنوع اقلیمی می تواند مطابق اهداف ، ذوق ، و برنامه خود ، در استان سمنان ، دیدنی های مورد نظر خود را بیابد و لذت سفر را برای خود دوچندان کند.

معرفی شهدا، سلامت، مفاخر استان و معرفی کتاب، دیگر پرونده‌های خبری خبرگزاری ایرنا استان سمنان است.

۷۳۴۲/۷۴۰۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خواب فرهاد در بیداری